Kommentarer i alt: 33 -
| Harddisk(e) larmer :S | 01.12.2005 19:14 |
Hej xpn.
Da jeg købte min computer i april, synes jeg det var lidt mærkelidt at min harddisk larmede(Maxtor diamondx 10 160gb). Så tænkte jeg det sikkert bare var harddisken der var noget ivejen med. Så købte jeg en ny harddisk(WD raptor 74gb), men den larmede stadig. Mine harddiske larmer, når jeg f.eks. starter windows op, scanner eller surfer.
Mit bundkort er et A8V-Deluxe. Harddiskene er S-ATA, så kan det have noget med det og gøre? Ville den holde op med og larme hvis jeg købte en harddisk, som ikke var S-ATA?
- Eller hvad kan det skyldes at min harddisk bliver ved med og larme?
På forhånd mange tak :)
Mvh. Mads
Da jeg købte min computer i april, synes jeg det var lidt mærkelidt at min harddisk larmede(Maxtor diamondx 10 160gb). Så tænkte jeg det sikkert bare var harddisken der var noget ivejen med. Så købte jeg en ny harddisk(WD raptor 74gb), men den larmede stadig. Mine harddiske larmer, når jeg f.eks. starter windows op, scanner eller surfer.
Mit bundkort er et A8V-Deluxe. Harddiskene er S-ATA, så kan det have noget med det og gøre? Ville den holde op med og larme hvis jeg købte en harddisk, som ikke var S-ATA?
- Eller hvad kan det skyldes at min harddisk bliver ved med og larme?
På forhånd mange tak :)
Mvh. Mads
| #4 | 01.12.2005 19:51 |
er du sikker på at det er dine harddiske der larmer, og ikke dit kabinet? kunne godt lyde som der var lidt problemer med ressonans (staves nok ikke sådan, men du ved vel hvad jeg mener.. )
monkey see monkey do
| #27 | 04.12.2005 02:01 |
Prøv og læg musemåtter under fødderne på kabinettet. Det gør jeg, det tager en masse vibrationer som ellers kan høres på trægulv etc.
Ellers kan man købe nogle gummi slanger, til at hænge harddiskene frit i kabinettet med. Læste engang på hardwareonline at det skulle tage den "zummen" de kommer med.
Ellers køb nogle billige dæmpningsmåtter i Harald Nyborg, eller nogle af de dyre man kan få til formålet på nettet.
Ellers kan man købe nogle gummi slanger, til at hænge harddiskene frit i kabinettet med. Læste engang på hardwareonline at det skulle tage den "zummen" de kommer med.
Ellers køb nogle billige dæmpningsmåtter i Harald Nyborg, eller nogle af de dyre man kan få til formålet på nettet.
Join the navy - see the world
| #5 | 01.12.2005 19:54 |
Yes det er vidst sata der gør det, min gør det samme og lad den gør det..
I'm Fucking like a bunny
| #9 | 01.12.2005 21:17 |
Det har intet med at det er S-ATA der gør det. Det er jo kun interfacet. Diskene er ellers ens.
Tilgengæld er hans raptordisk 10.000RPM og larmer derfor mere fordi den har flere omdrejninger.
Tilgengæld er hans raptordisk 10.000RPM og larmer derfor mere fordi den har flere omdrejninger.
| #16 | 02.12.2005 16:56 |
Som sagt larmer min også og det er ikke 10000 rpm.
I'm Fucking like a bunny
| #20 | 03.12.2005 02:36 |
En billig måde at få dem til at lame mindre er at hænge disken op i snørebond/elastiker i en cdrom slot(5,2 slot eller noget)
problemer er ofte at diskene vibrer og de vibrationer overføres til kabinetet hvis disken er skruet fast med skruer.
problemer er ofte at diskene vibrer og de vibrationer overføres til kabinetet hvis disken er skruet fast med skruer.
| #6 | 01.12.2005 20:06 |
Det er sgu da klart at den larmer - du har købt en Raptor, de kører 10.000 RPM - hvad havde du forventet?
Og nej, det har i princippet intet med SATA at gøre, udover at SATA kører en smule hurtigere, og det kan derfor være tænkeligt at det øger støjniveauet lidt, men jeg tvivler på at det er mærkbart.
Og hvad mener du med larmer? Hvis du hentyder til at de siger sådan en slags rasle-lyd, eller en meget højfrekvent lyd så er det jo ganske normalt.
Og nej, det har i princippet intet med SATA at gøre, udover at SATA kører en smule hurtigere, og det kan derfor være tænkeligt at det øger støjniveauet lidt, men jeg tvivler på at det er mærkbart.
Og hvad mener du med larmer? Hvis du hentyder til at de siger sådan en slags rasle-lyd, eller en meget højfrekvent lyd så er det jo ganske normalt.
| #11 | 01.12.2005 23:00 |
S-ATA øger ikke støjniveauet, da det er overførslen der er blevet hurtigere og ikke omdrejningstallet, som det er tilfældet med Raptor diske.
| #22 | 03.12.2005 17:14 |
Omdrejningstallet er ikke det eneste der får harddisken til at larme. Hvis vi nu f.eks. antager, at du sidder og hører musik fra din harddisk, så vil den køre rundt, men være forholdsvis støjsvag - hvis du derimod går i gang med at pakke store filer op, så vil du jo tydeligvis kunne høre, at den begynder med at sige sådan en "knurre"-lyd. Deraf mit postulat om, at hvis man har en harddisk med hurtigere overførselshastighed, så vil flaskehalsen her være mindre, og harddisken arbejder derfor hurtigere = mere støj :)
Men nu er det hele selvfølgelig bare tanker, så det er jo muligt at jeg tager fejl :)
Men nu er det hele selvfølgelig bare tanker, så det er jo muligt at jeg tager fejl :)
| #24 | 03.12.2005 19:15 |
Så du mener ikke, at hvis vi tager en harddisk og lader den overføre med 1 Mb/sec, og derefter en anden harddisk, og lader den overføre med 100 Mb/sec, at der så vil være en forskel i støjniveauet?
| #28 | 05.12.2005 08:21 |
jeg har selv haft 2 raptor diske i min tidligere computer, og de larmede ikke mere end almindelige harddiske, tværtimod.. det eneste man kunne høre var en meget meget lav "hvinen" nåf man lagde øret på disken, en lyd der skyldes det store antal omdrejninger..
monkey see monkey do
| #29 | 05.12.2005 18:54 |
Nå, jamen der kan man bare se :)
Jeg kender 2 der har Raptors, de mener de larmer lidt mere, men på ingen måde at det er galt.
Selv har jeg dog ikke haft fornøjelsen af at prøve dem :)
Jeg kender 2 der har Raptors, de mener de larmer lidt mere, men på ingen måde at det er galt.
Selv har jeg dog ikke haft fornøjelsen af at prøve dem :)
| #31 | 05.12.2005 22:52 |
den larm de snakker om er uden tvivl det jeg også snakker om, bestemt ikke noget der kan høres når man har lukket sit kabinet.. Desuden er det guf at have sådan 2 i raid0 når man arbejder med store mængder data..
monkey see monkey do
| #32 | 06.12.2005 00:13 |
Mjaa.... der blev jo lavet en test af dem et par måneder efter de udkom, og den viste jo rent faktisk, at Raptor-diske ikke bliver betydeligt hurtigere af at køre i raid0. Men omvendt har jeg også set tests der viser stik det modsatte. Noget du har undersøgt?
| #33 | 06.12.2005 05:39 |
ja, jeg lavede et par tests dengang jeg købte dem, kan ikke huske det nøjagtige resultat, men det var i alt fald overbevisende nok til at jegbeholdte dem i raid0, mener også at de tests jeg læste havde gode resultater med raid 0
monkey see monkey do
| #12 | 01.12.2005 23:40 |
Sådan er Maxtor's harddiske.
Køb dig en seagate hvis du vil af med det.
Køb dig en seagate hvis du vil af med det.
Rossatron
| #14 | 02.12.2005 09:04 |
har os diamondx 10'eren, den larmer ikk :) eller os er det fordi mine kølere overdøver den :)
|
| #17 | 02.12.2005 17:58 |
Jeg tabte min hdd på gulvet da jeg havde problemer med den på et tidspunkt. Det hjalp faktisk :D
JATAK!
Kommentarer i alt: 33 -
Deltag i debatten!
For at skrive kommentarer på XplayN.com, skal du være logget ind (og iøvrigt opføre dig fornuftigt).
Opret en profil via "Opret profil" knappen i venstre side af sitet.

Wolves vs.
Wizards
NaVI
ESC vs.
dAT
k1ck vs.
ENTiTY
n!
NiP vs.
S.fox vs.
LDLC
CPLAY