Kommentarer i alt: 104 -
Side:: [1] 2
| HHX | 19.02.2006 17:24 |
Hej derude,
Jeg skal starte på HHX næste år, og skal snart finde ud af hvilken linie jeg ønsker at tage.
Jeg kan vælge mellem 5;
- Matematisk/Økonomisk
- Markedsføring
- Erhvervsproglig
- IT
- International
Mit spørgsmål er til jer, der er startet eller har gennemført på én af de ovenstående.
Hvilken linie har du valgt og hvorfor?
Nogen som har været en ren fuser?
Hvilken har du syntes var mest spændende og hvorfor?
Edited: 19.02.2006 17:25
Jeg skal starte på HHX næste år, og skal snart finde ud af hvilken linie jeg ønsker at tage.
Jeg kan vælge mellem 5;
- Matematisk/Økonomisk
- Markedsføring
- Erhvervsproglig
- IT
- International
Mit spørgsmål er til jer, der er startet eller har gennemført på én af de ovenstående.
Hvilken linie har du valgt og hvorfor?
Nogen som har været en ren fuser?
Hvilken har du syntes var mest spændende og hvorfor?
Edited: 19.02.2006 17:25
| #1 | 19.02.2006 17:32 |
Da jeg skulle vælge stod valget mellem: økonomi, international og markedsføring.
Kan ikke helt gennemskue hvorfor du ikke skal det :/
Om ikke andet har du jo altid muligheden for at skifte studieretning efter grundforløbet, men ellers sig da hvad der interesserer dig, hvad ønsker du at blive?
Kan ikke helt gennemskue hvorfor du ikke skal det :/
Om ikke andet har du jo altid muligheden for at skifte studieretning efter grundforløbet, men ellers sig da hvad der interesserer dig, hvad ønsker du at blive?
Supra Societatem Nemo
| #2 | 19.02.2006 17:36 |
Tror nu mere du skal spørge dig selv om, hvad det er DU vil. Hvad har du lyst til at arbejde med når du bliver ældre? Hvilke fag interesserer dig?
Kan personligt sige jeg er på IT & Marketing, og det er jeg meget glad for. Generelt synes jeg at HHX og HTX er de bedste uddannelser, og der kan ikke være tale om en fuser ved nogen af dem.
Held og lykke med valget =)
Kan personligt sige jeg er på IT & Marketing, og det er jeg meget glad for. Generelt synes jeg at HHX og HTX er de bedste uddannelser, og der kan ikke være tale om en fuser ved nogen af dem.
Held og lykke med valget =)
|
| #7 | 19.02.2006 18:15 |
Hvorfor mener du at de er de bedste uddannelser? fordi de mere målrettet?.. Jeg går selv på gymnasium som du måske har gættet, og jeg mener på ingen måde man kan sige nogen af uddannelserne er bedre end de andre. Det kommer helt an på hvad man vil være. Gym åbner jo en meget bredere vifte at muligheder end de andre gør.
| #9 | 19.02.2006 18:27 |
Du har ret, han generaliserede nok lige lovligt meget, vil mene han mente de var bedst for netop ham :-)
|
| #11 | 19.02.2006 18:50 |
Hehe, ja kunne godt tænkes. Synes bare det er noget af en udmelding at komme med! ;)
| #18 | 19.02.2006 20:11 |
Generaliserede? Hvad betegner en god uddannelse? Fagene eller det DU går på og synes er bedst?
.. suk.
.. suk.
|
| #21 | 19.02.2006 20:26 |
snakker ikke om en god uddannelse for mig eller noget. Han siger bare at HHX og HTX er bedre uddannelser end gym. Det ved han vel ikke noget om, andet han har fuldført alle 3.
| #26 | 19.02.2006 20:48 |
Du har helt ret, det handler om de ting man har tænkt sig at bruge den til i fremtiden :-) - Men du skrev ligesom at HHX og HTX var bedst, det er din mening, og det er også iorden, men der er også ting som du skal have andre uddanelser til, men er enig med dig, de åbner mange muligheder for en.
|
| #17 | 19.02.2006 20:10 |
HTX kan, med de rette valgfag, give adgang til ALLE uddannelser og man slipper for irrelevante fag.
Og hvis du nu mener historie, latin, 2. sprog og andet er ekstremt relevant, så fint.
HHX har igen også erhvervsrelevante fag. Det er langt mere målrettet, men hvis du er en lille forvirret teenager som ikke ved hvad han skal gøre af sig selv, så er det almene gymnasium da fint nok.
Jeg har min mening, du har din.
Og hvis du nu mener historie, latin, 2. sprog og andet er ekstremt relevant, så fint.
HHX har igen også erhvervsrelevante fag. Det er langt mere målrettet, men hvis du er en lille forvirret teenager som ikke ved hvad han skal gøre af sig selv, så er det almene gymnasium da fint nok.
Jeg har min mening, du har din.
|
| #27 | 19.02.2006 21:18 |
Haha, ja det må jeg give dig ret i. Du har din mening og jeg har min. Jeg er jo bare en forvirret lille teenager som ikke ved hvad jeg skal med mit liv. HAHA! seriøst det er da noget latterligt pjat. Ved godt at HTX er meget målrettet på ingenør uddannelserne, men jeg vil mene at det er lige så rellevant at gå på gym hvis man vil være ingenør. Desuden er det eneste sted hvor det er muligt at få Biologi på A-niveau, men altså, det er jo sikkert ikke rellevant. Især ikke for små forvirret teenagere..
| #32 | 19.02.2006 22:11 |
Man kan sagtens få biologi på A niveau på HTX min lille forvirrede teenager. =)
|
| #39 | 19.02.2006 22:21 |
Er det rigtigt?, hmm.. er du sikker?.. fordi jeg kender en som er sur over han ikke kan få det. Er det evt. noget med den nye reform så?.. Altså er det lige så højt niveau som på gym..?
| #76 | 23.02.2006 15:06 |
Hvis du vil læse filsofi, så tror jeg ik HTX kan give dig muligheden for det, så skal du gym, så den udtalelse holder ik helt.
Det er jo minimum en kategori 2
| #77 | 23.02.2006 15:13 |
Bare glem det, kan se du har redegjort for det i dit indlæg, der var jeg lidt for hurtig.
Pointen at de forskellige uddanelser vægter forskellige ting og på den baggrund kan man vel ik tale om at den ene er bedre end den anden, kommer jo an på hvad man vil. Fagligt tror jeg de tre pågældende uddannelser ligger på ca. samme niveau.
Pointen at de forskellige uddanelser vægter forskellige ting og på den baggrund kan man vel ik tale om at den ene er bedre end den anden, kommer jo an på hvad man vil. Fagligt tror jeg de tre pågældende uddannelser ligger på ca. samme niveau.
Det er jo minimum en kategori 2
| #25 | 19.02.2006 20:45 |
HHX, HTX og STX er sidestillede. De åbner alle for adgang til de samme videregående uddannelser.
Jeg er et ÆG!
| #63 | 22.02.2006 14:40 |
Gym åbner da ikke flere muligheder end de andre? Nærmest lige omvendt er mange virksomheder begyndt at søge folk som har en HHX eksamen.
Der har også været avis udklip som går ind og siger "citat" "HHX er bedre"
Men der er jo stor forskel på de det "normale" gymnasie og HHX/HTX linien.
Men tror ikke man kan generalisere på den måde med at sige hvad der er bedst. Det har jo noget at gøre med hvad man kan lide, og skal bruge det til bagefter...
Men det er bare MIN mening :)
Der har også været avis udklip som går ind og siger "citat" "HHX er bedre"
Men der er jo stor forskel på de det "normale" gymnasie og HHX/HTX linien.
Men tror ikke man kan generalisere på den måde med at sige hvad der er bedst. Det har jo noget at gøre med hvad man kan lide, og skal bruge det til bagefter...
Men det er bare MIN mening :)
jeg er sejere IRL
| #69 | 22.02.2006 21:39 |
Sigere ikke den direkte åbner flere muligheder.. Hvertfald ikke det jeg mener. Mener at man får en mere bred dannelse, og man har måske større mulighed for at tage forskellige uddannelser. F.eks. som HHX studerende ville det jo være selvmord at starte en ingenør uddannelse, hvor det måske for en HTX studerende også ville give problemer at starte på Handels højskolen. Hvis man kommer fra gym kan man med de rette valgfag være kvalificeret til begge uddannelse institutter.
bare MIN mening ;)
bare MIN mening ;)
| #71 | 22.02.2006 22:14 |
vil ikke mene at den åbner en meget bredere vifte end f.eks. HHX, da jeg stort set kan læse videre til alt efter at jeg har færdiggjort mine 3 år. (Kan muligvis have noget at gøre med at jeg går på international linie, hvem ved?)
Ud over det, så har jeg heller ikke noget imod Gymnasiet. Jeg har endvidere fået at vide at jeg nok hørte til på et gymnasium, fordi jeg er god til matematik, sprog osv. Dog valgte jeg gymnasiet fra fordi det var for "almindeligt" og for "gammeldags" hvilket helt sikkert er nogle fordomme jeg har, som sikkert ikke passer.
Ud over det, så har jeg heller ikke noget imod Gymnasiet. Jeg har endvidere fået at vide at jeg nok hørte til på et gymnasium, fordi jeg er god til matematik, sprog osv. Dog valgte jeg gymnasiet fra fordi det var for "almindeligt" og for "gammeldags" hvilket helt sikkert er nogle fordomme jeg har, som sikkert ikke passer.
|
| #4 | 19.02.2006 17:43 |
Jeg skal selv på HHX til næste år på Niels Brock, jeg står os selv og kigger på hvad jeg skal vælge, overvejer nu mest den Internationale linie :D
|
| #5 | 19.02.2006 17:50 |
Synes selv at jeg er KANON-heldig! På min skole, Roskilde Handelsskole, er der startet en linie der hedder "Kreativ Projektledelse". Den handler om oplevelsesøkonomi på højeste niveau.
Et bud på oplevelsesøkonomi ville være: Skype. Det blev dannet, fordi det ikke rigtig var opfundet før. I dag er det en ganske velfungerende virksomhed som blev opkøbt af Ebay.com.
På vores linie lærer du at starte din egen virksomhed, og du har virksomhedsøkonomi på A-niveau lige fra starten af :)
Vi har også andre interessante fag, som ingen andre studieretninger kommer til at opleve. Jeg er virkelig skuffet over at ingen andre handelsskoler ikke har taget studieretningen til sig endnu.
Jeg har også valgt min linie fordi det lyder vildt spændende. Vi får en enestående chance for at danne en virksomhed. Hvis den så virker optimalt og har en fornuftig omsætning kan vi måske føre den ud i det rigtige liv, når vi engang er færdige - enestående chance, behøver jeg at sige det mere end 2 gange? :)
Virksomheden kan bestå af 1000 forskellige ting. Et mobildiskotek der lever af gymnasiefester, en importør - bare det er kreativt og nyskabende :)
- Men hvis du virkelig interesserer dig for IT, ville jeg skyde på marketing. Det første år, indtil videre, laver alle klasser stort set det samme. Dog varierer antallet af de forskellige fags timer dog i større træk. Jeg har virkelig meget virksomhedsøkonomi(erhvervsøkonomi) samt Afsætning for tiden. Begge på A-niveau.
Håber du vælger det rigtige, ellers kan du jo bare skifte efter grundforløbet :)
HF maten :)
Et bud på oplevelsesøkonomi ville være: Skype. Det blev dannet, fordi det ikke rigtig var opfundet før. I dag er det en ganske velfungerende virksomhed som blev opkøbt af Ebay.com.
På vores linie lærer du at starte din egen virksomhed, og du har virksomhedsøkonomi på A-niveau lige fra starten af :)
Vi har også andre interessante fag, som ingen andre studieretninger kommer til at opleve. Jeg er virkelig skuffet over at ingen andre handelsskoler ikke har taget studieretningen til sig endnu.
Jeg har også valgt min linie fordi det lyder vildt spændende. Vi får en enestående chance for at danne en virksomhed. Hvis den så virker optimalt og har en fornuftig omsætning kan vi måske føre den ud i det rigtige liv, når vi engang er færdige - enestående chance, behøver jeg at sige det mere end 2 gange? :)
Virksomheden kan bestå af 1000 forskellige ting. Et mobildiskotek der lever af gymnasiefester, en importør - bare det er kreativt og nyskabende :)
- Men hvis du virkelig interesserer dig for IT, ville jeg skyde på marketing. Det første år, indtil videre, laver alle klasser stort set det samme. Dog varierer antallet af de forskellige fags timer dog i større træk. Jeg har virkelig meget virksomhedsøkonomi(erhvervsøkonomi) samt Afsætning for tiden. Begge på A-niveau.
Håber du vælger det rigtige, ellers kan du jo bare skifte efter grundforløbet :)
HF maten :)
| #22 | 19.02.2006 20:27 |
Fair nok. Går selv i C. Lyder som en rigtig fed linie, er innovationsklassen? Havde slet ikke hørt om at det var ting i den stil i lavede.
|
| #24 | 19.02.2006 20:35 |
Innovationsklassen er fremtidsøkonomi, vi er oplevelsøkonomi. Det er også noget helt nyt, som lige er kommet. Det er Flemming (VØ-læreren), der har skrevet linien, hvis du kender ham.
| #73 | 23.02.2006 13:42 |
Magnus .. jeg er _SINDSYG_.
Ej, snakkede med Flemming og Qasam om det, og de snakker jo rimelig meget sammen.
Ej, snakkede med Flemming og Qasam om det, og de snakker jo rimelig meget sammen.
| #30 | 19.02.2006 22:08 |
Tak skal du have :)
Det lyder umeldbart meget spændende, og jeg forstår sgu heller ikke hvorfor den ikke er mulig på resten af landets handelsskoler, men det kan da være, at man med årene får øjnene op for den.
Vidste ærlig talt ikke man kunne skifte linie efter grundforløbet?
Helt sikkert på det?
Det lyder umeldbart meget spændende, og jeg forstår sgu heller ikke hvorfor den ikke er mulig på resten af landets handelsskoler, men det kan da være, at man med årene får øjnene op for den.
Vidste ærlig talt ikke man kunne skifte linie efter grundforløbet?
Helt sikkert på det?
| #42 | 19.02.2006 22:33 |
Jeg går på en lignende som kaldes innovations linjen. Vi har også fået til opgave at starte egen virksomhed, og det har resulteret i at jeg har startet http://www.notenet.dk, men jeg kan kun anbefale folk til at tage den uddannelse hvis de kan.
Edited: 19.02.2006 22:33
|
| #8 | 19.02.2006 18:27 |
Hvis du vil læse videre, er det en god idé at tage den matematiske linke
www.superjoachim.dk
| #10 | 19.02.2006 18:34 |
Well jeg nåede heldigvis ind inden den reform, og det er jeg meget meget glad for. Men jeg kan da give dig to hurtige, som måske kan hjælpe dig med at træffe et valg.
Matematik er det hårdeste fag på handelsskolen, ikke pga. niveauet i faget men pga. det flyver afsted med en hastighed jeg aldrig har oplevet før. Syg en uge? Du har hermed et hul i pensum.
Markedsføring - mit tilfælde Afsætning - er et fag hvor du får lov til at "tænke frit inden for rammer". Dvs. du arbejder med bestemte modeller, og kommer med dine egne løsningsforslag og argumenterer for dem. Det er et så kaldt blødt fag, hvor man ikke har nogen facistliste. Altså er det måske en vej at gå, hvis man ikke er så meget til de boglige og tøre fag.
Spørg gerne hvis der er noget mere, som du har lyst til at vide :)
Matematik er det hårdeste fag på handelsskolen, ikke pga. niveauet i faget men pga. det flyver afsted med en hastighed jeg aldrig har oplevet før. Syg en uge? Du har hermed et hul i pensum.
Markedsføring - mit tilfælde Afsætning - er et fag hvor du får lov til at "tænke frit inden for rammer". Dvs. du arbejder med bestemte modeller, og kommer med dine egne løsningsforslag og argumenterer for dem. Det er et så kaldt blødt fag, hvor man ikke har nogen facistliste. Altså er det måske en vej at gå, hvis man ikke er så meget til de boglige og tøre fag.
Spørg gerne hvis der er noget mere, som du har lyst til at vide :)
I don't do hits, I do classics.
| #13 | 19.02.2006 19:19 |
Jeg er helt enig !
Ang. matematik er det en ond ting at være syg ja! - Havde personligt en uge hvor jeg måtte melde mig syg! - jeg er så nu desværre gået glip af et helt emne!.
Derfor kan et trick være hvis man skal have det, at alliere sig med nogle mates, så man kan "swap" notater og opsumere ting! - Dejligt hjælpemiddel! :-)
Ang. matematik er det en ond ting at være syg ja! - Havde personligt en uge hvor jeg måtte melde mig syg! - jeg er så nu desværre gået glip af et helt emne!.
Derfor kan et trick være hvis man skal have det, at alliere sig med nogle mates, så man kan "swap" notater og opsumere ting! - Dejligt hjælpemiddel! :-)
|
| #33 | 19.02.2006 22:15 |
Havde både markedsføring og mat/økonomisk under overvejelse. Er det noget med at nogen uddannelser kræver matematik på A-niveau? For så kan man selvfølgelig bare vælge det som valgfag under markedsføring, men kan det betale sig?
Desuden skal jeg vælge forsætter- eller 2 nye begyndersprog. Har pt. tysk, men ved ikke om fransk/spansk vil være en alt for stor mundfuld, hvis man allerede er presset nok i forvejen af alt det andet? Ellers ville jeg synes det var mest spændende :)
Desuden skal jeg vælge forsætter- eller 2 nye begyndersprog. Har pt. tysk, men ved ikke om fransk/spansk vil være en alt for stor mundfuld, hvis man allerede er presset nok i forvejen af alt det andet? Ellers ville jeg synes det var mest spændende :)
| #60 | 21.02.2006 12:59 |
Altså du vil aldrig komme til at beherske et begyndersprog som fransk/spansk på en måde der gør, at du vil kunne bruge det i en hverdagssituation når du går ud af HHX. Jeg fortsatte med mit tysk fordi jeg mente, at det ville være bedst med et sprog man beherskede nogenlunde istedet for to som man ikke rigtig kunne bruge til noget.
Mht. krav til hvilke fag man har, så skal du snakke med din vejleder. For at vide hvilke fag du SKAL have, så skal du jo ca. kunne pege på hvor du skal hen efter HHX.
Mht. krav til hvilke fag man har, så skal du snakke med din vejleder. For at vide hvilke fag du SKAL have, så skal du jo ca. kunne pege på hvor du skal hen efter HHX.
I don't do hits, I do classics.
| #83 | 23.02.2006 21:44 |
Det med matematik kan jeg delvist jeg give ret i. Har været væk fra matematik A de sidste 3 gange, men kom meget godt tilbage, selv om det var et nyt emne. Har så også altid været lidt af en haj til matematik. Andre tror jeg vil have problemer med det.
Mht. afsætning, mener jeg netop at man skal være en læsehest. Dem fra min klasse der har afsætning A, skal læse utrolig mange ting. Desuden er der så den tvunget rapport på omkring 15 sider, altså SSO størrelse.
Mht. afsætning, mener jeg netop at man skal være en læsehest. Dem fra min klasse der har afsætning A, skal læse utrolig mange ting. Desuden er der så den tvunget rapport på omkring 15 sider, altså SSO størrelse.
Hed det før niarn rappede!
| #14 | 19.02.2006 19:35 |
Jeg er igang med 3. år, og er ikke i tvivl om at jeg ville vælge "markedsføring" hvis jeg stod i din situation :)
| #16 | 19.02.2006 20:07 |
Det er aldrig svært når der er noget med matematik, og når det så oven i købet er krydret med økonomi =) <3.
Jeg ville helt klart vælge mat/øko.
Jeg ville helt klart vælge mat/øko.
study HARD, go PRO
| #28 | 19.02.2006 21:29 |
Kommer selvfølgelig an på hvad du vil bagefter - men personligt ville jeg i hvert fald sikre mig at have Mat på A (Hvilket sikkert er Mat - øko linjen)
Åh tæsk mig du musikalske mand
| #35 | 19.02.2006 22:17 |
Er matematik på A af så høj nødvendighed når man skal læse videre? Og hvorfor egentlig?
| #59 | 21.02.2006 04:33 |
Tja, det må du spørge universiteterne om ;)
Ved bare at der er forholdsvis mange uddannelser der kræver matematik A (Hvis man sammenligner med hvor mange andre uddannelser der kræver et fag på A)
Men som sagt, det kommer jo 100% an på hvad du kunne tænke dig at lave efter
Ved bare at der er forholdsvis mange uddannelser der kræver matematik A (Hvis man sammenligner med hvor mange andre uddannelser der kræver et fag på A)
Men som sagt, det kommer jo 100% an på hvad du kunne tænke dig at lave efter
Åh tæsk mig du musikalske mand
| #29 | 19.02.2006 21:50 |
Sygt nok. Da jeg gik i gang med HHX i 99' var det enten sproglig eller matematisklinie man skulle tage. Må da sige det er blevet rimelig forvirrende nu :)
Held og lykke.
Held og lykke.
sugemallen
| #84 | 23.02.2006 21:46 |
HHX har da aldrig rigtig været delt op, med sproglig og matematisk, som det almene gymnasie har.
Eneste forskel har da hele tiden været, som man valgte 2 sprog, eller 1 sprog og matematik
Eneste forskel har da hele tiden været, som man valgte 2 sprog, eller 1 sprog og matematik
| #88 | 24.02.2006 18:48 |
Jeg har aldrig haft matematik da jeg gik handelsskolen, HHX. Jeg havde spansk, engelsk, tysk og 'dansk'.
Det eneste jeg har haft, som mindede en smule om matematik var EØ og de fag hvor man skulle regne lidt.
Jeg startede i 99' mange ting kan have ændret sig meget siden dengang. Så er muligheden jo også at de forskellige uddannelsessteder kører diverse linjer forskelligt?
Det eneste jeg har haft, som mindede en smule om matematik var EØ og de fag hvor man skulle regne lidt.
Jeg startede i 99' mange ting kan have ændret sig meget siden dengang. Så er muligheden jo også at de forskellige uddannelsessteder kører diverse linjer forskelligt?
sugemallen
| #90 | 25.02.2006 13:10 |
Præcis det jeg siger. Det har ikke decideret været delt op som sproglig og matematisk, som gymnasiet.
Eneste forskel på en "sproglig" hhx og matematisk, er at matematik er byttet ud med et enkelt sprog. Hvor der på gymnasiet var meget større forskel.
Eneste forskel på en "sproglig" hhx og matematisk, er at matematik er byttet ud med et enkelt sprog. Hvor der på gymnasiet var meget større forskel.
| #91 | 26.02.2006 16:18 |
Nu kan man heller ikke på nogen måde sammenligne de 2 uddannelser med hinanden, men ved godt hvad du mener.
:)
:)
sugemallen
| #40 | 19.02.2006 22:22 |
Jeg går på den internationale linie (:
Hvis du har bare spørgsmål, kan du endelig skrive.
Hvis du har bare spørgsmål, kan du endelig skrive.
|
| #43 | 19.02.2006 22:33 |
Hvordan er dit studie tilrettet?
Hvilke fag har du på A? Du lyder godt tilfreds, men ville du vælge en anden linie hvis du kunne? :)
Hvilke fag har du på A? Du lyder godt tilfreds, men ville du vælge en anden linie hvis du kunne? :)
| #57 | 20.02.2006 14:20 |
Jeg er super tilfreds (:
Og nej - jeg ville aldrig skifte linie . Men det er vel også fordi jeg går i en god klasse, med en masse flinke mennesker . Du har afsætning og engelsk på a-niveau, af hvad jeg lige kan huske i hovedet . :)
Du kan også sige, at her betaler folk penge for at gå, så de er sgu lidt mere seriøse, end de andre linier.
Og nej - jeg ville aldrig skifte linie . Men det er vel også fordi jeg går i en god klasse, med en masse flinke mennesker . Du har afsætning og engelsk på a-niveau, af hvad jeg lige kan huske i hovedet . :)
Du kan også sige, at her betaler folk penge for at gå, så de er sgu lidt mere seriøse, end de andre linier.
|
| #98 | 03.03.2006 07:08 |
Faget handler om, hvordan du får afsat en vare, i bund og grund.
I afsætning findes en masse analysemodeller metoder osv. som kan bruges til at hjælpe med at finde ud af, hvordan virksomheden ser ud lige nu. I faget skal du også fastsætte ideer, visioner osv. for virksomheder. Altså, hvem henvender virksomheden sig til, hvem er deres målgruppe osv. osv. ' Men også at finde ud af, hvad der giver varen værdi . Faget er rimelig stort, men der er heller ikke noget facit på svarene oftest . Dvs. du diskuterer indtil der er enighed i klassen - i min klasse, kan det dog godt gå så vidt, at det hænger folk ud af halsen :D
I afsætning findes en masse analysemodeller metoder osv. som kan bruges til at hjælpe med at finde ud af, hvordan virksomheden ser ud lige nu. I faget skal du også fastsætte ideer, visioner osv. for virksomheder. Altså, hvem henvender virksomheden sig til, hvem er deres målgruppe osv. osv. ' Men også at finde ud af, hvad der giver varen værdi . Faget er rimelig stort, men der er heller ikke noget facit på svarene oftest . Dvs. du diskuterer indtil der er enighed i klassen - i min klasse, kan det dog godt gå så vidt, at det hænger folk ud af halsen :D
|
| #41 | 19.02.2006 22:28 |
Jeg vil råde dig til at tage innovations linjen hvis i da har den ved den pågældende skole
|
| #55 | 20.02.2006 12:18 |
Ja det er fandme et nederen fag.. Og så med vores luderlærer.. Hvad skal du egentlig ha som valgfag næste år?
|
| #47 | 19.02.2006 23:53 |
ER begyndt på HHX her i sommers på Matematik/økonomi hvor jeg har Mat. A, virksomhedsøkonomi A og Afsætning B (og så er der også Engelsk A som er tvunget for alle HHX'er på min handelsskole). Jeg er super glad for min studieretning, synes der er nogle spændende fag som også åbner mange muligheder for hvad man kan lave i fremtiden(studere) i forhold til nogle af de andre linjer.
www.Lybaek.org / #Lybaek @ Qnet
| #49 | 20.02.2006 00:37 |
nååå jeg har nu aldrig skulle vælge hvad jeg ville der, det var kun sprog der skulle vælges.
| #53 | 20.02.2006 05:12 |
Som en lille ekstra tilføjelse skal jeg studere til kaospilot i Sverige efter de her 3 år på HH. Det er den eneste mulighed der passer helt korrekt på oplevelsesøkonomi. Jeg har et valg mellem Århus og Sverige. Jeg vælger klart Sverige da der er billigere at leve - og så koster selve uddannelsen 150.000,- i Århus og kun 15.000,- i Sverige, har en ung studerende råd til 150.000? :)
At uddanne sig som en kaospilot siger lidt sig selv. Jeg vil være i stand til at klare de mest kaotiske situationer. Et godt bud på enn uddannet kaospilot ville være den overordnede chef for Roskilde Festivalen, ja sådan et job kunne være ledigt til en uddannet kaospilot med en god sjat erfaring og et godt karakterniveau.
Jeg glæder mig overdrevet meget, det kan slet ikke beskrives.
At uddanne sig som en kaospilot siger lidt sig selv. Jeg vil være i stand til at klare de mest kaotiske situationer. Et godt bud på enn uddannet kaospilot ville være den overordnede chef for Roskilde Festivalen, ja sådan et job kunne være ledigt til en uddannet kaospilot med en god sjat erfaring og et godt karakterniveau.
Jeg glæder mig overdrevet meget, det kan slet ikke beskrives.
| #54 | 20.02.2006 07:58 |
Hvis du har planer om at tage en videregående uddannelse inden for økonomi, vil jeg anbefale dig at have matematikken og erhvervsøkonomien i orden, da det hjælper ekstremt meget på HA almen og Cand. Polit.
|
| #62 | 22.02.2006 14:07 |
Er droppet ud af HTX for et par dage siden fordi det simpelthen var for dødsygt at gå derinde, sikke en kedelig skole også er der ingen piger. Så begynder også på HHX til sommer. Hvor jeg står i den samme situation som dig. Men tror jeg vælger Mat/Økø da jeg er rimelig skrap til Mat. Og de andre ved jeg ikke så meget om det kunne da også blive en af dem :) Det jo svært sådan noget.
| #64 | 22.02.2006 14:45 |
Jeg går selv på HHX, og må sige at jeg er forholdsvis skuffet over hvor lidt jeg egentlig har lært.
Det hænger jo så blandt andet sammen med ens egen vilje til at lære, og sætte sit godt ind i fagene, men jeg mener også i stor grad at lærerne kunne være langt bedre.
Det synes JEG er et generelt problem at lærerne ikke er gode nok til at lære fra sig, og jeg synes for tit vi har "selvstændigt" arbejde, eller timer hvor vi sidder 100 elever og skal prøve og koncentrere sig om hvad en enkelt lærer har at sige. Det skaber store problemer.
Dette kan jeg selvfølgelig kun konkludere ud fra min egen skole, men alligevel.
Nu går jeg så også på en skole hvor vi alle har fået udleveret en bærbar af skolen ink. trådløst net, dette forstyrrer også koncentrationsevnen på et meget højt plan.
Det hænger jo så blandt andet sammen med ens egen vilje til at lære, og sætte sit godt ind i fagene, men jeg mener også i stor grad at lærerne kunne være langt bedre.
Det synes JEG er et generelt problem at lærerne ikke er gode nok til at lære fra sig, og jeg synes for tit vi har "selvstændigt" arbejde, eller timer hvor vi sidder 100 elever og skal prøve og koncentrere sig om hvad en enkelt lærer har at sige. Det skaber store problemer.
Dette kan jeg selvfølgelig kun konkludere ud fra min egen skole, men alligevel.
Nu går jeg så også på en skole hvor vi alle har fået udleveret en bærbar af skolen ink. trådløst net, dette forstyrrer også koncentrationsevnen på et meget højt plan.
jeg er sejere IRL
| #66 | 22.02.2006 19:36 |
De problemer tror jeg de har alle steder.. Tror ikke kun det er på HHX..
Men det med det trådløse netværk, burde rives ned. Har vi også lige fået, og det forstyr ubeskrive lig meget, selv om man ikke skulle tro det.
Men det med det trådløse netværk, burde rives ned. Har vi også lige fået, og det forstyr ubeskrive lig meget, selv om man ikke skulle tro det.
|
| #67 | 22.02.2006 20:24 |
"Nu går jeg så også på en skole hvor vi alle har fået udleveret en bærbar af skolen ink. trådløst net, dette forstyrrer også koncentrationsevnen på et meget højt plan."
Hvad sker der oven i skallen på dem der har vedtaget netop dét på jeres skole?! Det der er jo direkte selvmord - jesus christ. :D
Hvad sker der oven i skallen på dem der har vedtaget netop dét på jeres skole?! Det der er jo direkte selvmord - jesus christ. :D
Box of doom
| #72 | 22.02.2006 22:20 |
Er fuldstændig enige i det med lærerne - savner faktisk mine folkeskole lærere :)
Vi har fandt ud af at vores kontaktlærer/klasselærer er djævlen selv. Hun er så arrogant, at vi har skrevet episoder ned hvor hun har været træls og sendt et brev ind til inspektøren.
Er selv havnet i en lidt uheldig klasse og overvejede at skifte studieretning - men det er jo for sent nu. Går på IT linje..
Vi har fandt ud af at vores kontaktlærer/klasselærer er djævlen selv. Hun er så arrogant, at vi har skrevet episoder ned hvor hun har været træls og sendt et brev ind til inspektøren.
Er selv havnet i en lidt uheldig klasse og overvejede at skifte studieretning - men det er jo for sent nu. Går på IT linje..
| #85 | 23.02.2006 21:49 |
Modsat gymnasierne, synes jeg så det er meget rart at have lærere, som har arbejdet med deres fag.
De erhvervsøkonomilærere fx. har været ude på markedet, og har derfor praktisk erfaring med det.
Dette kan netop også være en af grundene til de ikke er så gode til at lære fra sig, mange af dem har ingen læreruddannelse.
Desuden synes jeg generelt hhx har flere unge og knapt så sære lærere
De erhvervsøkonomilærere fx. har været ude på markedet, og har derfor praktisk erfaring med det.
Dette kan netop også være en af grundene til de ikke er så gode til at lære fra sig, mange af dem har ingen læreruddannelse.
Desuden synes jeg generelt hhx har flere unge og knapt så sære lærere
| #65 | 22.02.2006 19:33 |
Er det ikke første år de kører det på denne måde? For startede sidste år, og der var der kun noget der hed, mat- og sproliglinie..
|
| #70 | 22.02.2006 22:09 |
Jeg har valgt den Internationale, fordi jeg godt kan lide sprog, kultur osv. Oven i hatten får jeg så også 3 studierejser, hvilket jo egentlig er meget fedt.
Ved os havde vi valget imellem:
Marketing og Innovation
Marketing og Kommunikation
Økonomi
Global Studies (International)
Men egentlig minder alle linierne om hinanden, specielt innovation-linien og kommunikation-linien. De eneste forskelle der er, er at vi har kulturforståelse, den økonomiske har matematik på A fra start (kan vi have som valgfag), og at marketing-linierne har Virksomhedsøkonomi som A.
Jeg fortryder ikke mit valg af studieretning, trods det at jeg er rimelig skrap til matematik, og interesserer mig for dette (regner også med at tage det på A), samtidig med det prøver vi i klasse at få arrangeret sådan at vi også kan få VØ på A. Men egentlig kommer det hele an på om du kommer ind i en god eller dårlig klasse - rent socialt.
Vælg den retning der lyder mest interessant for dig. Lad vær med at vælge en bare fordi det er den dine venner tager, personligt går alle mine venner fra folkeskolen, som valgte HHX, på andre linier, og jeg startede som den eneste på Global Studies. Det skal du ikke være bange for, du lærer lynhurtigt de andre at kende, og så snakker du jo stadig med dine gamle venner i fritiden.
Ved os havde vi valget imellem:
Marketing og Innovation
Marketing og Kommunikation
Økonomi
Global Studies (International)
Men egentlig minder alle linierne om hinanden, specielt innovation-linien og kommunikation-linien. De eneste forskelle der er, er at vi har kulturforståelse, den økonomiske har matematik på A fra start (kan vi have som valgfag), og at marketing-linierne har Virksomhedsøkonomi som A.
Jeg fortryder ikke mit valg af studieretning, trods det at jeg er rimelig skrap til matematik, og interesserer mig for dette (regner også med at tage det på A), samtidig med det prøver vi i klasse at få arrangeret sådan at vi også kan få VØ på A. Men egentlig kommer det hele an på om du kommer ind i en god eller dårlig klasse - rent socialt.
Vælg den retning der lyder mest interessant for dig. Lad vær med at vælge en bare fordi det er den dine venner tager, personligt går alle mine venner fra folkeskolen, som valgte HHX, på andre linier, og jeg startede som den eneste på Global Studies. Det skal du ikke være bange for, du lærer lynhurtigt de andre at kende, og så snakker du jo stadig med dine gamle venner i fritiden.
|
| #78 | 23.02.2006 15:46 |
Nu sad jeg lige og læste om alle dem som diskuterede om hvad der er bedst af de 3 HHX, Almen gym eller HTX.
Da jeg skulle starte valgte jeg HHX og min bedste ven Det almindelige gymnasium, fordi han er i den gamle tro med at gymnasiet er det bedste og det eneste rigtige er den røde hue, alt andet er ikke gode nok uddannelser.
Da jeg så havde hørt på hans prædikner om min uddannelse var noget ripoff af gymnasiet og at gymnasiet var det bedste og det der åbnede flest døre og det virksomhederne helst ville have blev jeg sq træt af at høre på det.
Så vi besluttede os for at finde ud af hvad virksomhederne egentlig helst ville have.
Vi lavede en liste med 150 firmaer i DK, og ringede til dem allesammen og spurgte om hvad de foretrak når de tog elever ind. og ud af de 150 foretrak de helst følgende:
51 sagde HTX
49 sagde Almen gymnasium
og 50 sagde HHX,
Så alt i alt konkluderede vi at de faktisk var temmelig ligeglade med hvilken uddannelse du havde, bare den var gymnasiel!!!!
Og åbning af døre til uni, så er HTX den bedste. Den åbner for flest vidergående uddannelser.
Da jeg skulle starte valgte jeg HHX og min bedste ven Det almindelige gymnasium, fordi han er i den gamle tro med at gymnasiet er det bedste og det eneste rigtige er den røde hue, alt andet er ikke gode nok uddannelser.
Da jeg så havde hørt på hans prædikner om min uddannelse var noget ripoff af gymnasiet og at gymnasiet var det bedste og det der åbnede flest døre og det virksomhederne helst ville have blev jeg sq træt af at høre på det.
Så vi besluttede os for at finde ud af hvad virksomhederne egentlig helst ville have.
Vi lavede en liste med 150 firmaer i DK, og ringede til dem allesammen og spurgte om hvad de foretrak når de tog elever ind. og ud af de 150 foretrak de helst følgende:
51 sagde HTX
49 sagde Almen gymnasium
og 50 sagde HHX,
Så alt i alt konkluderede vi at de faktisk var temmelig ligeglade med hvilken uddannelse du havde, bare den var gymnasiel!!!!
Og åbning af døre til uni, så er HTX den bedste. Den åbner for flest vidergående uddannelser.
| #80 | 23.02.2006 16:32 |
mht til krav hos vidergående uddannelser, fx matematik a, så kan du gå ind på: www.ug.dk
|
| #86 | 23.02.2006 22:08 |
Jeg er godt i gang med første år (det er første år for alle) af HHX'ens nye reform.
Og jeg har valgt:
Marketing - Økonomi
Grundet: Jeg interessere mig for overstående fag, og fortryder ikke mit valg, i det at Afsætning, og Virksomheds Økonomi er på A.
Marketing FTW. :D
Og jeg har valgt:
Marketing - Økonomi
Grundet: Jeg interessere mig for overstående fag, og fortryder ikke mit valg, i det at Afsætning, og Virksomheds Økonomi er på A.
Marketing FTW. :D
Kommentarer i alt: 104 -
Side:: [1] 2
Deltag i debatten!
For at skrive kommentarer på XplayN.com, skal du være logget ind (og iøvrigt opføre dig fornuftigt).
Opret en profil via "Opret profil" knappen i venstre side af sitet.

fnatic vs.
dAT
n!
NiP vs.
CPLAY
ENTiTY vs.
eSuba