| Har du en fobi? | 14.12.2006 21:39 |
Fobier kan opstå af mange grunde, og mange gange aner vi ikke hvorfor vi får dem. Nogle gange ser det ud til at de er arvet, og andre gange får vi det efter, at vi har haft en grim eller traumatisk oplevelse.
Jeg lider af en, som er temmelig intens, nemlig araknofobi. Edderkopper kan jeg simpelthen ikke holde ud. Jeg går nærmest i panik, bare jeg ser et billede af dem - også de små...
Det er vel på en måde ret irriterende, men samtidig har jeg ikke synderligt meget lyst til et forsøg på at overvinde den. Jeg har det fint, med at holde afstand til den killermachine. Egentlig er det jo lidt fjollet. Jeg ved udmærket, at de ikke kan skade mig. I hvert fald ikke dem, jeg kan risikere, at støde på her i landet. Men bare synet af dem, sætter alligevel gang i en forfærdelig frygtmekanisme i min skøre hjerne.
Er du bange eller angst for noget, som du godt ved ikke er farligt?
Edited: 15.12.2006 16:58
Jeg lider af en, som er temmelig intens, nemlig araknofobi. Edderkopper kan jeg simpelthen ikke holde ud. Jeg går nærmest i panik, bare jeg ser et billede af dem - også de små...
Det er vel på en måde ret irriterende, men samtidig har jeg ikke synderligt meget lyst til et forsøg på at overvinde den. Jeg har det fint, med at holde afstand til den killermachine. Egentlig er det jo lidt fjollet. Jeg ved udmærket, at de ikke kan skade mig. I hvert fald ikke dem, jeg kan risikere, at støde på her i landet. Men bare synet af dem, sætter alligevel gang i en forfærdelig frygtmekanisme i min skøre hjerne.
Er du bange eller angst for noget, som du godt ved ikke er farligt?
Edited: 15.12.2006 16:58
| #19 | 14.12.2006 22:32 |
Bump er en forkortelse for Bring Up My Post, hvis det hjælper dig til at huske det bedre (dog skal det siges, at forkortelsen også gælder selvom den ikke hjælper dig til at huske det nemmere).
Edited: 14.12.2006 22:32
| #2 | 14.12.2006 21:47 |
rasta should be deeper
| #5 | 14.12.2006 21:59 |
Jeg tilslutter mig den med edderkopperne føj jeg hader dem ... generelt er jeg ik ret glad for krybdyr..
| #248 | 16.12.2006 13:29 |
Har læst en artikel om at, vi mennesker generelt er bange eller tilbageholdende over for mange insekter/krybdyr fordi det er et urinstinkt, helt tage fra dengang vi var aber.
Hvis du ser, mange pattedyr i dag også de "kloge" såsom, elefanter, Aber, hunde og heste samt mange andre. De besidder alle sammen en frygt overfor mange krybdyr, men også større insekter såsom, store bier osv. Ved ikke, men jeg har personligt både set hunde samt heste gå amok over en guldsmed eller en stor Hvesp.
Grunden til at nogle så er bange for dem og andre ikke er idag, kan skyldes flere ting. Vi mennesker har udviklet os, og fornuften har på flere punkter kommet over os...med andre ord vi kan tænkte rationelt og derved ikke handle på instinkt men mere på tankekraft. Så det er en langsom udvikling i mennesket. Nogle mennesker er længere fremme end andre, dette betyder ikke man er "klogere" på andre punkter.
Men ellers er det heller ikke kun fornuften som gør vi ikke er helt så bange for dem mere set som helhed, men også tilvænning. Det er meget meget få personer som ikke er utilpasse første gang de holder en fugleedderkop i hånden, men med tiden i livet lære man og vænner sig til de ikke er farlige. Men også opdragelse osv. hvis man ser sine forældre være bange for dem er der langt større chance for at man vokser op med den tro at de reelt er farlige, som sætter sig dybt og kan være svær at vende.
Til sidst vil jeg jeg også blot sige at grunden til vi frygter inekster/krybdyr mere end man burde sammenlignet med andre pattedyr, skyldes også at man ikke kan forholde sig til dem. De er så fjern et væsen fra os, at man simpelthen bliver bange for dem, fordi vi mennesker af natur frygter alt fremmet.
Også derfor at stort set ingen har noget imod (stort set) at man slår fluer, hvespe myre osv, ihjel på må og få. Men langt flere vil blive "sure" hvis man gjort sådan ved kaniner, ja selv mus og rotter, netop fordi vi kan forholde os til de dyr.
Ved godt mange slår rotter samt mus ihjel fordi de er skade dyr. Men hvor mange har ikke hevet benene af et stankelben, hvor man måske lige har fået afvide af ens forældre " det må du ikke" .
Hvis du gjorde det sammen med rotte eller mus, hev benene af den langsomt, vil du af mange blive anset som et barn med meget store problemer , som kun kunne komme til psykolog for langsomt..:D
Nok ubrugligt lort fra mig.
God jul
Hvis du ser, mange pattedyr i dag også de "kloge" såsom, elefanter, Aber, hunde og heste samt mange andre. De besidder alle sammen en frygt overfor mange krybdyr, men også større insekter såsom, store bier osv. Ved ikke, men jeg har personligt både set hunde samt heste gå amok over en guldsmed eller en stor Hvesp.
Grunden til at nogle så er bange for dem og andre ikke er idag, kan skyldes flere ting. Vi mennesker har udviklet os, og fornuften har på flere punkter kommet over os...med andre ord vi kan tænkte rationelt og derved ikke handle på instinkt men mere på tankekraft. Så det er en langsom udvikling i mennesket. Nogle mennesker er længere fremme end andre, dette betyder ikke man er "klogere" på andre punkter.
Men ellers er det heller ikke kun fornuften som gør vi ikke er helt så bange for dem mere set som helhed, men også tilvænning. Det er meget meget få personer som ikke er utilpasse første gang de holder en fugleedderkop i hånden, men med tiden i livet lære man og vænner sig til de ikke er farlige. Men også opdragelse osv. hvis man ser sine forældre være bange for dem er der langt større chance for at man vokser op med den tro at de reelt er farlige, som sætter sig dybt og kan være svær at vende.
Til sidst vil jeg jeg også blot sige at grunden til vi frygter inekster/krybdyr mere end man burde sammenlignet med andre pattedyr, skyldes også at man ikke kan forholde sig til dem. De er så fjern et væsen fra os, at man simpelthen bliver bange for dem, fordi vi mennesker af natur frygter alt fremmet.
Også derfor at stort set ingen har noget imod (stort set) at man slår fluer, hvespe myre osv, ihjel på må og få. Men langt flere vil blive "sure" hvis man gjort sådan ved kaniner, ja selv mus og rotter, netop fordi vi kan forholde os til de dyr.
Ved godt mange slår rotter samt mus ihjel fordi de er skade dyr. Men hvor mange har ikke hevet benene af et stankelben, hvor man måske lige har fået afvide af ens forældre " det må du ikke" .
Hvis du gjorde det sammen med rotte eller mus, hev benene af den langsomt, vil du af mange blive anset som et barn med meget store problemer , som kun kunne komme til psykolog for langsomt..:D
Nok ubrugligt lort fra mig.
God jul
| #258 | 16.12.2006 20:33 |
Stortset alle hunde æder alle størrelser edderkopper uden problemer, så jeg ved ikke hvor meget lige netop hunde frygter dem ;)
essif
| #13 | 14.12.2006 22:08 |
Jeg er bange for alle dyr, hvad enten det er en fugl der kan flyve ind i mig, eller en lille uskadt hund eller en kattekilling. De er små, utilregnelige bæster der kun har funktionerne:
- Skide
- Pisse
- Æde
- Sove
- Torturere
Derfor skal alle dyr destrueres, prompte.
- Skide
- Pisse
- Æde
- Sove
- Torturere
Derfor skal alle dyr destrueres, prompte.
Speak in perfect silence
| #16 | 14.12.2006 22:19 |
Jeg er også utroligt hysterisk mht. edderkopper. Der var en episode, sidste sommer må det have været, hvor det ihvertfald føltes som om der var sygt mange edderkopper. Hver gang jeg gik i seng og kiggede op i loftet (hvilket er sådan et træluft med revner i hvor de godt kan lide at gemme sig i) var der altid en eller anden lille fed grim edderkop. Så skide træls. Generelt kan jeg ikke lide måden de bevæger sig på, de er så hurtige og man fatter ikke hvordan de kan bevæge alle deres ben så hurtigt. Jeg hader generelt kryb, for fanden da også ;x
|
| #94 | 15.12.2006 00:20 |
Haha. de skal også være bare lidt store før de skræmmer mig. sådan nogle små stankel-agtige nogle kan rende mig :D
kravlede også engang en ordenlig fed edderkop ned over min skærm, så skreg jeg på vt; "I gotta smash a bigass spider sitting on my screen" hvorefter jeg fik svaret "remember to take a screenshot" :D
kravlede også engang en ordenlig fed edderkop ned over min skærm, så skreg jeg på vt; "I gotta smash a bigass spider sitting on my screen" hvorefter jeg fik svaret "remember to take a screenshot" :D
|
| #188 | 15.12.2006 16:46 |
Minder mig om at jeg sad til lan med et par venner, hvorefter vi pludselig hører et hult "dunk". Vi tænker ikke så meget over det, indtil at vi ser en ordentlig fed kakerlak kravle rundt på gulvet - rimelig nasty fætter :)
Reaktionær Landsbytosse
| #20 | 14.12.2006 22:32 |
Har pølsemixfobi. (:D) Engang brækkede jeg mig efter at have spist en pølsemix, var ædru, og kunne bare se alle pølserne og pomfritterne lige ud over gulvet. Har ikke spist en pølsemix siden og kan brække mig ved lugten, selvom jeg dog arbejder i et cafeteria :P.
Nå så det siger du!
| #27 | 14.12.2006 22:48 |
Haha, det minder mig om en lignende episode. I mit tilfælde var det så bare labre larver - altså slikket aight. Jeg kan slet ikke røre det slik mere. Jeg er blevet drillet med det lige siden. Det er der vel, egentlig heller ikke rigtig noget at sige til. Det er lidt svagt, at vi er bange for pølsemix og labre larver >:D
Edited: 14.12.2006 23:15
| #31 | 14.12.2006 22:52 |
Haha det er alt for neder sådan noget :D. Og ja, du har ret i det er en smule svagt :DD.
Nå så det siger du!
| #23 | 14.12.2006 22:38 |
Den eneste fobi jeg har er nok vodka-fobi.. Er dog ved at overvinde den :> og så Hippopotomonstrosesquippedaliophobia - fobi for lange ord
Edited: 14.12.2006 22:56
u look like I need another drink
| #68 | 14.12.2006 23:29 |
den forbi kaldes "sesquipedalofobi" har man det er man bange for lange ord
Ude godt, nettet bedst :D
| #86 | 15.12.2006 00:03 |
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia - Extension of sesqui(p)pedalophobia with monstrum "monster" and a truncated form of hippopotamus, intended to exaggerate the length of the word itself and the idea of the size of the words being feared. The word consists of 36 letters. - http://en.wiktionary.org/wiki/Hippopotomonstrose...
u look like I need another drink
| #25 | 14.12.2006 22:42 |
Der er rent faktisk noget, der hedder fobofobi. Det vil sige du er bange for, at blive bange. Rimelig nederen alligevel, ikk'?
| #29 | 14.12.2006 22:52 |
hader også edderkopper, puha!
er nu heller ikke så vild med slanger :S
er nu heller ikke så vild med slanger :S
| #32 | 14.12.2006 22:53 |
Jeg hader højder :P Peterskirken var ikke lige min favorit attraktion, da jeg var i Rom med klassen.
Og så synes jeg, hunde er nogle skod dyr! Man kan aldrig regne med de sataner, og pludselig hopper de vildt rundt og går amok på en. Katte ftw, dem kan man bare sparke væk, hvis der er noget pis med dem :)
Og så synes jeg, hunde er nogle skod dyr! Man kan aldrig regne med de sataner, og pludselig hopper de vildt rundt og går amok på en. Katte ftw, dem kan man bare sparke væk, hvis der er noget pis med dem :)
Husk at drikke vand ellers dør I
| #40 | 14.12.2006 22:59 |
Svaner, nok verdens farligste dyr! De kan smadre ens lårbensknogle med et enkelt vingelsag og deres øjne er erstattet med sorte huller! De er jo fuldstændig utilregnelige!
Too Much Pork For Just 1 Fork, l
| #46 | 14.12.2006 23:03 |
Haha, jeg ventede bare på at den ville komme. En af mine kammerater, er også kæmpe bange for dem. Hvis du spurgte ham, om han ville være med til at udryde dem brutalt, så ville han stå klar i det ondeste rambo-outfit inden for 5 minutter.
| #107 | 15.12.2006 05:14 |
*HAK HAK*
Uanset hvor de rammer.. de er dine arme der brækker!
Uanset hvor de rammer.. de er dine arme der brækker!
Still not loving police.
| #195 | 15.12.2006 17:05 |
Det der minder mig om et eller andet - jeg kan fandme ikke huske hvad :D
| #217 | 15.12.2006 20:59 |
Hey Tobias, schhhi hør efter. Hvis den dreng smider en tør gramhams bolle ud til mig, så mener jeg... så brækker jeg armen på ham.. smaaak så kan han lære det.
Ambassador of Awesome
| #219 | 15.12.2006 21:10 |
Hahahhaha det der "*hvæææs* hør efter!" er genialt =D
Still not loving police.
| #42 | 14.12.2006 23:00 |
Kan heller ikke lide edderkopper. Ved ikke helt hvorfor bare noget der er opstået engang i folkeren. Har dog intet problem med andre kryb.
Det værste er når min lillebror på 9 år tager den lille stilk der sidder på en tomat og kaster den hen på mig i det han skriger "EDDERKOP PAS PÅ". Falder for den hver gang. :(
Det værste er når min lillebror på 9 år tager den lille stilk der sidder på en tomat og kaster den hen på mig i det han skriger "EDDERKOP PAS PÅ". Falder for den hver gang. :(
Edited: 14.12.2006 23:02
| #48 | 14.12.2006 23:04 |
Gant. Prøv en måned i Japan med gigant edderkopper overalt på dit værelse. Hvorpå du mindst vågner 10 gange om natten fordi du drømmer en af dem på dig. Du pisker op og klør dig over det hele samt går i panik. De er overalt. Vi kaldte endda en af de gader vi gik på for spider alley. :) wonderwhy.
HF MED JAPPER SPIDER
http://82.143.199.189/community/images/14/galler...
HF MED JAPPER SPIDER
http://82.143.199.189/community/images/14/galler...
|
| #50 | 14.12.2006 23:04 |
I må meget undskylde, men jer der er bange for edderkopper, ca. 96 % af jer der har skrevet herinde, men synes faktisk i er lidt til grin...
Jeg ved godt man kan være bange for noget, men hvis i kigger på en dansk edderkop? Den er jo ikk lige just farlig, tværtimod.
Jeg havde en periode hvor jeg underligt nok var blevet lidt bange for edderkopper, så anskaffede jeg mig en B. Smithi http://www.giantspiders.com/smithi%20male.jpg, en ordentlig mother fucker. en uge efter havde jeg den ude og kravle, når der skulle ordnes i terrariet...
Handler bare om at prøve at overvinde sin frygt. Hvis man har lyst selvfølgelig, hvis man har det fint uden, så er det jo godt nok.
Jeg selv er bange for operationer. Har prøvet alt synes jeg. Jeg bliver rastløs og utilpas, kan ikk sidde stille. Hvis jeg ser en der mangler en finger eller lign, så giver det et sæt i kroppen og jeg begynder at føle mig utilpas.
Jeg ved godt man kan være bange for noget, men hvis i kigger på en dansk edderkop? Den er jo ikk lige just farlig, tværtimod.
Jeg havde en periode hvor jeg underligt nok var blevet lidt bange for edderkopper, så anskaffede jeg mig en B. Smithi http://www.giantspiders.com/smithi%20male.jpg, en ordentlig mother fucker. en uge efter havde jeg den ude og kravle, når der skulle ordnes i terrariet...
Handler bare om at prøve at overvinde sin frygt. Hvis man har lyst selvfølgelig, hvis man har det fint uden, så er det jo godt nok.
Jeg selv er bange for operationer. Har prøvet alt synes jeg. Jeg bliver rastløs og utilpas, kan ikk sidde stille. Hvis jeg ser en der mangler en finger eller lign, så giver det et sæt i kroppen og jeg begynder at føle mig utilpas.
Edited: 14.12.2006 23:06
| #56 | 14.12.2006 23:10 |
Flot edderkop. Men hvorfor har du den ? Du kan ikke kæle eller noget? Den er jo bare noget på 8 ben der walker :D
Er det noget image du har eller kan du bare lide at eje den?!
Er det noget image du har eller kan du bare lide at eje den?!
|
| #57 | 14.12.2006 23:11 |
Er folk med araknofobi pludselig til grin? No offence dude, men hvilken del af sætningen "Er du bange eller angst for noget, som du godt ved ikke er farligt?" forstod du ikke? :-) Jeg skrev ydermere, at jeg ikke havde nogen intentioner om at overvinde min frygt.
| #81 | 14.12.2006 23:58 |
Så er det jo også fint, men imo skal folk bare ikk klynke hvis ikk de prøver at gøre noget ved det.
| #240 | 16.12.2006 12:49 |
Det er altså ikke alle fobier der bare kan overvindes sådan lige. En af mine veninder har en total skræk for duer, hun kan ikke gå ned af strøget uden at få flere angstanfald. Tror du bare hun skal have en Due derhjemme og så bliver alt godt? :)
Ka du så forstå det marianna!
| #243 | 16.12.2006 13:04 |
heheh, jeg ved godt det ikk er alle fobi'er der kan overvindes, mit indlæg var også lidt for at provokere.
Men jeg mener, at hvis hun sad ved en due så ville hun kunne se at den overhovedet ikk gjorde noget, andet end at se dum ud. Jeg tror at fobi'er som det der, nemt kan overvindes. Netop fordi fobi'er er uden grund.
Men jeg mener, at hvis hun sad ved en due så ville hun kunne se at den overhovedet ikk gjorde noget, andet end at se dum ud. Jeg tror at fobi'er som det der, nemt kan overvindes. Netop fordi fobi'er er uden grund.
| #246 | 16.12.2006 13:07 |
Jeg tror så du er meget forkert på den. Det er selvfølgelig nemt at sige, at ens frygt bare skyldes uvidenhed, når man ikke selv har nogen, men jeg tror det ligger meget dybere end som så. Jeg tror godt hun inderst inde ved at de er ganske uskyldige, og det tror jeg ikke ændre på hendes adfær når hun får øje på en :).
Ka du så forstå det marianna!
| #58 | 14.12.2006 23:11 |
jeg har intet imod store edderkopper, har også haft sådan en satan der oppe på armen, de er ret fluffy :D
men sådan nogle små nogle der er lynhurtige! der er bare nasty..
specielt fordi jeg tror de vil kravle op i endetarmen på mig og lægge æg som derefter vil kravle op igennem mig, og komme ud alle mulige underlige steder. :(
men sådan nogle små nogle der er lynhurtige! der er bare nasty..
specielt fordi jeg tror de vil kravle op i endetarmen på mig og lægge æg som derefter vil kravle op igennem mig, og komme ud alle mulige underlige steder. :(
| #61 | 14.12.2006 23:12 |
Haha, til grin at du er bange for en der mangler en finger ( :D )
tast, post, tænk, edit, repost
| #78 | 14.12.2006 23:54 |
kan vi godt blive enige om, synes jeg sq også selv... derfor jeg prøver at finde en måde at "overvinde" det på.
| #95 | 15.12.2006 00:26 |
sav din finger af? eneste udvej imo... og mens du er ved det, hæng dig selv!
|
| #109 | 15.12.2006 05:31 |
Fordi du ikk kan tåle jeg mener at hvis man ikk gør noget for at overvinde sin frygt skal man ikk klynke over det?
| #117 | 15.12.2006 08:49 |
Undskyld men ser du nogen klynke over det? I så fald, klynker du lige så meget over din fobi over for operationer. Han spurgte simpelt hvilke fobier man havde, og folk svarer. Jeg kan ikke se hvorfor du skal være nedgørende over folk med fobi over for edderkopper, og det giver da slet ingen mening, når du selv har haft det.
|
| #124 | 15.12.2006 10:13 |
Jeg siger: Jeg synes folk skal lade være med at klynke, hvis de ikk prøver at gøre noget ved det.
| #133 | 15.12.2006 10:38 |
Jeg ser ikke nogen klynke. Folk skriver deres fobier, og at de ikke vil gøre noget for at overvinde dem, kan du vel være ligeglad med. Og hvis det er at klynke, så synes jeg du skal droppe dit tuderi over din operationsfobi. Kan du se hvad jeg mener? Folk tuder ikke over noget, de bliver spurgt om deres fobier og de svarer.
Personligt synes jeg ikke min "fobi" over for edderkopper er alvorlig nok til at jeg gider at gøre noget ved det. Jeg ved udemærket godt danske edderkopper ikke er farlige, men stadig synes jeg de er nederen, og tanken om at de kryber rundt på en er klam.
Personligt synes jeg ikke min "fobi" over for edderkopper er alvorlig nok til at jeg gider at gøre noget ved det. Jeg ved udemærket godt danske edderkopper ikke er farlige, men stadig synes jeg de er nederen, og tanken om at de kryber rundt på en er klam.
|
| #163 | 15.12.2006 14:28 |
Ja, og jeg siger bare at hvis du ikk gør noget ved det, så er der ikk noget at brokke sig over.
| #110 | 15.12.2006 05:32 |
det handler jo selvfølgelig om at være fascineret af dem. Jeg synes de er spændende og flotte.
| #112 | 15.12.2006 06:30 |
Jeg er da også fascineret af min diller, men det betyder ikke jeg putter den i et glasbur og kigger på den hele dagen. :|
| #118 | 15.12.2006 08:54 |
Ah, nu synes jeg ikke vi skal diskutere det mere, for vi ved jo alle sammen at du lige præcis har lagt din ordenlige svaber i bur og sidder og kæler med den!
Sigmund Freud (1856-1939)
| #79 | 14.12.2006 23:56 |
Folk der lider af Arachnofobi er til grin, men personer der mangler en finger er klar til at vride hovedet af andre mennesker?
| #88 | 15.12.2006 00:04 |
Går ud fra at du prøvede at spille smart, men i virkeligheden var en tøsedreng.
| #167 | 15.12.2006 14:33 |
Jeg er jo ikk bange for at se en mand der mangler en finger, jeg får det bare ubehageligt. Men jeg prøver i det mindste at finde ud af hvorfor, og ændre det. Modsætning til så mange andre der klynker over noget.
Fobi'er er noget underligt noget, og kan ikk altid forklares. Men jeg synes ikk man har retten til at brokke sig, hvis man bare lever med frygten.
Fobi'er er noget underligt noget, og kan ikk altid forklares. Men jeg synes ikk man har retten til at brokke sig, hvis man bare lever med frygten.
| #170 | 15.12.2006 15:26 |
jo, jeg skriver at jeg synes ikk folk kan tillade sig at klynke hvis de ikk gør noget for det, og hvis de vælger ikk at gøre noget ved det, så fair.
| #99 | 15.12.2006 00:40 |
Det eneste klamt ved sådan en edderkop er at den har hår... hvad fanden er det for noget :S
Scientia potentia est
| #259 | 16.12.2006 20:42 |
Sorry, men hold kæft hvor er den virkelig ulækker. Hvad er der fascinerende ved den? Hvor fanden er dens øjne?
Jeg hader edderkopper overalt i hele verden, selv de små. Jeg ville falde død om hvis jeg en dag mødte sådan et svin som din...
...men jeg er jo også til grin :)
Jeg hader edderkopper overalt i hele verden, selv de små. Jeg ville falde død om hvis jeg en dag mødte sådan et svin som din...
...men jeg er jo også til grin :)
essif
Deltag i debatten!
For at skrive kommentarer på XplayN.com, skal du være logget ind (og iøvrigt opføre dig fornuftigt).
Opret en profil via "Opret profil" knappen i venstre side af sitet.

Wolves vs.
Wizards
NaVI
ESC vs.
dAT
k1ck vs.
ENTiTY
n!
NiP vs.
S.fox vs.
LDLC
CPLAY