| Træning, fitness & kost | 06.12.2010 15:32 |
Kære brugere af Xplayns livsstils forum,
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
| #862 | 01.05.2012 20:08 |
Jeg har forresten et spørgsmål.
Betyder konsistensen noget?
En cola med 500 kcal.
En burger med 500 kcal.
Nedbrydes en cola hurtigere pga. dets vand konsistens, eller er det lige meget, da det indeholdet det samme antal kcal?
Betyder konsistensen noget?
En cola med 500 kcal.
En burger med 500 kcal.
Nedbrydes en cola hurtigere pga. dets vand konsistens, eller er det lige meget, da det indeholdet det samme antal kcal?
Edited: 02.05.2012 22:27
Fordi min percentil er på 99.997
| #876 | 02.05.2012 23:28 |
Arh, det er vist at stramme den at sige at kalorier er kalorier.
Der er da forskel på burger+cola og så et sundt og næringsfyldt måltid, selvom de eventuelt kunne indeholde samme mængde kalorier.
Der er da forskel på burger+cola og så et sundt og næringsfyldt måltid, selvom de eventuelt kunne indeholde samme mængde kalorier.
| #912 | 23.05.2012 18:56 |
Hvis du tager to forskellige fødevarer - f.eks æg og en burger.
100g æg indeholder måske 26g protein og 24g fedt og 4g kulhydrat. Ægget består måske af 200kcal.
En burger der vejer 100g inderholder måske 60g kulhydrat, 5g protein og 10g fedt. (Husk at det blot er et eksempel). Burgeren står måske for 250kcal.
Kulhydrat forbrændes først, derefter fedt og til sidst protein. Protein er sværest for kroppen at nedbryde. Dog skal man huske, at der jo er KÆMPE forskel hvor kulhydraterne stammer fra. Kulhydrater fra brune ris er f.eks bedre end fra hvide ris. Kilden er essentiel.
100g æg indeholder måske 26g protein og 24g fedt og 4g kulhydrat. Ægget består måske af 200kcal.
En burger der vejer 100g inderholder måske 60g kulhydrat, 5g protein og 10g fedt. (Husk at det blot er et eksempel). Burgeren står måske for 250kcal.
Kulhydrat forbrændes først, derefter fedt og til sidst protein. Protein er sværest for kroppen at nedbryde. Dog skal man huske, at der jo er KÆMPE forskel hvor kulhydraterne stammer fra. Kulhydrater fra brune ris er f.eks bedre end fra hvide ris. Kilden er essentiel.
| #883 | 07.05.2012 00:44 |
Hejsa :)
Jeg står og mangle nogle lækre mellemmåltider :)
Har tænkt på noget snack man kan lave til ugen og som er lette at tage med i skole/arbejde osv.. Nogle der har opskrifter? Ville være awsome at kunne lave så man har til hele ugen.. Eller bare noget som er let.. Skal siges det primært er til vægt tab! Og ikke noget jeg indtager før eller efter træning :)
Håber i kan hjælpe eller har nogle gode ideer.
Jeg står og mangle nogle lækre mellemmåltider :)
Har tænkt på noget snack man kan lave til ugen og som er lette at tage med i skole/arbejde osv.. Nogle der har opskrifter? Ville være awsome at kunne lave så man har til hele ugen.. Eller bare noget som er let.. Skal siges det primært er til vægt tab! Og ikke noget jeg indtager før eller efter træning :)
Håber i kan hjælpe eller har nogle gode ideer.
| #885 | 07.05.2012 11:45 |
Endnu endnu et spørgsmål - men efter sådan en god omgang fitness er det svært ikke at læse træning, også faldt jeg endnu engang over 'From Fatclub to Fightclub'.
Hvad ville der ske, eller rettere, hvordan ville ens krop udforme sig hvis man fulgte selve trænings- og cardioprogrammet, og samtidig 'kun' spiste normalt sundt som man nu gør? Og ville dette gøre sig gældende for de fleste træningsprogrammer? Mit store problem (bilder jeg mig ind) er alt hvad der hedder indtagelse af næring. Både hvad angår tidspunkter, masse, indhold osv. har jeg store problemer med at følge en træningsdiæt. Derfor er det for mig interessant at høre om, hvordan kroppen ville reagere på disse vilde kraftanstrengelser uden at kosten, som den som udgangspunkt var planlagt, følger med.
Ps. hvad skulle det koste at betale dig for at få en i tip-top trimmet form =)?
Hvad ville der ske, eller rettere, hvordan ville ens krop udforme sig hvis man fulgte selve trænings- og cardioprogrammet, og samtidig 'kun' spiste normalt sundt som man nu gør? Og ville dette gøre sig gældende for de fleste træningsprogrammer? Mit store problem (bilder jeg mig ind) er alt hvad der hedder indtagelse af næring. Både hvad angår tidspunkter, masse, indhold osv. har jeg store problemer med at følge en træningsdiæt. Derfor er det for mig interessant at høre om, hvordan kroppen ville reagere på disse vilde kraftanstrengelser uden at kosten, som den som udgangspunkt var planlagt, følger med.
Ps. hvad skulle det koste at betale dig for at få en i tip-top trimmet form =)?
Edited: 07.05.2012 11:45
| #888 | 07.05.2012 16:08 |
Mon ikke du bare ville blive lidt mere sulten?
Nu ingen grund til at overkomplicere tingene, det kan man hurtigt komme til når man læser tråde som denne.
Tæv du bare din krop til ukendelighed og spis når du bliver sulten - det har mennesker gjort i tusinder af år - nu er markarbejdet blot skiftet ud med fitnesscenteret.
Nu ingen grund til at overkomplicere tingene, det kan man hurtigt komme til når man læser tråde som denne.
Tæv du bare din krop til ukendelighed og spis når du bliver sulten - det har mennesker gjort i tusinder af år - nu er markarbejdet blot skiftet ud med fitnesscenteret.
| #907 | 23.05.2012 18:13 |
Hej. Hvis du laver 5timers cardio om dagen, og lad os sige at du via det forbrænder 2000kcal, eller whatever. Og dit ligevægts indtag ligger på 2500, dvs 4500kcal. Hvis du spiser 4500kcal eller over kommer du ikke til at tabe dig ligemeget hvad.
Kosten er alt, ALT. Mange finder det slet ikke nødvendigt at lave cardio for at ramme sommerformen. Det er dog rigtig godt på mange måder, da det hæver din forbrænding og sænker dit væskeniveau, hvilken gør at du virker mindre bloated. Det gør også at du naturligvis kan spise mere mad og stadig tabe dig, igen, betinget af at du samlet set stadig er i kcal underskud.
Det er heller ikke alpha omega at du spiser på bestemme tidspunkter, bare du søger for at få det du skal have set over hele dagen. Der er dog nogle små fordele ved at dele din kost fornuftigt ud over dagen.
Et godt råd er virkelig at suck-it-up og spis ordenligt. Hvis du f.eks ser mit køleskab, har jeg INGENTING af de ting der har været i mit køleskab de sidste 22år ca.
Kosten er alt, ALT. Mange finder det slet ikke nødvendigt at lave cardio for at ramme sommerformen. Det er dog rigtig godt på mange måder, da det hæver din forbrænding og sænker dit væskeniveau, hvilken gør at du virker mindre bloated. Det gør også at du naturligvis kan spise mere mad og stadig tabe dig, igen, betinget af at du samlet set stadig er i kcal underskud.
Det er heller ikke alpha omega at du spiser på bestemme tidspunkter, bare du søger for at få det du skal have set over hele dagen. Der er dog nogle små fordele ved at dele din kost fornuftigt ud over dagen.
Et godt råd er virkelig at suck-it-up og spis ordenligt. Hvis du f.eks ser mit køleskab, har jeg INGENTING af de ting der har været i mit køleskab de sidste 22år ca.
| #925 | 23.05.2012 20:18 |
Kunne du gøre mig en tjeneste og besvare:
http://xplayn.com/forum/topic/114374/4651391?new...
Er i tvivl om hvordan det er bedst at bruge det
http://xplayn.com/forum/topic/114374/4651391?new...
Er i tvivl om hvordan det er bedst at bruge det
HALA MADRID!
| #894 | 19.05.2012 11:34 |
Ja, det er da på tide.. For 10 åe siden sad vi nørder bare og ødelagde vores krop, nu er der fokus på det.. Det er da fedt?
Desværre træner mange ikke for deres egen skyld og helbred, men mere for at andre skal se anderledes på en.. Trist, men bedre end ingenting I guess :-)
Desværre træner mange ikke for deres egen skyld og helbred, men mere for at andre skal se anderledes på en.. Trist, men bedre end ingenting I guess :-)
| #895 | 19.05.2012 15:03 |
Motivet kan da være fucking ligegyldigt, bare det bliver gjort.
Freak13 Freak13 Freak13 Freak13
| #899 | 20.05.2012 18:39 |
Overhovedet ikke da.. Det er sku da en desktruktiv vej at gå.. Det leder ikke til gode resultater, og du falder fra efter et par år.. De kommer til at hade det til sidst.. Det skal sku da ikke føles som en pligt, gør det fordi man ønsker at leve længere, eller for at få bedre selvtillid, men sku da ikke for andres skyld.. :-/
| #901 | 23.05.2012 12:01 |
say what? Det handler da også meget om personlige mål?
Vi er enige i at hvis piger ikke tændte på fyre med toptrimmet kroppe, så ville ingen gøre det - jeg startede da selv ud med træning fordi jeg gerne ville være større og damerne ville savle - men efter et stykke tid, blev det bare en livsstil, og jeg fik en masse personlige mål inde for træningen :) et mål kunne f.eks være - at komme op på 100 kg bænkpres istedet for 90 kg, inde for en tidsperiode.
Vi er enige i at hvis piger ikke tændte på fyre med toptrimmet kroppe, så ville ingen gøre det - jeg startede da selv ud med træning fordi jeg gerne ville være større og damerne ville savle - men efter et stykke tid, blev det bare en livsstil, og jeg fik en masse personlige mål inde for træningen :) et mål kunne f.eks være - at komme op på 100 kg bænkpres istedet for 90 kg, inde for en tidsperiode.
| #902 | 23.05.2012 13:08 |
Nej det er vi ikke enige i. Hvem fanden syntes det fedt og rart at gå rundt med en slatten mave og nogle patter der hænger? I do not..
| #913 | 23.05.2012 19:09 |
Det er da kun godt at du er en af dem der har holdt ved.. Selvom du startede af en dårlig grund (kvinderne).. Den motivation holder sku ikke 3-6 gange om ugen året rundt.. :D
Helt sikkert er personlige mål da den største motivation, har jeg skrevet deT ikke var? :P
Helt sikkert er personlige mål da den største motivation, har jeg skrevet deT ikke var? :P
| #922 | 23.05.2012 20:08 |
Hér læs det her. Det er IKKE umuligt at gaine og cutte på samme tid :-)
How Lose Fat and Gain Muscle at the Same Time
Now, there is one missing key that will make if far easier to lose fat and build muscle at the same time. Rather than simply going on a low-calorie, high-protein diet and lifting weights, you can get much better results if you cycle your caloric intake.
No, this does not mean that you eat while you’re on a bicycle. What it means is that you fluctuate (or cycle) between a period of low caloric intake and weight lifting, and a period of high caloric intake and weight lifting. Although you can lose a significant amount of fat with this strategy, it will allow you to build muscle more quickly than simply dieting.
So how do you use this muscle-building, fat-burning strategy? There are two options. The first option is to eat a low calorie diet, 500-1000 calories lower than your metabolic rate, and make sure you’re consuming adequate protein (read more about how much protein to eat in the article Do Muscle Building Supplements Really Work?) Do this 5-6 days a week. Then 1-2 days a week, eat a higher amount of calories, preferably 500-1000 calories more than what you’re burning. That is called a re-feed day, and you can learn more about it in the Get-Fit Guy newsletter.
The second option, which can be much tougher to adhere to, is to eat the same low calorie diet while weight lifting for 3-5 weeks, then spend 1-2 weeks incorporating a higher calorie intake. I can tell you from personal experience that spending 3-5 weeks on a low calorie diet can be mentally and physically challenging!
- Dette er nok den eneste metode jeg kender til eller fyr nogle nåle i jer ;-) pøj pøj
How Lose Fat and Gain Muscle at the Same Time
Now, there is one missing key that will make if far easier to lose fat and build muscle at the same time. Rather than simply going on a low-calorie, high-protein diet and lifting weights, you can get much better results if you cycle your caloric intake.
No, this does not mean that you eat while you’re on a bicycle. What it means is that you fluctuate (or cycle) between a period of low caloric intake and weight lifting, and a period of high caloric intake and weight lifting. Although you can lose a significant amount of fat with this strategy, it will allow you to build muscle more quickly than simply dieting.
So how do you use this muscle-building, fat-burning strategy? There are two options. The first option is to eat a low calorie diet, 500-1000 calories lower than your metabolic rate, and make sure you’re consuming adequate protein (read more about how much protein to eat in the article Do Muscle Building Supplements Really Work?) Do this 5-6 days a week. Then 1-2 days a week, eat a higher amount of calories, preferably 500-1000 calories more than what you’re burning. That is called a re-feed day, and you can learn more about it in the Get-Fit Guy newsletter.
The second option, which can be much tougher to adhere to, is to eat the same low calorie diet while weight lifting for 3-5 weeks, then spend 1-2 weeks incorporating a higher calorie intake. I can tell you from personal experience that spending 3-5 weeks on a low calorie diet can be mentally and physically challenging!
- Dette er nok den eneste metode jeg kender til eller fyr nogle nåle i jer ;-) pøj pøj
| #934 | 28.05.2012 10:32 |
Nu har jeg løbet i en del tid og gjorde det lidt med formålet at tabe mig.. Elsker at løbe nu men taber mig ikke. Så, det er min kost som er problemet. Jeg er et meget struktureret menneske, så vil gerne vide hvad jeg skal spise for at tabe mig.. Har ikke Interesse i at få afvide mindre kulhydrater eller mere kød.. Men hvis i gider så fyld ud på de her pladser:
(kl 7)Morgenmad:
(kl 10)mellemmåltid:
(kl 13)frokost:
(kl 16)mellemmåltid:
Ved godt min aftensmad.
(kl lige før jeg går i seng)mellemmåltid:
Planen er at jeg vil spise det samme hver dag! Til morgen og frokost og de samme mellemmåltider :) det er med hensigt på at tabe mig ca. 8 kg er 183 høj og vejer 88 :)
(kl 7)Morgenmad:
(kl 10)mellemmåltid:
(kl 13)frokost:
(kl 16)mellemmåltid:
Ved godt min aftensmad.
(kl lige før jeg går i seng)mellemmåltid:
Planen er at jeg vil spise det samme hver dag! Til morgen og frokost og de samme mellemmåltider :) det er med hensigt på at tabe mig ca. 8 kg er 183 høj og vejer 88 :)
| #936 | 28.05.2012 11:14 |
Her er min bmr..
BMR(hvile): 1936 kcal/dag
Samlede energiforbrug: 2662 kcal/dag
Mit problem er jeg ingen rytme har i mine madvaner så ofte bliver det hurtigt og usundt fordi jeg glemte morgenmad osv.
Om morgenen spiser jeg rigtig ofte havregryn eller grød. Intet sukker.. Frokost kan jeg godt lide rugbrød :)
Men det er mere mængderne :) løber 3 gange om ugen ca. Interval eller bare 5 km :) styrketræner ikke da jeg synes det er kedeligt.
BMR(hvile): 1936 kcal/dag
Samlede energiforbrug: 2662 kcal/dag
Mit problem er jeg ingen rytme har i mine madvaner så ofte bliver det hurtigt og usundt fordi jeg glemte morgenmad osv.
Om morgenen spiser jeg rigtig ofte havregryn eller grød. Intet sukker.. Frokost kan jeg godt lide rugbrød :)
Men det er mere mængderne :) løber 3 gange om ugen ca. Interval eller bare 5 km :) styrketræner ikke da jeg synes det er kedeligt.
Edited: 28.05.2012 11:26
| #938 | 28.05.2012 12:31 |
Jeg ville nok forsøge at ramme ca 2200-2300 kcal om dagen, så burde du tabe dig ganske stille og roligt. Spis mere protein og sunde fedtsyrer. Jeg kan godt lave et skema over hvad der vil være rigtigt for dig at spise, som også er nemt, men det er ikke noget jeg gør gratis.
| #957 | 09.06.2012 11:13 |
At undvære morgenmad behøver ikke at være usundt :) At du så spiser et stykke kage/chokolade/andet sukker kl 10 fordi du er sulten og ikke spiste morgenmad, det giver så fin mening at kalde det usundt så :D
ild.
| #1015 | 15.06.2012 01:21 |
På sigt er det ikke godt. Den bedste start på dagen er med lidt protein samt langsomt optagelige kulhydrater som f.eks havregryn.
| #1034 | 17.06.2012 00:00 |
Holder mig fra korn og alle deres antinæringsstoffer :p - Jeg spiser ikke morgenmad fordi jeg er ikke sulten om morgenen. Det med at morgenmaden er det vigtigste måltid er noget juks.
Man behøver jo ikke protein fra morgenstunden af - Altså, forstå mig ret. Du har jo masser af protein strømmende igennem kroppen fra aftenmåltidet stadig, så det er ikke afgørende at få protein om morgenen, men bare som helhed
Man behøver jo ikke protein fra morgenstunden af - Altså, forstå mig ret. Du har jo masser af protein strømmende igennem kroppen fra aftenmåltidet stadig, så det er ikke afgørende at få protein om morgenen, men bare som helhed
Edited: 17.06.2012 01:46
ild.
| #1044 | 17.06.2012 17:37 |
Det er ikke afgørende, nej. Men det er en god idé at dele det ud over hele dagen, så du ikke skal spise 140g efter kl 18.
| #1046 | 17.06.2012 21:31 |
Uddyb gerne hvad du mener problemet er med at spise efter kl 18 :)
ild.
| #1047 | 17.06.2012 21:37 |
Nu synes jeg du leder efter ting, som ikke er at læse i det jeg skriver.
Der er INTET galt i at spise efter kl. 18, og det ved du nok også godt, at jeg synes. Det handler om at time sine macros i løbet af dagen, især kulhydrater og protein. Jeg har bare selv erfaret at det også er godt at sprede alle de gram protein ud over hele dagen, dog flest lige efter træning og måske også en smule før.
Det afhænger selvfølgelig af hvor mange man skal indtage i løbet af dagen, om du bulker, cutter etc.
Der er INTET galt i at spise efter kl. 18, og det ved du nok også godt, at jeg synes. Det handler om at time sine macros i løbet af dagen, især kulhydrater og protein. Jeg har bare selv erfaret at det også er godt at sprede alle de gram protein ud over hele dagen, dog flest lige efter træning og måske også en smule før.
Det afhænger selvfølgelig af hvor mange man skal indtage i løbet af dagen, om du bulker, cutter etc.
| #954 | 09.06.2012 10:23 |
Mit spørgsmål er såre simpelt, ville det give nogen effekt at træne hjemme/i naturen.. Har ikke mod på at gå i fitness center, (no flame please). Hvis ja, evt. nogle forslag til øvelser, har selvfølgelig prøvet google men ved bare ikke hvilke øvelser der virker og hvad der virker bedst af de øvelser.
Vil rigtig gerne smide 10 til 20 kg.
Mit BMR er: 2159.2
Højde: 180 cm.
Vægt: 100 kg
Alder: 26
Vil rigtig gerne smide 10 til 20 kg.
Mit BMR er: 2159.2
Højde: 180 cm.
Vægt: 100 kg
Alder: 26
Jeg er en tard! Lev med det..
| #956 | 09.06.2012 11:08 |
Vægttræning er i mine øjne cardio overlegent når det kommer til forbrænding. Din hvileforbrænding bliver sat op i op til 48 timer efter en gang tung styrketræning, hvilket vil sige at du forbrænder i princippet flere kalorier ved at sidde i sofaen efter en gang styrketræning end du ville gøre efter en gang cardio.
Jeg har haft stor succes ved at smide mit mavefedt (Som nok også var det absolut eneste fedt jeg havde på min krop) ved at styrketræne udelukkende, og spise masser af kød, grønt og sundt fedt, og holdt mig helt fra brød, ris, pasta, sukker og forarbejdede madvarer fyldt med E numre. (Ikke at forveksle med ingen kulhydrater - Dem får jeg fra frugt og rodfrugter.)
Jeg har haft stor succes ved at smide mit mavefedt (Som nok også var det absolut eneste fedt jeg havde på min krop) ved at styrketræne udelukkende, og spise masser af kød, grønt og sundt fedt, og holdt mig helt fra brød, ris, pasta, sukker og forarbejdede madvarer fyldt med E numre. (Ikke at forveksle med ingen kulhydrater - Dem får jeg fra frugt og rodfrugter.)
Edited: 11.06.2012 15:47
ild.
| #977 | 12.06.2012 10:54 |
Vægttræning er i mine øjne cardio overlegent når det kommer til forbrænding
lol
lol
| #985 | 12.06.2012 23:16 |
At du mener at 1 times styrketræning er bedre for fedtbrændingen end 1 times cardio.
| #987 | 12.06.2012 23:23 |
Nu kommer det jo ikke kun ned til x antal kalorier forbrændt - Det er kun én af aspekterne. Som JLC skriver, så er efterforbrændingen kanon, og jeg har haft gode resultater med kun at styrketræne, og droppe cardio.
Hvis jeg kan øge min forbrænding med 10 kcal i timen bare næste 12 timer, så vil jeg da KLART hellere det end at køre 120 kcal af på en cykel/et løbebånd eller crosstrainer. Dels fordi det er røvkedeligt, og dels fordi at styrketræningen også gør mig stærkere og med tilpas meget korrekt mad; Større muskler.
Cardio har selvfølgelig også sin ret i og med at man forbedrer sin kondition, men jeg har nu altid haft en fin kondi uden at træne
Derudover så skrev jeg netop i mine øjne, fordi jeg selv har haft rigtig gode resultater som sagt, og fordi at for mig, så er cardio overvurderet i forhold til at forbrænde fedt.
Hvis jeg kan øge min forbrænding med 10 kcal i timen bare næste 12 timer, så vil jeg da KLART hellere det end at køre 120 kcal af på en cykel/et løbebånd eller crosstrainer. Dels fordi det er røvkedeligt, og dels fordi at styrketræningen også gør mig stærkere og med tilpas meget korrekt mad; Større muskler.
Cardio har selvfølgelig også sin ret i og med at man forbedrer sin kondition, men jeg har nu altid haft en fin kondi uden at træne
Derudover så skrev jeg netop i mine øjne, fordi jeg selv har haft rigtig gode resultater som sagt, og fordi at for mig, så er cardio overvurderet i forhold til at forbrænde fedt.
ild.
| #988 | 12.06.2012 23:31 |
Med mindre det var fiktive tal med 10 kcal i timen og 120 kcal ved kondi, så forbrænder jeg plus 1400/1600 kcal på 1,5 times løb...
Og man forbrænder også efter man har løbet...
Desuden så er det påvist at du forbrænder mest med træning, hvor du bruger hele kroppen med høj puls vedvarende over længere tid, fx roning, skiløb og alm. løb.....
Og du skriver du har god kondi uden at træne kondi, hmmmmmmm
Og man forbrænder også efter man har løbet...
Desuden så er det påvist at du forbrænder mest med træning, hvor du bruger hele kroppen med høj puls vedvarende over længere tid, fx roning, skiløb og alm. løb.....
Og du skriver du har god kondi uden at træne kondi, hmmmmmmm
| #990 | 13.06.2012 00:08 |
Det var fiktive tal, som i et eksempel.
Nej, jeg har ikke GOD kondi, og desuden er alt relativt. Jeg har en fin kondi, taget mine omgivelser og normen i betragtning. Mine løbetider på korte distancer er fine, min form er også nogenlunde når jeg spiller fodbold, som i at jeg ikke går død først i hvert fald :)
Hvis du forbrænder 1400-1600, så dyrker du også løb på eliteplan, i et højt tempo - Ergo er du et rigtig dårligt sammenlignings grundlag for folk herinde :) - Det er de færreste der kan klare at løbe så meget at de forbrænder så meget.
Nej, jeg har ikke GOD kondi, og desuden er alt relativt. Jeg har en fin kondi, taget mine omgivelser og normen i betragtning. Mine løbetider på korte distancer er fine, min form er også nogenlunde når jeg spiller fodbold, som i at jeg ikke går død først i hvert fald :)
Hvis du forbrænder 1400-1600, så dyrker du også løb på eliteplan, i et højt tempo - Ergo er du et rigtig dårligt sammenlignings grundlag for folk herinde :) - Det er de færreste der kan klare at løbe så meget at de forbrænder så meget.
Edited: 13.06.2012 00:10
ild.
| #994 | 13.06.2012 09:25 |
Dyrker triathlon, men ikke på elite plan...
Uanset hvad, ændrer det ikke på: "Desuden så er det påvist at du forbrænder mest med træning, hvor du bruger hele kroppen med høj puls vedvarende over længere tid, fx roning, skiløb og alm. løb....."
Uanset hvad, ændrer det ikke på: "Desuden så er det påvist at du forbrænder mest med træning, hvor du bruger hele kroppen med høj puls vedvarende over længere tid, fx roning, skiløb og alm. løb....."
| #983 | 12.06.2012 22:53 |
Det er bevist, at efterforbrændingen af styrketræning er MEGET højere end forventet, men stadig ikke vidst om det er bedre end høj puls i en længere periode.
| #986 | 12.06.2012 23:19 |
Jeg ved godt man forbrænder fedt når man løfter et par håndvægte, samt i perioden efter...
Man at sige du forbrænder mere ved 1,5 times styrketræning kontra et halv marathon fx. eller 55 km cykling eller 5-6 km svømning eller roning i 1,5 time osv osv osv....
Det er IKKE korrekt!
Man at sige du forbrænder mere ved 1,5 times styrketræning kontra et halv marathon fx. eller 55 km cykling eller 5-6 km svømning eller roning i 1,5 time osv osv osv....
Det er IKKE korrekt!
| #1096 | 22.06.2012 23:19 |
Alt research jeg nogensinde har lavet og teori praktiseret, peger kun imod at efterforbrændingen efter cardio er højere end ved almindelig styrketræning. Ja, fysikken bliver belastet på en anden måde, men for mig er en styrketræning på en time direkte proportionalt med samme forbrænding som en times kontinuerlig træning på en crossbike.
Denied!
| #1098 | 23.06.2012 06:10 |
Bevares :D Det var ikke en anklage. Med kommentarene tidligere kunne påstanden sagtens lyde på at efterforbrændingen var højere end cardio, hvilket jeg personligt mener er forkert. Ikke at jeg har lyst til at diskutere hverken anatomi eller fysiologi, da min viden er begrænset til Biologi A ;)))
Denied!
| #959 | 09.06.2012 11:37 |
Selvfølgelig kan du det!
Mange synes ikke om at styrketræne.. er heller ikke selv god til at løfte vægte..
Så kan du gå igang med nogle armbøjninger og udvikle det.
http://hundredpushups.com/
Hjemme på gulvet, hvilket er SINDSYG hårdt. og god forbrænding.
http://www.youtube.com/watch?v=bkD9LwDBWW0
Løb er rigtig godt til at smide kilo.. smed selv ret mange ved kun løb og spise sundere: her kan du finde et program som passer dig.
http://www.motionslob.dk/l%C3%B8beprogrammer
Men kosten er ALT afgørende... hvis du vil smide kilo.. sker ikke kun ved at løbe.. Men hvis du kommer igang fysisk. så har man heller ikke lyst til at spise usundt.
Mange synes ikke om at styrketræne.. er heller ikke selv god til at løfte vægte..
Så kan du gå igang med nogle armbøjninger og udvikle det.
http://hundredpushups.com/
Hjemme på gulvet, hvilket er SINDSYG hårdt. og god forbrænding.
http://www.youtube.com/watch?v=bkD9LwDBWW0
Løb er rigtig godt til at smide kilo.. smed selv ret mange ved kun løb og spise sundere: her kan du finde et program som passer dig.
http://www.motionslob.dk/l%C3%B8beprogrammer
Men kosten er ALT afgørende... hvis du vil smide kilo.. sker ikke kun ved at løbe.. Men hvis du kommer igang fysisk. så har man heller ikke lyst til at spise usundt.
| #960 | 09.06.2012 11:40 |
Selvfølgelig vil det give en effekt :)
Hvis målet er at tabe nogle kilo, er det "bare" at løbe/cykle en tur. Der findes mange gode træningsprogrammer for løb på nettet (også efter niveau).
Hvis du samtidig gerne vil styrketræne lidt, så skal armbøjninger på gulvet og mavebøjninger på en måtte ikke undervurderes. Du kan evt. også købe en chin up bar :)
Hvis målet er at tabe nogle kilo, er det "bare" at løbe/cykle en tur. Der findes mange gode træningsprogrammer for løb på nettet (også efter niveau).
Hvis du samtidig gerne vil styrketræne lidt, så skal armbøjninger på gulvet og mavebøjninger på en måtte ikke undervurderes. Du kan evt. også købe en chin up bar :)
| #991 | 13.06.2012 00:45 |
Hvis du ikke dyrker nogen form for motion, vil jeg anbefale dig det letteste og mest fantastiske i sommerlige tider; løb.
Jeg startede med dette: https://docs.google.com/viewer?url=http://www2.f...
Jeg brugte dette som opvarmning: http://forsvaretsuddannelser.dk/Traeningsprogram...
Oveni det kan du forsøge dig med en måneds brug af Madlog(.dk)
Det koster 49 kroner og er en rigtig god måde at finde ud af, hvad du faktisk stopper i hovedet, og hvor meget.
Jeg startede med dette: https://docs.google.com/viewer?url=http://www2.f...
Jeg brugte dette som opvarmning: http://forsvaretsuddannelser.dk/Traeningsprogram...
Oveni det kan du forsøge dig med en måneds brug af Madlog(.dk)
Det koster 49 kroner og er en rigtig god måde at finde ud af, hvad du faktisk stopper i hovedet, og hvor meget.
| #968 | 10.06.2012 07:23 |
Jeg skal til at bulke her efter sommeren og jeg har prøvet at stable en kostplan op allerede nu.
Stats:
Højde: 187
Vægt: 87kg
Alder: 16
Energiforbrug: 3200kcal~
Jeg prøver at ramme de 3700kcal~ om dagen, men ved ikke om min kostplan er god nok mht. variationen af fedt og kulhydrater, for ikke mindst at nævne protein.
Tag højde for, at jeg er 16, og at det er begrænset for hvor meget madlavning jeg kan udrette og hvor meget det kan koste.
Her kommer spørgsmålet:
Er kostplanen fin?
http://i.imgur.com/VCqr8.png
Fortæl mig endelig hvad jeg skal tilføje eller fjerne :)
Stats:
Højde: 187
Vægt: 87kg
Alder: 16
Energiforbrug: 3200kcal~
Jeg prøver at ramme de 3700kcal~ om dagen, men ved ikke om min kostplan er god nok mht. variationen af fedt og kulhydrater, for ikke mindst at nævne protein.
Tag højde for, at jeg er 16, og at det er begrænset for hvor meget madlavning jeg kan udrette og hvor meget det kan koste.
Her kommer spørgsmålet:
Er kostplanen fin?
http://i.imgur.com/VCqr8.png
Fortæl mig endelig hvad jeg skal tilføje eller fjerne :)
Edited: 10.06.2012 07:25
The World Looks Red
| #972 | 11.06.2012 15:53 |
Hej JLC og Xplayn,
Jeg er 190 høj og vejer 83-85 kg og jeg har sat mig det mål at jeg gerne vil veje 90 kg med en nogenlunde fedt % d. 1 November.
Jeg har bulket i et stykke tid nu, men syntes det hele sætter sig på maven og ser tåbeligt ud, for bliver bare oppustet og fed.
1) Hvad er dit/jeres bud på hvor mange Kcal jeg skal have dagligt og hvis muligt hvor mange gram protein, kulhydrater og fedt.
2) Dertil har du/i nogle gode links til hvor man kan læse og se gode kilder til protein, kulhydrater og fedt?
3) Og endnu bedre, nogle gode links til retter som kan man lave?
Tak på forhånd guys :)
Jeg er 190 høj og vejer 83-85 kg og jeg har sat mig det mål at jeg gerne vil veje 90 kg med en nogenlunde fedt % d. 1 November.
Jeg har bulket i et stykke tid nu, men syntes det hele sætter sig på maven og ser tåbeligt ud, for bliver bare oppustet og fed.
1) Hvad er dit/jeres bud på hvor mange Kcal jeg skal have dagligt og hvis muligt hvor mange gram protein, kulhydrater og fedt.
2) Dertil har du/i nogle gode links til hvor man kan læse og se gode kilder til protein, kulhydrater og fedt?
3) Og endnu bedre, nogle gode links til retter som kan man lave?
Tak på forhånd guys :)
poke in his ball (o)
| #973 | 11.06.2012 16:45 |
Hvor mange kcal en person skal have er MEGET individuelt. Der ligger forskellige beregnere på nettet du kan bruge til at få et udgangspunkt og så rette til derefter, alt afhængegig af hvordan vægten reagerer.
Ang. bulk så er det et vidt begreb for at ligge i overskud, og hvis du har problemer med ringe fedtdeponering så prøv at leanbulke (lille overskud).
At få ordenligt med sundt fedt er for de fleste det største problem, af fedtkilder kan nævnes nødder, æg, fisk(her er der meget godt og forskelligt), avocado, kød osv.
Ang. bulk så er det et vidt begreb for at ligge i overskud, og hvis du har problemer med ringe fedtdeponering så prøv at leanbulke (lille overskud).
At få ordenligt med sundt fedt er for de fleste det største problem, af fedtkilder kan nævnes nødder, æg, fisk(her er der meget godt og forskelligt), avocado, kød osv.
Edited: 11.06.2012 16:51
| #974 | 11.06.2012 17:13 |
Ja det klar, der er vel flere faktorer som spiller ind her.
Jeg har godt hørt om leanbulk før, men jeg forstod det som at man skal få sine kcal fra sund fedt og ikke så meget kulhydrater. Er dette helt forkert forstået?
Mange tak.
Du skulle vel ikke ligge inde med nogle gode links til mad?
Jeg har godt hørt om leanbulk før, men jeg forstod det som at man skal få sine kcal fra sund fedt og ikke så meget kulhydrater. Er dette helt forkert forstået?
Mange tak.
Du skulle vel ikke ligge inde med nogle gode links til mad?
poke in his ball (o)
| #978 | 12.06.2012 12:20 |
Hvad var med til at motivere jer, da I begyndte på styrketræning? Synes jeg har utrolig svært ved at få smidt mig selv derop :)
| #980 | 12.06.2012 13:13 |
Motiveringen er vel at man vil komme i form og blive stærkere og føle mand er sund? Det var det for mig, nu har jeg dog kun trænet i 8-10 mdr seriøst, dog med en pause på 1½mdr fra december til midten af januar ca..
Jeg synes det fede er at når man kan se man får noget ud af træningen og man stiger markant i styrke, kondi og vægttab. Prøv find en at træne med som også er seriøs med sin træning og kom ind i en rytme.
Jeg startede ud med 2-3 gange om ugen, nu træner jeg mindst 4 max 6 dage om ugen.
Jeg synes det fede er at når man kan se man får noget ud af træningen og man stiger markant i styrke, kondi og vægttab. Prøv find en at træne med som også er seriøs med sin træning og kom ind i en rytme.
Jeg startede ud med 2-3 gange om ugen, nu træner jeg mindst 4 max 6 dage om ugen.
| #995 | 13.06.2012 11:16 |
Det handler bare om at komme over de første gange som cass skriver. Efterhånden vil det blive en vane. For mig kunne det være træls i starten, men nu bliver jeg nærmest arrig, hvis jeg ikke kommer af sted. Man skal bare tage fat, og komme i gang. Desuden vil resultaterne også være en booster i det længere forløb.
| #998 | 13.06.2012 16:17 |
Ja, fordi den eneste grund til at træne, ville være for damernes og min egen skyld. Er hverken tyk, ude af form eller noget.
Men må prøve at hive mig selv op :)
Men må prøve at hive mig selv op :)
| #1010 | 14.06.2012 22:35 |
Reelt ville der nok være meget få mennesker i verden, som ville træne, hvis det ikke var for det modsatte køn. Men for mange, blandt andet mig selv, så bliver man bidt af det, og det er pludselig et andet aspekt der er fedt ved at styrketræne. Det er at presse sig selv maksimalt og løfte nogle fucking kg. Det bliver et frirum i hverdagen, hvor man kommer til at koble af og tænke på noget andet. At man kommer til at se godt ud er pludselig ikke målet længere, det er bare en frynsegode.
Ellers findes der et hav af motiverende videoer på youtube. Zhansi laver nogle fede videoer, hvis du bliver inspireret af de pro bodybuildere :)
Ellers findes der et hav af motiverende videoer på youtube. Zhansi laver nogle fede videoer, hvis du bliver inspireret af de pro bodybuildere :)
| #1040 | 17.06.2012 11:01 |
I starten trænede jeg også primært for damernes skyld, men den motivationsfaktor forsvandt meget hurtigt og jeg blev selv meget bidt af det.
Nu træner jeg bare for mig selv og hver dag jeg skal træne, kan jeg ikke vente med, at forbedre mine løft eller sætte en ny PR.
Damerne er sgu bare blevet en bonus med tiden :D
Nu træner jeg bare for mig selv og hver dag jeg skal træne, kan jeg ikke vente med, at forbedre mine løft eller sætte en ny PR.
Damerne er sgu bare blevet en bonus med tiden :D
The World Looks Red

fnatic vs.
dAT
n!
NiP vs.
CPLAY
ENTiTY vs.
eSuba