Kommentarer i alt: 142 -
Side:: 1 [2]
| Militæret? | 16.12.2009 15:04 |
Ja jeg ved godt det er meget tidligt at begynde at spørge ud, men jeg mener bare at det er godt at få besluttet mig nu så jeg er indstillet på det hvis det sker. Til folk som er interesseret så er jeg 16 hvilket vil sige jeg fylder 18 om 2 år.
I meget lang tid har jeg altid været bange for hvis jeg ikke trak frinummer. Har altid sagt jeg ville være militærnægter da jeg bare ikke kunne se mig selv på sådan et sted, men efter jeg talte med en af mine venners storebrødre som lige var blevet færdig, fik jeg et helt nyt syn på det og overvejer kraftigt om jeg ikke skal tage det helt frivilligt.
Jeg vil bare gerne høre jeres erfaringer med militæret og hvordan jeres tid var og om det var så hårdt som man ser i film og endda hvis du har været udstationeret, alt goodstuff modtages med kyshånd da det hele formegenligt kan bruges og hvis andre på min alder eller folk som skal til at beslutte sig nu også har noget at sige, er det helt fint.
Edited: 16.12.2009 15:06
I meget lang tid har jeg altid været bange for hvis jeg ikke trak frinummer. Har altid sagt jeg ville være militærnægter da jeg bare ikke kunne se mig selv på sådan et sted, men efter jeg talte med en af mine venners storebrødre som lige var blevet færdig, fik jeg et helt nyt syn på det og overvejer kraftigt om jeg ikke skal tage det helt frivilligt.
Jeg vil bare gerne høre jeres erfaringer med militæret og hvordan jeres tid var og om det var så hårdt som man ser i film og endda hvis du har været udstationeret, alt goodstuff modtages med kyshånd da det hele formegenligt kan bruges og hvis andre på min alder eller folk som skal til at beslutte sig nu også har noget at sige, er det helt fint.
Edited: 16.12.2009 15:06
| #62 | 16.12.2009 20:19 |
Jeg går med samme tanker som dig mate. OG det gør jeg stadig. Jeg skal have det forbandede frinummer, da jeg ikke kan se mig selv i mili :D
Du skal da bare tage det frivilligt! Folk af din kaliber skal bare ud og skyde lidt ned irl!
Du skal da bare tage det frivilligt! Folk af din kaliber skal bare ud og skyde lidt ned irl!
kandy kush. Smiiil.
| #66 | 16.12.2009 20:55 |
Jeg kan kun anbefale det, jeg stod i samme position som dig, jeg havde overhovedet ikke lyst. Men så kom mine kammerater igennem værnepligten og de fik det til at lyde spændende.
Så jeg signede frivilligt op til Den Kongelige Livgarde og det har helt sikkert været nogle af de fedeste måneder i mit liv. Det kan helt klart anbefales :)
Så jeg signede frivilligt op til Den Kongelige Livgarde og det har helt sikkert været nogle af de fedeste måneder i mit liv. Det kan helt klart anbefales :)
| #75 | 16.12.2009 21:39 |
Hvis det er noget du vil, synes jeg du skal begynde at indstille dig på det, komme i form og begynde at træne. Jeg har kun hørt positive ting om militæret, har aldrig hørt en person som har sagt at det var en dårlig oplevelse.
Har du overvejet at komme i praktik i militæret, har en ven som altid har ville være soldat, men så blev han i tvivl om det var det rette for ham, så i vores praktikuge søgte han ind som praktikant i militæret, og han kom så ind og fandt ud af det var det han ville.
Spørgsmålet er om du har fysisken til at komme i militæret.
Men man kan hvad man vil, og altså i den tid jeg har kendt dig har du da en hvis fighterevne og hjertet det rette sted. Men jeg synes du skal gå efter det, hvis det er noget du rigtig gerne vil.
Har du overvejet at komme i praktik i militæret, har en ven som altid har ville være soldat, men så blev han i tvivl om det var det rette for ham, så i vores praktikuge søgte han ind som praktikant i militæret, og han kom så ind og fandt ud af det var det han ville.
Spørgsmålet er om du har fysisken til at komme i militæret.
Men man kan hvad man vil, og altså i den tid jeg har kendt dig har du da en hvis fighterevne og hjertet det rette sted. Men jeg synes du skal gå efter det, hvis det er noget du rigtig gerne vil.
Edited: 16.12.2009 21:40
Skal du ha' en trykker?
| #77 | 16.12.2009 22:10 |
Min storebror er i militæret, og har været der i 3 år nu. Han siger det er pisse fedt, du får kammerater for livet. :)
| #80 | 16.12.2009 22:45 |
Jeg står lidt i samme situation.
Jeg blev erklæret betinget egnet, og derfor garanteret frinummer.
Men jeg regner med at melde mig, jeg skal bare beslutte mig for hvilken af de 3 grene, det skal være.
Jeg vil gerne ind i politiet, og arbejder mig ind på PET.
Derfor vil jeg gerne stille mig selv bedst muligt.
Jeg overvejer følgende spørgsmål pt.
Hvilke af de 3 ting skal jeg vælge(flåden, hæren, flyvevåbnet)?
Skal jeg tage en udstationering?
Og skal jeg eventuelt tage en sergent udd. samtidig?
Jeg blev erklæret betinget egnet, og derfor garanteret frinummer.
Men jeg regner med at melde mig, jeg skal bare beslutte mig for hvilken af de 3 grene, det skal være.
Jeg vil gerne ind i politiet, og arbejder mig ind på PET.
Derfor vil jeg gerne stille mig selv bedst muligt.
Jeg overvejer følgende spørgsmål pt.
Hvilke af de 3 ting skal jeg vælge(flåden, hæren, flyvevåbnet)?
Skal jeg tage en udstationering?
Og skal jeg eventuelt tage en sergent udd. samtidig?
| #109 | 17.12.2009 13:19 |
En sergent udd. giver rigtig meget kredit i fremtiden, lige meget hvad du søger, da det er en god ting at have i baglommen, hvis du vil være chef eller noget lign.
| #94 | 17.12.2009 02:31 |
Jeg trak frinummer i oktober, men meldte mig alligevel som frivillig til februar 2011 (der var ikke plads før). Det jeg forventer at få ud af min værnepligt er noget mere selvdisciplin også en rigtig fed oplevelse. Selvfølgelig også en masse sammenhold og venskaber med de andre man nu kommer i "gruppe" med.
80% of success is showing up
| #106 | 17.12.2009 12:34 |
Judah, jeg kan varmt anbefale Livgarden! Det kommer du aldrig til at fortryde, og der er respekt nok i bare at tage vearnepligten, fordi den varer 8 maaneder i stedet for 4.
trak nr. 28000 et eller andet, og meldte mig ind frivilligt.
Funfact: 25% Maersk's ansatte er gamle gardere.. Think about?
Because they we the shit:D
Fik mit arbejde i Hempel, bla. fordi jeg havde vearet i militaeret. Nu har jeg saa faaet en 2aarig udstationering kontrakt, og tjener ret saa en fornuftig loen ;). Som 22 aarig :D
Man skal da ikke sige gamere ikke kan finde ud af noget :P
Det er stort plus i neasten alle henseener.
Thats my 5 cents.
trak nr. 28000 et eller andet, og meldte mig ind frivilligt.
Funfact: 25% Maersk's ansatte er gamle gardere.. Think about?
Because they we the shit:D
Fik mit arbejde i Hempel, bla. fordi jeg havde vearet i militaeret. Nu har jeg saa faaet en 2aarig udstationering kontrakt, og tjener ret saa en fornuftig loen ;). Som 22 aarig :D
Man skal da ikke sige gamere ikke kan finde ud af noget :P
Det er stort plus i neasten alle henseener.
Thats my 5 cents.
riccoriccosupershaker
| #107 | 17.12.2009 12:38 |
Lad være med at høre på folk der baserer deres mening på hvad deres bekendtes storebror har oplevet. Det er fandeme sørgeligt.
Jeg synes det var en god oplevelse at være inde som værnepligtig, og de fleste unge kunne bestemt godt trænge til at komme et smut derind.
Jeg synes det var en god oplevelse at være inde som værnepligtig, og de fleste unge kunne bestemt godt trænge til at komme et smut derind.
Edited: 17.12.2009 12:41
bred ymer
| #110 | 17.12.2009 14:12 |
Hvis jeg trak nummer, så jeg skulle ind, så ville jeg gøre det. Jeg trak så frinummer, og overvejede at søge derind, men det gør jeg ikke alligevel.
Der er ventetid på mindst 1½ år, hvis du frivilligt vil ind. Det fik jeg af vide :)
Jeg var til forsvarets dag i oktober eller november, og jeg kunne først komme ind i februar 2011.
Der er ventetid på mindst 1½ år, hvis du frivilligt vil ind. Det fik jeg af vide :)
Jeg var til forsvarets dag i oktober eller november, og jeg kunne først komme ind i februar 2011.
jeg er en lille motorcykel
| #114 | 17.12.2009 17:22 |
Jeg er lige blevet færdig med HBU'en. Jeg meldte mig frivilligt, og det har da uden tvivl været en rigtig fed oplevelse. Jeg startede i ret dårlig form, men formåede efter de første 2 måneder at få nogenlunde gang i det =) . Det har til tider været hårdt, og jeg vil slet ikke kalde det noget "vattet pis", dog skal man være klar over, at det langt fra hele tiden er idræt og feltture. Der er rigtig meget undervisning, foredrag og pis og lort som kan være helt utroligt kedeligt, men det er bare noget man skal tage med. Det har været en oplevelse som jeg aldrig ville have været foruden, man får prøvet sig selv af, sikkert rykket nogle grænser, og så får du kammeratskaber uden lige. Det er simpelthen noget der bygger bånd at man går og gnubber sig op og ned af de samme 12 mennesker 5 dage om ugen.
you made me bad...
| #117 | 17.12.2009 19:05 |
Var selv inde som værnepligtig i Ålborg for lidt mindre end et år siden - meldt mig frivilligt.. Var super fedt og klart en de bedste beslutninger jeg nogensinde har taget.
Der er absolut ingen minusser ved at tage militæret hvis du alligevel har planlagt at holde et friår eller lignende.
DO IT!
Der er absolut ingen minusser ved at tage militæret hvis du alligevel har planlagt at holde et friår eller lignende.
DO IT!
| #133 | 19.12.2009 21:49 |
Tag til et sted med kamptropper, det er helt klart det fedeste, også der du lærer mest i felten :)
| #137 | 20.12.2009 00:17 |
Udover infanterister (kamptropperne), er der logistikfolk, føringsstøttetropper osv. Det er forskellige grene inden for HRN (hæren).
Infanteriet er det du kender som "rigtige" soldater, dvs. dem der sendes frem mod fjenden, opklaring (spejderenheden på Bornholm) og tager sig af bevogtning af fremskudte baser (fx Armadillo).
Logistik tropperne står, logisk nok, for logistik.
Der er også telegraftropper, der leger med ADSL linjer, aflytning osv. Telegraftropperne har også en hård enhed, ESW, der render rundt med 50-80kg's overvågningsudstyr og droppes ind bag fjendens linjer med HALO- og HAHO-spring (faldskærmsindsættelse).
Generelt er det sjovest at være værnepligtig ved kamptropperne (fx GHR i Slagelse), hvis man er i HRN.
Der går fortællinger om, at GHR er det fysiske hårdeste sted at være VPL og LG har den strengeste disciplin og de hårdeste øvelser.
Om det så passer, ved jeg ikke.
Edit: LG har 8 måneders VPL, istedet for de normale 4. De sidste 4 måneder foregår med bevogtning af dronningen.
Infanteriet er det du kender som "rigtige" soldater, dvs. dem der sendes frem mod fjenden, opklaring (spejderenheden på Bornholm) og tager sig af bevogtning af fremskudte baser (fx Armadillo).
Logistik tropperne står, logisk nok, for logistik.
Der er også telegraftropper, der leger med ADSL linjer, aflytning osv. Telegraftropperne har også en hård enhed, ESW, der render rundt med 50-80kg's overvågningsudstyr og droppes ind bag fjendens linjer med HALO- og HAHO-spring (faldskærmsindsættelse).
Generelt er det sjovest at være værnepligtig ved kamptropperne (fx GHR i Slagelse), hvis man er i HRN.
Der går fortællinger om, at GHR er det fysiske hårdeste sted at være VPL og LG har den strengeste disciplin og de hårdeste øvelser.
Om det så passer, ved jeg ikke.
Edit: LG har 8 måneders VPL, istedet for de normale 4. De sidste 4 måneder foregår med bevogtning af dronningen.
Edited: 20.12.2009 00:20
| #141 | 20.12.2009 13:41 |
Så derfor skal du tage til JDR i Holstebro istedet, det er 4 måneder med sjov i felten :).
| #140 | 20.12.2009 01:09 |
Nope. Bare du er 175cm høj, så kan du komme ind. Og så skal du naturligvis kunne komme igennem sessionen.
http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddannelse/Basis...
http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddannelse/Basis...
Edited: 20.12.2009 01:10
| #134 | 19.12.2009 22:08 |
Hvis du ikke ved, hvad du skal lave efter gym, er det fire gode måneder at brænde af, til 10k udbetalt om måneden. Ikke dårligt, hvis man er vant til SU!
Man lærer utroligt meget på så kort tid, og får nogle venner, man har et helt andet forhold til, end man ellers har med ens venner hjemmefra, da man bruger fire måneder sammen, dag og nat, 24/7 - og under pressede forhold.
Og der sker altså noget med en dreng, når han får et gevær i hånden og skyder sin første salve. Det lyder kliché, men det gør altså en til lidt mere mand, at ha' ligget og frosset i regnvejr, på skydelejr og skudt med rigtige skud på en HABA (handlebane), hvor din mate løber ved siden af.
Nu var jeg ikke selv så meget for at skyde med gevær - så skulle det bare renses bagefter, men at kaste sig ned i mudder, blive fuldkommen gennemblødt, mens ens ben nyder, at de ikke længere skal bære vægten af rygsækken alene, dét var fedt.
Når det så er sagt, er det ikke så hårdt igen. Alle kan komme igennem det, nogle lettere end andre. Det er jo ikke jægerkorpset det her, så de presser ikke folk til det yderste. Søger du til LG eller GHR, kommer du på en REX-tur (det er en feltøvelse, der er en forlængelse af den anden feltøvelse, som alle værnepligtige kommer på), hvor et par stykker giver op undervejs. Man bliver presset lidt, sultet en smule, får gået et par kilometer med sækken fuld af sten og vægtlodder og mangler en smule søvn. Men når man efter de tre-fire døgn det ny varer, slapper af og finder jordbærgrøden frem fra ens feltration, og skider på at man lugter af sved og skov, ser over på ens mates og bare nyder at ligge stille, føler man virkelig at det var fedt.
Jeg var selv imod militæret inden jeg kom ind, men så det som en udfordring (jeg er helt vild med fysiske udfordringer). Efter en måned, var jeg helt vild med det.
Det er et år siden jeg blev aftrådt fra værnepligten, men har søgt ind igen, og starter på uddannelsen til at blive reserveofficer til februar - savner det grønne ;)
Noget du skal holde dig for øje dog, er at værnepligten er én stor hvervekampagne. En del bliver små-hjernevaskede (ikke noget slemt), da man hele tiden får fortalt om mulighederne inden for systemet. Men har man det skrevet bag øret, og bare nyder tiden derinde, og tager det med oprejst pande, så er det fire fantastiske måneder, hvor man udvikler sig meget :)
Edit: Du må endelig ikke tro, at det er helt vildt hårdt. Vi havde en pige i min deling, der ikke kunne løbe 2km på under 20 minutter, og ude af stand til at tage én armstrækning. Vi havde også en fyr på omkring de 100 kg, der mod slutningen af forløbet endte med at løbe en halv-marthon på omkring 2½ time eller noget i den stil.
Så alle kan komme igennem det - og selv personer i den mest håbløse form, får træning nok til at kunne klare et vist fysisk pres til sidst ;)
Man lærer utroligt meget på så kort tid, og får nogle venner, man har et helt andet forhold til, end man ellers har med ens venner hjemmefra, da man bruger fire måneder sammen, dag og nat, 24/7 - og under pressede forhold.
Og der sker altså noget med en dreng, når han får et gevær i hånden og skyder sin første salve. Det lyder kliché, men det gør altså en til lidt mere mand, at ha' ligget og frosset i regnvejr, på skydelejr og skudt med rigtige skud på en HABA (handlebane), hvor din mate løber ved siden af.
Nu var jeg ikke selv så meget for at skyde med gevær - så skulle det bare renses bagefter, men at kaste sig ned i mudder, blive fuldkommen gennemblødt, mens ens ben nyder, at de ikke længere skal bære vægten af rygsækken alene, dét var fedt.
Når det så er sagt, er det ikke så hårdt igen. Alle kan komme igennem det, nogle lettere end andre. Det er jo ikke jægerkorpset det her, så de presser ikke folk til det yderste. Søger du til LG eller GHR, kommer du på en REX-tur (det er en feltøvelse, der er en forlængelse af den anden feltøvelse, som alle værnepligtige kommer på), hvor et par stykker giver op undervejs. Man bliver presset lidt, sultet en smule, får gået et par kilometer med sækken fuld af sten og vægtlodder og mangler en smule søvn. Men når man efter de tre-fire døgn det ny varer, slapper af og finder jordbærgrøden frem fra ens feltration, og skider på at man lugter af sved og skov, ser over på ens mates og bare nyder at ligge stille, føler man virkelig at det var fedt.
Jeg var selv imod militæret inden jeg kom ind, men så det som en udfordring (jeg er helt vild med fysiske udfordringer). Efter en måned, var jeg helt vild med det.
Det er et år siden jeg blev aftrådt fra værnepligten, men har søgt ind igen, og starter på uddannelsen til at blive reserveofficer til februar - savner det grønne ;)
Noget du skal holde dig for øje dog, er at værnepligten er én stor hvervekampagne. En del bliver små-hjernevaskede (ikke noget slemt), da man hele tiden får fortalt om mulighederne inden for systemet. Men har man det skrevet bag øret, og bare nyder tiden derinde, og tager det med oprejst pande, så er det fire fantastiske måneder, hvor man udvikler sig meget :)
Edit: Du må endelig ikke tro, at det er helt vildt hårdt. Vi havde en pige i min deling, der ikke kunne løbe 2km på under 20 minutter, og ude af stand til at tage én armstrækning. Vi havde også en fyr på omkring de 100 kg, der mod slutningen af forløbet endte med at løbe en halv-marthon på omkring 2½ time eller noget i den stil.
Så alle kan komme igennem det - og selv personer i den mest håbløse form, får træning nok til at kunne klare et vist fysisk pres til sidst ;)
Edited: 19.12.2009 22:12
Kommentarer i alt: 142 -
Side:: 1 [2]
Deltag i debatten!
For at skrive kommentarer på XplayN.com, skal du være logget ind (og iøvrigt opføre dig fornuftigt).
Opret en profil via "Opret profil" knappen i venstre side af sitet.

SK Gaming vs.
MYM vs.
NiP
NiP vs.
Virtus.pro
Cursive
LDLC vs.
aTTaX