| Træning, fitness & kost | 06.12.2010 15:32 |
Kære brugere af Xplayns livsstils forum,
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
| #667 | 14.02.2011 01:42 |
Jeg overvejer at ligge min livsstil om - begynde på seriøs, regelmæssigt træning, og ligge alt det usunde mad og drikke på hylden. Mit problem er dog det med maden. Kan simpelthen ikk holde mig selv i ørene uden en madplan! Hvor er det muligt at finde gode tips og råd til at skræddersy den for mig perfekte madplan? Evt. Noget med gode forslag til diverse retter, så det a) ikke bliver så ensformigt, og b) der kommer et bredt udvalg til en halv kræsen gut som undertegnede. Ville være vold lækkert med lidt hurtig hjælp så man kan komme hurtigt igang! På forhånd tak :-)
Positivt menneske fra i dag! :)>
| #675 | 15.02.2011 11:30 |
For det først:
Der findes ingen perfekt madplan - kun for dig selv.
For det andet:
Jeg gider ikke lave en madplan til dig, da jeg hverken kender dine dislikes og likes og din hverdag.
For det tredje:
Det er lovligt at have et cheatmeal om ugen
For det fjerde:
Hvad vil du med din kost? Blive slank? Tage muskelmasse på? Sæt dig ind i det først og lav så kostplanen hertil.
Undgå usunde fedtstoffer, ind med sunde fedte (hørfrø olie, nødder, advocado og des lige
Der findes ingen perfekt madplan - kun for dig selv.
For det andet:
Jeg gider ikke lave en madplan til dig, da jeg hverken kender dine dislikes og likes og din hverdag.
For det tredje:
Det er lovligt at have et cheatmeal om ugen
For det fjerde:
Hvad vil du med din kost? Blive slank? Tage muskelmasse på? Sæt dig ind i det først og lav så kostplanen hertil.
Undgå usunde fedtstoffer, ind med sunde fedte (hørfrø olie, nødder, advocado og des lige
Power to tha people!
| #678 | 15.02.2011 12:45 |
Jeg ved udmærket godt der ikke findes en perfekt madplan, det er også derfor jeg efterspørger idéer og gode råd, og ikke en hel madplan. Evt. forslag til en masse spændende retter, hvis man nu alligevel sidder og kender en del fråderen og sunde retter, således det er muligt at vælge og vrage alt efter hvad man kan lide og har lyst til.
Planen med min kostplan er som sagt bare at blive mere sund end jeg er på nuværende tidspunkt. Det ville nok heller ikke skade at smide et par kilo for at undgå den famøse ølvom.
Håber jeg var mere tydelig denne gang :)
Planen med min kostplan er som sagt bare at blive mere sund end jeg er på nuværende tidspunkt. Det ville nok heller ikke skade at smide et par kilo for at undgå den famøse ølvom.
Håber jeg var mere tydelig denne gang :)
| #680 | 15.02.2011 13:15 |
Hold Jesus uden for, han har ikke tid til sådan noget pjat. Har du tænkt dig at være til nytte, eller skal du bare være irriterende og ligegyldig? Det jeg spørger om er råd til retter, som er sunde og som ikke er så fedende igen.
| #681 | 15.02.2011 13:36 |
http://www.opskrifter.dk
Til den lidt mindre kloge:
http://www.opskrifter.dk/Fedtfattige.155.0.html
Lær dog at gøre lidt selv menneske!
Til den lidt mindre kloge:
http://www.opskrifter.dk/Fedtfattige.155.0.html
Lær dog at gøre lidt selv menneske!
Edited: 15.02.2011 13:36
Power to tha people!
| #687 | 15.02.2011 14:57 |
Der er ingen der har tvunget dig til at svare, så hvis du har så ondt i røven over at hjælpe folk, så forstår jeg ikke hvorfor du spilder din tid? Havde da glædeligt ventet på svar fra en anden, hvis bare det svar var mere venligt end dit negative pis.
| #688 | 15.02.2011 15:21 |
Min første kommentar gav dig udemærket råd til at lave en madplan.
Så at du ikke fatter at finde opskrifter selv er mig en gåde.
Du skal jo alligevel selv finde opskrifterne da jeg tvivler på der er nogle herinde der gider smide samtlige opskrifter og hvordan man laver dem herinde.
Gå ind på et madforum så, eller et af de 1000emner der er oprettet omkring mad herinde.
Så drop nu dit lååÅåård
Så at du ikke fatter at finde opskrifter selv er mig en gåde.
Du skal jo alligevel selv finde opskrifterne da jeg tvivler på der er nogle herinde der gider smide samtlige opskrifter og hvordan man laver dem herinde.
Gå ind på et madforum så, eller et af de 1000emner der er oprettet omkring mad herinde.
Så drop nu dit lååÅåård
Power to tha people!
| #671 | 15.02.2011 11:07 |
Hvis jeg har tirsdag, onsdag, torsdag og fredag til at træne, hvilket slags program er så at foretrække? 2-split? FB? eller noget helt 3.? Målet er både masse og styrke :)
| #676 | 15.02.2011 11:32 |
Hvis du har 4 dage så træn 4 dage, ar du 3 så træn 3.
Målet er både masse og styrke? Det hænger ikke sammen med om du træner 3 eller 4 dage.
Det afhænger af volumen, intensitet osv.
Er du nybegynder anbefaler jeg 3 dages FB.
Målet er både masse og styrke? Det hænger ikke sammen med om du træner 3 eller 4 dage.
Det afhænger af volumen, intensitet osv.
Er du nybegynder anbefaler jeg 3 dages FB.
Power to tha people!
| #677 | 15.02.2011 11:41 |
Jeg har trænet i 1 års tid med et 2-split program, som jeg er ved at gå lidt død i :) Så jeg ville egentligt gerne prøve FB, men jeg ved ikke om det er så optimalt når jeg ikke kan få de 48 timers restitution :)
| #686 | 15.02.2011 14:51 |
Det kan du da sagtens, hvis du træner man - ons - fre. Ingen problemer. Men alle restituerer dog forskelligt. Jeg kan f.eks mærke på mig selv, at hvis jeg træner som ovenstående, så er jeg langt mindre restitueret, end hvis jeg træner "man - tor - søn - tir - fre - man". Det er lidt irriterende, så jeg forsøger at få lidt ekstra proteiner kastet ned i svælget, samt få et par timers søvn mere.
| #695 | 19.04.2012 14:10 |
Hvis man fitnesser 3-4 gange ugentligt, tager sådanne motionshold og ellers cykler til og fra arbejde osv. har armbøjninger/mavebøjninger/sådanne "naturlige øvelser" f.eks. morgen og aften nogen egentlig virkning for enten styrke, "cardio" (hvis man kan kalde det det, nærmere noget med at cutte i det lange løb), udholdenhed eller noget andet? Har hørt flere der laver 20 armbøjninger og mavebøjninger hver morgen og aften, men jeg undrer mig over om det overhovedet har nogen virkning.
Nå ja, et andet lille spørgsmål der måske er blevet spurgt om før i disse 693 sider indlæg men som ikke nødvendigvis kræver en lang forklaring, når vi bodybuilder og virkelig har givet den gas, så kan man vågne dagen efter med en næsten brændende fornemmelse i musklen/muskelgruppen. Nogle gange værre end andre, og til tider forsvinder den først på 2-3-4 dagen. Er det sundt at træne derud hvor musklen reagerer sådan eller er det meningen man skal stoppe før?
Og tak fordi du stiller din ekspertise til rådighed :)
Nå ja, et andet lille spørgsmål der måske er blevet spurgt om før i disse 693 sider indlæg men som ikke nødvendigvis kræver en lang forklaring, når vi bodybuilder og virkelig har givet den gas, så kan man vågne dagen efter med en næsten brændende fornemmelse i musklen/muskelgruppen. Nogle gange værre end andre, og til tider forsvinder den først på 2-3-4 dagen. Er det sundt at træne derud hvor musklen reagerer sådan eller er det meningen man skal stoppe før?
Og tak fordi du stiller din ekspertise til rådighed :)
| #697 | 19.04.2012 14:39 |
Det er naturligt at du opnår muskelømhed i et større omfang når du er utrænet. Ja du kan godt træne selvom du oplever muskelømhed. Denne ømhed vil også blive markant mindre jo mere du træner. Som helt ny skal der ikke meget til før du får ømhed og det er helt naturligt.
Hvis målet er at holde sig i form og blive frisk samt få mere energi i løbet af din dag er motionshold osv. en ganske udmærket måde at gøre det på. Virkning på hvilken måde? Du kommer ikke til at opbygge nævneværdig muskelmasse på den måde, udover begrænsede begyndergains, som alle sofaryttere vil opleve så snart de laver noget fysisk.
Hvis målet er at holde sig i form og blive frisk samt få mere energi i løbet af din dag er motionshold osv. en ganske udmærket måde at gøre det på. Virkning på hvilken måde? Du kommer ikke til at opbygge nævneværdig muskelmasse på den måde, udover begrænsede begyndergains, som alle sofaryttere vil opleve så snart de laver noget fysisk.
Edited: 19.04.2012 14:40
| #699 | 19.04.2012 16:18 |
Hold da op, blev jeg virkelig læst som så utrænet en lille dude efter mit indlæg? Jeg er rent faktisk ved at blive en af de store små gutter i mit fitness center, så show some respect! ;)
Men alright, så større muskelømhed lyder ikke som noget jeg skal være bange for, det er fint at vide.
Virkning i den forstand om man bliver "større" eller får mere udholdenhed til anden styrke- og vægt/kropstræning.
Men alright, så større muskelømhed lyder ikke som noget jeg skal være bange for, det er fint at vide.
Virkning i den forstand om man bliver "større" eller får mere udholdenhed til anden styrke- og vægt/kropstræning.
| #705 | 19.04.2012 20:13 |
Du skal nok nå få mere udholdenhed. Men du stimulerer ikke muskelvægt ved forskellige former for kredsløbstræning og 20 armbøjninger.
Jeg ser nærmere muskelømhed som at du har givet den gas, hvis du altså er veltrænet - så kan det være en god indikator, men ikke en fast.
Jeg ser nærmere muskelømhed som at du har givet den gas, hvis du altså er veltrænet - så kan det være en god indikator, men ikke en fast.
Edited: 19.04.2012 20:33
| #707 | 19.04.2012 20:47 |
Houdini svarer fint på det. Dertil kan DOMS forekomme hvis du blot ændrer træningspas/sæt/reps. Jeg oplever stadig DOMS hvis jeg skifter fra 4x8 til 5x5 i bænkpres f.eks.
Der er mange forskellige teorier om hvor vidt DOMS kan afskæres ved udstrækning og udspænding, men det er alt sammen individuelt, og størstedelen af det er noget vås og gamle myter.
Der er mange forskellige teorier om hvor vidt DOMS kan afskæres ved udstrækning og udspænding, men det er alt sammen individuelt, og størstedelen af det er noget vås og gamle myter.
| #698 | 19.04.2012 16:05 |
Det du tænker på kaldes DOMS, delayed onset muscle soreness. Dette er et fænomen, som du ikke skal spekulere det store i. Det er ikke ensbetydende med, at du ikke kan træne videre. Det gør nas, men det er fordi kroppen er blevet udsat for noget uvant - f.eks. hvis du er begynder, ellers hvis du har haft pause/været på ferie, hvor du så kommer tilbage og giver den gas. Det er fint at træne sig til DOMS, for det er noget som meget hurtigt aftager når du bliver mere øvet/kommer ind i en rytme. Det er bare kroppens svar på at sige, at den nu har fået tæsk, som den ikke plejer.
Læs evt. mere fra linket udenfor, det er lidt mere specificeret end mit:
http://news.bodylab.dk/artikler/800-doms-forsink...
Læs evt. mere fra linket udenfor, det er lidt mere specificeret end mit:
http://news.bodylab.dk/artikler/800-doms-forsink...
| #702 | 19.04.2012 18:40 |
Jeg er i gang med et vægttab. Det går i sig selv glimrende nok, men jeg er i tvivl om på hvor ofte og på hvilke tidspunkter det er bedst for mig at træne.
Før jeg fik lavet et program fra min instruktør var det primært mest cardio: 25 cykel, 20løb/cross også 5km på romaskinen hvilket tidsmæssigt gav en lille time. Men har fået strikket et program sammen, et fullbody program som jeg skal følge med 3x om ugen ved siden af - 3x12 reps. Mine spørgsmål er så:
Hvornår er det bedst for mig at lave min cardio den dag jeg styrketræner, før eller efter styrketræning?
Hvor ofte kan man tillade sig at træne - træner næsten hverdag på romaskinen, cyklen også 3 gange om ugen det program jeg har fået strikket sammen.
Jeg har været afsted lør,søn,man,tirs,ons - men når mit program ikke er hårdere så er en 'tvunget' hviledag vel ikke nødvendigt - sålænge at jeg ikke føler mig helt smadret eller lign? Man skal vel bare træne så meget man har lyst til og man kan mærke på ens krop at det er 'ok' ?
Jeg er fucking elendig til at få smidt nok mellemmåltider ind, er der nogle bars/pulver eller lign. som man kan tage under vægttab?
Sidespørgsmål: Næsten alt mit fedt sidder direkte plantet på sækken, og det en velvoksen en - har hørt nogle godtfolk får løs hud og sådan noget gøgl hvilket jeg selvfølgelig ikke skal nyde godt af, men i øjeblikket taber jeg ret mange kilo forholdsvis hurtigt - er der noget man kan gøre for at forhindre det? Det ville være usselt. :D
Før jeg fik lavet et program fra min instruktør var det primært mest cardio: 25 cykel, 20løb/cross også 5km på romaskinen hvilket tidsmæssigt gav en lille time. Men har fået strikket et program sammen, et fullbody program som jeg skal følge med 3x om ugen ved siden af - 3x12 reps. Mine spørgsmål er så:
Hvornår er det bedst for mig at lave min cardio den dag jeg styrketræner, før eller efter styrketræning?
Hvor ofte kan man tillade sig at træne - træner næsten hverdag på romaskinen, cyklen også 3 gange om ugen det program jeg har fået strikket sammen.
Jeg har været afsted lør,søn,man,tirs,ons - men når mit program ikke er hårdere så er en 'tvunget' hviledag vel ikke nødvendigt - sålænge at jeg ikke føler mig helt smadret eller lign? Man skal vel bare træne så meget man har lyst til og man kan mærke på ens krop at det er 'ok' ?
Jeg er fucking elendig til at få smidt nok mellemmåltider ind, er der nogle bars/pulver eller lign. som man kan tage under vægttab?
Sidespørgsmål: Næsten alt mit fedt sidder direkte plantet på sækken, og det en velvoksen en - har hørt nogle godtfolk får løs hud og sådan noget gøgl hvilket jeg selvfølgelig ikke skal nyde godt af, men i øjeblikket taber jeg ret mange kilo forholdsvis hurtigt - er der noget man kan gøre for at forhindre det? Det ville være usselt. :D
Edited: 19.04.2012 18:43
| #706 | 19.04.2012 20:31 |
Hvis du er virkelig fed kan du godt risikere løs hud ved et stort vægttab, men så skal der virkelig også være meget hud.
Når du taber dig skal du nå et bestemt antal kcal set over hele dagen. Det er såvidt ligegyldigt hvornår og hvor meget du spiser dit indtag. Der er der dog optil flere fordele ved at spise ofte under vægttab, hvilket direkte kan omsættes i energi og gøre din træningsoplevelse meget bedre. Om du tager pulver eller bars er sådan set ligemeget, det er alt sammen mad, og mad indeholder kcal, protein fedt og carbs - sæt det sammen så det passer med det indtag du skal have per dag.
Det kræver lang tids træning med for høj belastning får du vil opleve overtræning, og det er endnu mere usandsynligt når du er utrænet, og samtidig har et ret utakserende program.
Ang. cardio så kan du ikke bliver overtrænet ved at dyrke dette. Men igen skal du se på det indtag du har hverdag også modregne de kcal du smider af din cardio. Men lav du endelig alt det cardio du vil - det kan dog betyde du skal have et måltid mere ned.
Du kan bruge cardio som opvarmning til styrketræning, men hvis det er hård cardio ville jeg køre det efter min træning for at ikke påvirke denne i negativ retning fordi du er træt. Der er ingen forskel på om du laver cardio om morgenen eller aftenen, hvis du spørger om det.
Når du taber dig skal du nå et bestemt antal kcal set over hele dagen. Det er såvidt ligegyldigt hvornår og hvor meget du spiser dit indtag. Der er der dog optil flere fordele ved at spise ofte under vægttab, hvilket direkte kan omsættes i energi og gøre din træningsoplevelse meget bedre. Om du tager pulver eller bars er sådan set ligemeget, det er alt sammen mad, og mad indeholder kcal, protein fedt og carbs - sæt det sammen så det passer med det indtag du skal have per dag.
Det kræver lang tids træning med for høj belastning får du vil opleve overtræning, og det er endnu mere usandsynligt når du er utrænet, og samtidig har et ret utakserende program.
Ang. cardio så kan du ikke bliver overtrænet ved at dyrke dette. Men igen skal du se på det indtag du har hverdag også modregne de kcal du smider af din cardio. Men lav du endelig alt det cardio du vil - det kan dog betyde du skal have et måltid mere ned.
Du kan bruge cardio som opvarmning til styrketræning, men hvis det er hård cardio ville jeg køre det efter min træning for at ikke påvirke denne i negativ retning fordi du er træt. Der er ingen forskel på om du laver cardio om morgenen eller aftenen, hvis du spørger om det.
| #708 | 19.04.2012 20:56 |
For at supplere op på Houdinis svar, så har jeg lige nogle ting her:
Hvis dit formål er at cutte, skal cardio'en ligge EFTER din træning. Men jeg vil samtidigt påpege, at nye studier viser, at tung styrketræning har en vanvittigt indvirkning på efterforbrændingen - så hvis du samtidigt løber bagefter, så skal du være obs på at få lidt god mad ned også efterfølgende (selvfølgelig det sunde af slagsen).
Så længe du ikke styrketræner de samme muskelgrupper igen og igen og igen, uden at holde hviledage, så sker der ikke noget. Du skal op på et MEGET højt niveau indenfor spinning og roning før du vil opleve overtræning.
Et godt mellemmåltid ville være frugt, hytteost eller skyr og noget fiberrigt.
Når du forbrænder det mad du har indtaget, så er det kulhydrater og fedt, som bliver forbrændt først. Det er en vigtig ting at have i mente. Grunden til dette er, at proteiner er meget sværere for kroppen at nedbryde.
Du skal tabe dig drastisk meget, og være en del oppe i årene, før det ville være på tale, at du skulle have for meget løst maveskin. Jeg kan her nævne min 54-årige mor, som tabte sig omkring 40kg. Der var tale om maveskin og operation.
Hvis du har mere, så sig endelig til.
Hvis dit formål er at cutte, skal cardio'en ligge EFTER din træning. Men jeg vil samtidigt påpege, at nye studier viser, at tung styrketræning har en vanvittigt indvirkning på efterforbrændingen - så hvis du samtidigt løber bagefter, så skal du være obs på at få lidt god mad ned også efterfølgende (selvfølgelig det sunde af slagsen).
Så længe du ikke styrketræner de samme muskelgrupper igen og igen og igen, uden at holde hviledage, så sker der ikke noget. Du skal op på et MEGET højt niveau indenfor spinning og roning før du vil opleve overtræning.
Når du forbrænder det mad du har indtaget, så er det kulhydrater og fedt, som bliver forbrændt først. Det er en vigtig ting at have i mente. Grunden til dette er, at proteiner er meget sværere for kroppen at nedbryde.
Du skal tabe dig drastisk meget, og være en del oppe i årene, før det ville være på tale, at du skulle have for meget løst maveskin. Jeg kan her nævne min 54-årige mor, som tabte sig omkring 40kg. Der var tale om maveskin og operation.
| #716 | 20.04.2012 02:34 |
Det er dog ikke helt korrekt med timingen af især proteiner, under cut. Timing er yderst relevant.
| #718 | 20.04.2012 16:09 |
Din protein syntese er forlænget efter træning uanset og du cutter eller ej. Hvorfor er det vigtigt at time under cut? Så længde du får dine macros over en hel dag.
| #720 | 20.04.2012 20:25 |
Nu er det ikke fordi jeg vil være ude efter dig, men ved du overhovedet hvad protein-synstesen helt præcist er, og hvordan den fungerer? For der er mange, som kaster udtryk som dette ud - uden at ane en disse om hvad det er.
Proteinsyntesen sker jo hele tiden, men før der kan dannes ATP, skal der jo ernæring til, og her er det vigtigt at få proteiner i det åbne vindue, for at bevare mest muligt muskelmasse.
Proteinsyntesen sker jo hele tiden, men før der kan dannes ATP, skal der jo ernæring til, og her er det vigtigt at få proteiner i det åbne vindue, for at bevare mest muligt muskelmasse.
| #721 | 20.04.2012 20:50 |
Ja det ved jeg, og jeg er uenig med dig. Jeg er også uenig med dig omkring vigtigheden af det åbne vindue, det er direkte overvurderet - og langt vigtigere at opnå dine daglige macronutrients.
| #722 | 20.04.2012 20:59 |
Det lyder godt nok ikke sådan, hvis jeg skal være helt ærlig. JA - det er også vigtigt at få en hel masse i løbet af dagen løbende, når du cutter. Selvfølgelig også selvom du ikke cutter. Hvorfor vil du mene, at det er overvurderet? Man optager jo næringen på en anden måde, og for at organellerne kan følge med, så skal der jo næring til.
| #723 | 20.04.2012 21:45 |
Det er blevet diskuteret til hudløshed på alle mulige boards efterhånden, og alan aragon siger det meget godt.
http://www.bodybuilding.dk/alan-aragon-s-kritikp...
The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.
http://www.bodybuilding.dk/alan-aragon-s-kritikp...
The first law of nutrient timing is: hitting your daily macronutrient targets is FAR more important than nutrient timing.
| #724 | 20.04.2012 22:28 |
Nu vil jeg mene, at dét du linker til at mest henvendt til BB-typer - og dette er vidst ikke tilfældet for brugeren.
Desuden kommer der konstant nye resultater fra forskellige målgrupper. De fleste resultater er individuelle, men ja selvfølgelig er det vigtigt at du skal indtage mindre kcal end du forbrænder, men du skriver at timingen "såvidt ligegyldig", og dét er jeg ikke enig i. Nu stiller du jo tingene op mod hinanden, og det var ikke det som diskussionen startede ud i. :)
Desuden kommer der konstant nye resultater fra forskellige målgrupper. De fleste resultater er individuelle, men ja selvfølgelig er det vigtigt at du skal indtage mindre kcal end du forbrænder, men du skriver at timingen "såvidt ligegyldig", og dét er jeg ikke enig i. Nu stiller du jo tingene op mod hinanden, og det var ikke det som diskussionen startede ud i. :)
Edited: 20.04.2012 22:31
| #725 | 20.04.2012 22:44 |
Forstå mig ret, jeg synes det er ekstremt vigtigt som bb'er at spise ofte, også under cut. Selvom det for cuttes skyld er ligesom - efter alan's mening. Der er mange fordele, der iblandt bedre energi niveau hele dagen, og mere energi til træning og generel bedre mæthedsfølelse over hele dagen.
| #781 | 26.04.2012 13:55 |
Nu har jeg lige undersøgt sagen yderligere. Det lyder stadig ikke til, at du har forstået hvad proteinsyntesen egentlig er. Hvad mener du med, at den er forlænget? Den skal have sine macros, for at kunne fungere korrekt.
Forestil dig, at du har en masse murere, som skal bygge et hus. Men huset kan jo ikke blive bygget uden murstenene. Det "åbne vindue" er derfor forholdsvis vigtigt, da det åbner ca et kvarter efter. Alle undersøgelser, som er lavet på Bispebjerg hospital herhjemme understøtter det - men andre teoretikere påstår det andet, så de står og slår hinanden i hovedet. Men jeg må indrømme, at jeg læner mig mest op af beviste undersøgelser.
Så JA - det er vigtigt at få sine macros i løbet af dagen, men timingen er også vigtig og ikke "ligegyldig", som du påstod i første omgang.
Forestil dig, at du har en masse murere, som skal bygge et hus. Men huset kan jo ikke blive bygget uden murstenene. Det "åbne vindue" er derfor forholdsvis vigtigt, da det åbner ca et kvarter efter. Alle undersøgelser, som er lavet på Bispebjerg hospital herhjemme understøtter det - men andre teoretikere påstår det andet, så de står og slår hinanden i hovedet. Men jeg må indrømme, at jeg læner mig mest op af beviste undersøgelser.
Så JA - det er vigtigt at få sine macros i løbet af dagen, men timingen er også vigtig og ikke "ligegyldig", som du påstod i første omgang.
| #782 | 26.04.2012 15:18 |
Jeg videreformidler bare det jeg læser, mine kilder har jeg fra bb.dk, hvor jeg selv tidligere havde den samme opfattelse som dig.
| #783 | 26.04.2012 16:35 |
Så er de ikke særligt godt infomeret. Men det er meget almindeligt at de ikke kan se andet end de fantastiske amerikanske studier, i stedet for at se på dem de f.eks laver på panum, som i øvrigt er et fantastisk sted.
| #784 | 26.04.2012 16:48 |
Det er faktisk lige omvendt.
Jeg skrev udelukkende fordi du udlagde det som at det åbne vindue er den hellige gral. Det er den bestemt ikke. Det har måske sin plads, man at ligge for stor emphasis på det er malplaceret. Som jeg tidligere skrev forklarer Alan Aragon det meget godt - både i han tese og i hans kritik af det studie lavet omkring måltidshyppighed
Jeg skrev udelukkende fordi du udlagde det som at det åbne vindue er den hellige gral. Det er den bestemt ikke. Det har måske sin plads, man at ligge for stor emphasis på det er malplaceret. Som jeg tidligere skrev forklarer Alan Aragon det meget godt - både i han tese og i hans kritik af det studie lavet omkring måltidshyppighed
| #709 | 19.04.2012 20:56 |
For at supplere op på Houdinis svar, så har jeg lige nogle ting her:
| #710 | 19.04.2012 22:10 |
Har et spørgsmål eller to som jeg lige fyrer af på en gang :D
Mht. kosten, hvor lang tid må der mindst/max gå fra man har spist til, at man begynder træningen. Fx hvis jeg drikker noget kakao eller spiser en banan eller noget ris (eller noget andet kulhydratholdigt), hvor lang tid kan jeg tillade mig at vente til jeg tager til træning? (bulker hvis det har nogen betydning)
I weekender står jeg nogenlunde sent op, så tænkte på om det gør noget, at jeg egentlig kun har ét (stort) måltid, før jeg skynder mig til træning? Går man hurtigere død i øvelserne, end hvis man havde et energiindtag over en halv dag fx?
Udstrækning af lænden - hvordan?
Til sidst, så irriterer det mig, at jeg ikke ved, hvad forskellen er på de mange øvelser til træning af vinger. Fx hvis jeg lige søger hurtigt kommer jeg frem til:
http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/...
http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/... (kan også tages hvor man trækker den næsten vandret)
Hvilken forskel gør det, hvilke(n) af dem jeg tager?
Mht. kosten, hvor lang tid må der mindst/max gå fra man har spist til, at man begynder træningen. Fx hvis jeg drikker noget kakao eller spiser en banan eller noget ris (eller noget andet kulhydratholdigt), hvor lang tid kan jeg tillade mig at vente til jeg tager til træning? (bulker hvis det har nogen betydning)
I weekender står jeg nogenlunde sent op, så tænkte på om det gør noget, at jeg egentlig kun har ét (stort) måltid, før jeg skynder mig til træning? Går man hurtigere død i øvelserne, end hvis man havde et energiindtag over en halv dag fx?
Udstrækning af lænden - hvordan?
Til sidst, så irriterer det mig, at jeg ikke ved, hvad forskellen er på de mange øvelser til træning af vinger. Fx hvis jeg lige søger hurtigt kommer jeg frem til:
http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/... (kan også tages hvor man trækker den næsten vandret)
Hvilken forskel gør det, hvilke(n) af dem jeg tager?
Edited: 19.04.2012 22:11
HALA MADRID!
| #711 | 19.04.2012 22:19 |
lav for GUDS SKYLD aldrig : http://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/... ....
den ødelægger mere end gavn :) - i mit univers !
den ødelægger mere end gavn :) - i mit univers !
| #714 | 19.04.2012 23:43 |
Sålænge du laver et vertikalt træk vil det træne dine 'vinger'. Om du holder på den ene eller anden måde gør egentlig ikke så meget hvis du er nybegynder. Men en god tommelfingerregel er, at jo smallere du holder, jo mere aktiveres biceps - og ved et bredere greb vil lattisimus dorsi i større grad stå for det meste af arbejdet.
| #715 | 20.04.2012 01:21 |
Som Pasch skriver, så er reglen således - at jo mere du holder indad - desto stærkere er du. Dette er fordi, at biceps overtager en del af arbejdet. Se det som en slags kompensator. I de fleste øvelser er der en agonist, antagonist og en synergist. I biceps-curl er agonisten biceps, triceps er antagonist og nogle andre muskler er synergister. Synergister er "hjælpemuskler" til at udføre øvelsen. Håber det giver fin mening.
Der er jo mange øvelser, men BOR er også en super god øvelse. Til at få det fulde udbytte af min rygtræning laver jeg flg. øvelser: rumænsk dødløft, lat pulldowns og BOR. Engang i mellem laver jeg pulldowns med smalt greb, hvis jeg ikke føler ryggen får nok tæsk. Dertil laver jeg også squats, men det er lænden.
Mht kosten kan du eksperimentere lidt. Jeg har bedst med at spise masser af kulhydrater ca 1 time før - og så har jeg ellers bare virkelig meget energi til hele træningen. Sådan et måltid kunne enten bestå af rugbrød, makrel og hytteost eller ris og kylling f.eks.
Bare du får noget mad efter din træning, forholdsvis hurtigt i "det åbne vindue". Helst kulhydrater(sukker) og proteiner. Der er mere end rigeligt sukker i en kakao, derfor er mælk og mandler rigeligt. Helst +500ml mælk. Der er fint med sukker i mælk.
Der er jo mange øvelser, men BOR er også en super god øvelse. Til at få det fulde udbytte af min rygtræning laver jeg flg. øvelser: rumænsk dødløft, lat pulldowns og BOR. Engang i mellem laver jeg pulldowns med smalt greb, hvis jeg ikke føler ryggen får nok tæsk. Dertil laver jeg også squats, men det er lænden.
Mht kosten kan du eksperimentere lidt. Jeg har bedst med at spise masser af kulhydrater ca 1 time før - og så har jeg ellers bare virkelig meget energi til hele træningen. Sådan et måltid kunne enten bestå af rugbrød, makrel og hytteost eller ris og kylling f.eks.
Bare du får noget mad efter din træning, forholdsvis hurtigt i "det åbne vindue". Helst kulhydrater(sukker) og proteiner. Der er mere end rigeligt sukker i en kakao, derfor er mælk og mandler rigeligt. Helst +500ml mælk. Der er fint med sukker i mælk.
| #806 | 27.04.2012 23:15 |
Jeg kan godt se det nu, det giver god mening :)
Men ja, jeg må bare eksperimentere med det så. Der er bare så mange ting på kostområdet, så jeg nogle gange stiller spørgsmålstegn ved, om jeg gør det rigtigt, spiser nok før træning osv. Men hvad med en dåse tun efter træning, kunne det ikke erstatte mandlerne og lidt af mælken?
Fik ikke lige svar på udstrækning af lænden, hvis du havde nogle gode udstrækningsøvelser? Jeg synes min lænd virker svag og kan dårligt nok gå efter jeg har taget denne øvelse
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpina...
Så jeg venter lidt med at tage nogle af de øvelser, der involverer stang. Hvordan lyder det?
Men ja, jeg må bare eksperimentere med det så. Der er bare så mange ting på kostområdet, så jeg nogle gange stiller spørgsmålstegn ved, om jeg gør det rigtigt, spiser nok før træning osv. Men hvad med en dåse tun efter træning, kunne det ikke erstatte mandlerne og lidt af mælken?
Fik ikke lige svar på udstrækning af lænden, hvis du havde nogle gode udstrækningsøvelser? Jeg synes min lænd virker svag og kan dårligt nok gå efter jeg har taget denne øvelse
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpina...
Så jeg venter lidt med at tage nogle af de øvelser, der involverer stang. Hvordan lyder det?
Edited: 27.04.2012 23:31
HALA MADRID!
| #807 | 27.04.2012 23:45 |
Ja, men du skulle gerne kunne klare den øvelse, uden problemer. Hvor gør det ondt henne af? Det lyder som om din hoftebøjer måske er irriteret.
| #808 | 28.04.2012 00:01 |
I lænden.. Bliver nødt til at sætte mig ned og lade den slappe af i lidt tid, før jeg tager hjem, fordi jeg mærker noget der minder om et stik (og så alligevel ikke). Derfor tænkte jeg, det ville hjælpe på det at strække ud, så jeg ikke er uheldig at få en skade pga. en lidt for hurtig bevægelse eller lign (skal siges at det er den sidste øvelse, jeg tager).
HALA MADRID!
| #889 | 19.05.2012 00:01 |
Havde du en ide til en god udstrækningsøvelse til lænden?
Og så lige en anden ting. Jeg har, efter at have prøvet at tage på i et par uger med normal kost (dvs uden nogen form for tilskud), problemer med at nå mit kaloriebehov og overvejer nu noget bodylab weightgainer. Er det klogt? Og er det noget man kan tage på dage, hvor man ikke træner, eller er det bedst at holde sig til kun at tage det efter træning?
Og så lige tak, fordi du gider svare på mine mange spørgsmål :P
Og så lige en anden ting. Jeg har, efter at have prøvet at tage på i et par uger med normal kost (dvs uden nogen form for tilskud), problemer med at nå mit kaloriebehov og overvejer nu noget bodylab weightgainer. Er det klogt? Og er det noget man kan tage på dage, hvor man ikke træner, eller er det bedst at holde sig til kun at tage det efter træning?
Og så lige tak, fordi du gider svare på mine mange spørgsmål :P
Edited: 19.05.2012 02:21
HALA MADRID!
| #928 | 23.05.2012 20:59 |
Ofte er protein pulver og weightgainer et misforstået emne. Protein pulver og weightgainer er en madvare i pulverform, simple as that. Typisk har proteinpulver et relativt lavt kcal indhold ift den mængde protein du får, og weightgainer har et relativt stort kcal indhold samtidigt med at det er en sammensætning af carbs og protein.
Hvis du har svært ved at tage på vil weightgainer være udemærket, det bedste er selvfølgelig bare at spise mere.
Du kan tage det når du vil og ligeså meget du vil. Regn på hvor meget du spiser om dagen ift. hvad du skal indtage ifølge din plan og suppler op med din gainer. Hvis du er meget spinkel og din plan er at tage på er min anbefaling at du ikke er madforskrækket og bare æder!
Hvis du har svært ved at tage på vil weightgainer være udemærket, det bedste er selvfølgelig bare at spise mere.
Du kan tage det når du vil og ligeså meget du vil. Regn på hvor meget du spiser om dagen ift. hvad du skal indtage ifølge din plan og suppler op med din gainer. Hvis du er meget spinkel og din plan er at tage på er min anbefaling at du ikke er madforskrækket og bare æder!
Edited: 23.05.2012 21:04
| #939 | 28.05.2012 19:19 |
Er skam heller ikke madforskrækket :D Normalt spiser jeg bare ikke så meget af forskellige årsager, og her på det sidste har jeg tvunget mig selv til at spise en del mere end jeg plejer, men det var åbenbart heller ikke nok.
Men tak for svaret, prøver det weight gainer af og så må vi se.
Men tak for svaret, prøver det weight gainer af og så må vi se.
HALA MADRID!
| #713 | 19.04.2012 23:31 |
Nu har jeg prøvet at læse lidt rundt herinde, fordi der helt sikkert er de svar jeg leder efter, men... hold op man bliver hurtigt forvirret :P
Jeg er typen der har meget svært ved at tage på - over de sidste 5 måneder hvor jeg har forsøgt at tage træningen seriøst har jeg ca. taget 5-6 kilo på, fra 68 til 73 ca.
Jeg forsøger at træne hver eneste dag, selvom det ofte kun er 45min til en time. Generelt træner jeg ved ryg den ene dag, bryst den anden og kører ellers de samme øvelser hver gang. Hvis jeg har tid tilføjer jeg enten ben eller mave.
Angående kost, spiser gerne frokost lige inden træning, typisk rester fra dagen før. Kødsovs og paste/rugbrød eller kylling med random tilbehør. Eller bare rugbrød med tun. Efter træning plejer jeg at have en banan med, og skal jeg hjem, tager jeg nogen gange lidt proteinpulver.
Så, mit spørgsmål. Skal jeg forsøge at træne længere tid? Skal jeg variere træningen? (har ikke problemer med at jeg går død, og ikke kan tage det jeg plejer).
Kosten, skal jeg opdele kosten mere, eller spise noget specielt for at øge resultaterne? Vil proteinpulver give mig nogen form for bedre resultater?
Generelt, er jeg på rette vej? For... der er så mange råd og forskellige måder at gøre det hele på.
Jeg er typen der har meget svært ved at tage på - over de sidste 5 måneder hvor jeg har forsøgt at tage træningen seriøst har jeg ca. taget 5-6 kilo på, fra 68 til 73 ca.
Jeg forsøger at træne hver eneste dag, selvom det ofte kun er 45min til en time. Generelt træner jeg ved ryg den ene dag, bryst den anden og kører ellers de samme øvelser hver gang. Hvis jeg har tid tilføjer jeg enten ben eller mave.
Angående kost, spiser gerne frokost lige inden træning, typisk rester fra dagen før. Kødsovs og paste/rugbrød eller kylling med random tilbehør. Eller bare rugbrød med tun. Efter træning plejer jeg at have en banan med, og skal jeg hjem, tager jeg nogen gange lidt proteinpulver.
Så, mit spørgsmål. Skal jeg forsøge at træne længere tid? Skal jeg variere træningen? (har ikke problemer med at jeg går død, og ikke kan tage det jeg plejer).
Kosten, skal jeg opdele kosten mere, eller spise noget specielt for at øge resultaterne? Vil proteinpulver give mig nogen form for bedre resultater?
Generelt, er jeg på rette vej? For... der er så mange råd og forskellige måder at gøre det hele på.
Edited: 19.04.2012 23:36
| #726 | 21.04.2012 00:06 |
Når du nu siger du ikke går død er det jo ikke naturligvis en god ting. Det lyder for mig som om du ikke presser dig selv nok. Man skal ikke kunne tage det "man plejer"; men forsøge at tage gradvist mere - somuchso at du ikke kan tage flere rep.
jubelidiot.
| #727 | 21.04.2012 00:36 |
Prøver nu også at køre mig selv død hver eneste træning, mente egentlig mest min kommentar til det at gøre samme øvelser hver anden dag. At det ikke "hæmmer" træningen, når man f.eks. kører bryst mandag og onsdag igen :)
Men kunne nok egentlig godt passe, at jeg skulle presse mig selv mere alligevel :P
Men kunne nok egentlig godt passe, at jeg skulle presse mig selv mere alligevel :P
| #728 | 21.04.2012 00:47 |
Hold da kæft, jeg vejer selvom 69 kilo plus-minus et enkelt. Hvis jeg kunne tage 1 kilo muskel på om måneden ville jeg være ganske fint tilfreds :D (sorry sent svar, kan ikke sove)
| #730 | 21.04.2012 00:59 |
lyl, skulle lige til at poke til dig ang. "Jeg er ved at blive en af de store små gutter nede i centret nu"-sætningen med den vægt, men så spottede jeg ordet "små" :D
Spøg til side, så er det imo en ret syg muskeløgning på 5 mdr. Men det afhænger virkelig også af den enkeltes krop.. Jeg har trænet regelmæssigt i ~6 år nu, og jeg har siden jeg startede ikke taget meget mere på end 10-15kg muskel.. Aldrig gået tilbage, men laaangsomt fremad :l
Spøg til side, så er det imo en ret syg muskeløgning på 5 mdr. Men det afhænger virkelig også af den enkeltes krop.. Jeg har trænet regelmæssigt i ~6 år nu, og jeg har siden jeg startede ikke taget meget mere på end 10-15kg muskel.. Aldrig gået tilbage, men laaangsomt fremad :l
jubelidiot.
| #739 | 21.04.2012 11:15 |
Haha true. Ja jeg synes også det er ret vildt. Også igen, for jeg lever ikke vanvittigt sundt eller spiser de der 5-6 gange dagligt så jeg hele tiden har noget at bygge af. Man kunne bestemt godt gøre mere så det er nok også derfor resultat ikke er større. Men stadig, 5-6 kilo på 5-6 måneder ville sgu være meget fedt =)
| #733 | 21.04.2012 04:52 |
Overvej lige, at jeg vejer 36kg mere end dig så. Haha, fuck. Hvor høj er du?
| #748 | 24.04.2012 17:00 |
I tilfælde af at jeg ikke når op og træne overhovedet i en uge, når jeg så at skrumpe eller er det bare en følelse ^^?
| #749 | 24.04.2012 17:05 |
Det skal du ikke være bange for - det tager lidt længere tid. Dog er det, igen, individuelt.
| #751 | 24.04.2012 17:10 |
Dejligt. Skal jeg forestille min krop sådan at jeg opbygger den ved at nedbryde den, og dette tager lang tid. Men når man endelig "opnår" en voksende muskel (mest størrelse, måske ikke så meget styrke), så tager det et godt stykke tid før den formindskes?
| #752 | 24.04.2012 17:19 |
Igen - meget individuelt. Nogen nedbryder ufatteligt hurtigt og andre kan simpelthen bevare deres masse i en lang periode. Har en bekendt, som ikke har trænet i 6 måneder, da han skulle opereres for brok. Dette har selvfølgelig medført, at han ingen fysisk aktivitet kunne lave i al den tid, og har været sengeliggende i et par uger også. Man har næsten ikke kunne se det på ham, tabene af muskelmasse har altså været minimale, på trods af at hans krop har skulle rekonstruere efter operation.
Kroppen er opbygget så smart, at hvis man ødelægger noget, så rekonstruerer den sig selv - bare endnu stærkere. Selv ved en fraktur i hoften vil det vokse sammen stærkere. Det samme foregår når du styrketræner. Du nedbryder, for så at musklerne vokser sig sammen og bliver større for at forberede kroppen på, hvis det skulle ske igen.
Kroppen er opbygget så smart, at hvis man ødelægger noget, så rekonstruerer den sig selv - bare endnu stærkere. Selv ved en fraktur i hoften vil det vokse sammen stærkere. Det samme foregår når du styrketræner. Du nedbryder, for så at musklerne vokser sig sammen og bliver større for at forberede kroppen på, hvis det skulle ske igen.
| #732 | 21.04.2012 03:45 |
For det første så er 5-6kg på 5 måneder ganske fornuftig, hvis det ikke er rent fedt der er blevet taget på. Så der skal du ikke bekymre dig.
Træning hver eneste dag er nødvendigvist ikke det mest optimale, mange går stadig efter princippet 'more is more' men sådan fungerer det ikke helt inde for bodybuilding, hvor ofte 'less is more'. Prøv med et program som Back to Basics eller strukturer et program som har udgangspunkt i store basis øvelser. Desuden, så skal du ikke træne ben 'hvis du har tid'. Gør det. Rigtig mange forsømmer bentræning trods de mange positive effekter det har på kroppen og selvfølgelig det samlede look.
Angående kost, så er det vigtigt at du får rigeligt protein før og efter træning, mange undersøgelser viser at du kan få op til 30% mere udbytte af din træning hvis du indtager rigeligt med protein inden for 30 minutter af dit træningspas. Sørg for at spise ca 1.5 til 2 gram protein per kilo lean masse du har dig.
Om du skal træne længere tid, ved jeg ikke da du ikke opgiver hvor lang tid du træner, men 'optimalt' ligger inden for 45 til 1½ time. Dette er for ikke at overbelaste det centrale nervesystem.
Variation er godt, men pas på du heller ikke variere for meget. Hypertrophy fremkommer bedst når du udsætter kroppen for belastning den ikke er vant til, dvs nye øvelser og større vægt. Men pas på du ikke variere for meget da det også kan hæmme fremgang.
Det er relativt ligemeget hvornår du spiser din mad, men sørg for at få langsomt optagelige kulhydrater om morgenen og protein, og få dig noget proteinrigt efter træning. Resten er op til dig selv. Men hvis dit fokus er at tage masse på så spis gerne 5-6 gange om dagen da 3 store måltider ofte ikke nemt får en i kalorieoverskud.
Får du nok proteiner igennem kosten kan protein pulver næsten være lige meget, men vil stadig anbefale det da det indeholder en god blanding af aminosyrer.
Træning hver eneste dag er nødvendigvist ikke det mest optimale, mange går stadig efter princippet 'more is more' men sådan fungerer det ikke helt inde for bodybuilding, hvor ofte 'less is more'. Prøv med et program som Back to Basics eller strukturer et program som har udgangspunkt i store basis øvelser. Desuden, så skal du ikke træne ben 'hvis du har tid'. Gør det. Rigtig mange forsømmer bentræning trods de mange positive effekter det har på kroppen og selvfølgelig det samlede look.
Angående kost, så er det vigtigt at du får rigeligt protein før og efter træning, mange undersøgelser viser at du kan få op til 30% mere udbytte af din træning hvis du indtager rigeligt med protein inden for 30 minutter af dit træningspas. Sørg for at spise ca 1.5 til 2 gram protein per kilo lean masse du har dig.
Om du skal træne længere tid, ved jeg ikke da du ikke opgiver hvor lang tid du træner, men 'optimalt' ligger inden for 45 til 1½ time. Dette er for ikke at overbelaste det centrale nervesystem.
Variation er godt, men pas på du heller ikke variere for meget. Hypertrophy fremkommer bedst når du udsætter kroppen for belastning den ikke er vant til, dvs nye øvelser og større vægt. Men pas på du ikke variere for meget da det også kan hæmme fremgang.
Det er relativt ligemeget hvornår du spiser din mad, men sørg for at få langsomt optagelige kulhydrater om morgenen og protein, og få dig noget proteinrigt efter træning. Resten er op til dig selv. Men hvis dit fokus er at tage masse på så spis gerne 5-6 gange om dagen da 3 store måltider ofte ikke nemt får en i kalorieoverskud.
Får du nok proteiner igennem kosten kan protein pulver næsten være lige meget, men vil stadig anbefale det da det indeholder en god blanding af aminosyrer.
| #941 | 07.06.2012 16:40 |
En ven af mig havde samme problem.. eller "problem og problem"
Men han ville gerne være større.. Så han spiste bare alt han kom i nærheden af. og så trænede han hver dag.. Han blev ret stor ret hurtig... tog ham et år at tage 10 kilo på ca. Så 5-6 kg på 5 mdr. er som de andre siger meget godt klaret :)
Men han ville gerne være større.. Så han spiste bare alt han kom i nærheden af. og så trænede han hver dag.. Han blev ret stor ret hurtig... tog ham et år at tage 10 kilo på ca. Så 5-6 kg på 5 mdr. er som de andre siger meget godt klaret :)
| #719 | 20.04.2012 16:16 |
Nogen der har erfaring med hvordan man bør ligge sin kostplan samt træning op til 3mdr før et triathlon jeg tænker her Copenhagen Challenge, skal deltage i mit første her til august, og vil gerne have de sidste ting på plads nemlig :)
Styrketræner 3-4gange ugentligt samt svømmer en dag/ugen og løber ca. 2 x 35km ugentligt.
Styrketræner 3-4gange ugentligt samt svømmer en dag/ugen og løber ca. 2 x 35km ugentligt.
| #735 | 21.04.2012 09:01 |
De sidste 2-3-4 uger før CH bør du nedtrappe din træning i volumen, og i stedet bebiholde kortere træningspas af meget høj intensitet. Lad det ske gradvist så du i de sidste 2 uger op til har ganske lille træningsvolumen, men til gengæld har fuld skrald på de træninger du har, fx i form af noget højintenst intervalløb.
Og så ville jeg nok skrue ned for styrketræningen (til 2 gange om ugen) og køre på med noget cykling (en hel del), både i forhold til form og teknik.
Træningspas hvor du både løber og svømmer, svømmer og cykler eller kombinerer på en anden måde kunne også være en mulighed, men jeg ved ikke om du allerede gør det. Ikke den mest informative besked du har lagt ud :)
Og så forstår jeg ikke du søger råd på Xpn, din træningsmængde ser lidt for seriøs ud til at Xpn er stedet at søge hjælp :)
Held og lykke.
Og så ville jeg nok skrue ned for styrketræningen (til 2 gange om ugen) og køre på med noget cykling (en hel del), både i forhold til form og teknik.
Træningspas hvor du både løber og svømmer, svømmer og cykler eller kombinerer på en anden måde kunne også være en mulighed, men jeg ved ikke om du allerede gør det. Ikke den mest informative besked du har lagt ud :)
Og så forstår jeg ikke du søger råd på Xpn, din træningsmængde ser lidt for seriøs ud til at Xpn er stedet at søge hjælp :)
Held og lykke.
| #743 | 22.04.2012 12:40 |
Vil give alt for en færdiglavet kostplan.. Har den vægt jeg gerne vil have, omkring 80kg og vil egentlig gerne bare af med lidt af det overskydende fedt der nu sidder på kroppen.. Er overhoved ikke tyk eller sådan, så bare gerne min BMI kom lidt ned... :) er ikke super stærk i kost... Derfor ville lidt hjælp her være fantastisk..
| #744 | 22.04.2012 13:53 |
Du kan ikke forvente at folk kan gå ind og lave dig en komplet kostplan uden at kende noget videre til dig og din hverdag.. Der er så mange ting som spiller ind..
Desuden du siger du har den vægt du vil have, er du selv tilfreds med din krop?
Desuden du siger du har den vægt du vil have, er du selv tilfreds med din krop?
| #753 | 24.04.2012 18:01 |
Man er vel aldrig tilfreds.. Hvilket jeg også nævner.. Fedt procenten må gerne falde :).. Er også godt klar over den ikke er nem, men man har jo lov til at ønsketænke lidt ;)
| #758 | 25.04.2012 05:30 |
Spørgsmålet for dig lige nu er i bund og grund, kan du leve med hvordan du ser ud lige nu og evt begynde på noget styrketræning samtidig med du øger vægten eller om du vil tabe dig og begynde derfra.
Syntes måske at det er lige voldsomt at smide penge efter en diætist fremfor selv at prøve at sætte sig lidt ind i hvad kost nu egentlig er for en størrelse. Tror største delen klarer sig ganske udmærket uden og ville personligt aldrig kaste penge efter noget i den dur.
Spis sundt, varieret og dyrk noget motion.. Opskriften for langt de fleste personer. Skær ned på alle de tomme kulhydrater og tænk dig om en ekstra gang inden du kører en pose chips ind i hovedet :)
Syntes måske at det er lige voldsomt at smide penge efter en diætist fremfor selv at prøve at sætte sig lidt ind i hvad kost nu egentlig er for en størrelse. Tror største delen klarer sig ganske udmærket uden og ville personligt aldrig kaste penge efter noget i den dur.
Spis sundt, varieret og dyrk noget motion.. Opskriften for langt de fleste personer. Skær ned på alle de tomme kulhydrater og tænk dig om en ekstra gang inden du kører en pose chips ind i hovedet :)
| #750 | 24.04.2012 17:07 |
Hvis du vil have en færdiglavet kostplan, som er skræddersyet til dig og dine behov, så vil jeg råde dig til en diætist. Jeg kan sagtens lave et til dig, men jeg har dog ikke al teorien med af syre/base-forhold etc. Dog ved jeg hvad du skal indtage, og har god hjælp at hente fra en kollega, da hun er diætist og vejleder på min arbejdsplads.
Dog er det ikke noget jeg gør gratis.
Dog er det ikke noget jeg gør gratis.
| #785 | 26.04.2012 17:15 |
Jeg har haft gode resultater med at spise massere af kød, massere af grøntsager, forholdsvis mange æg, (sunde) olier, lidt nødder og lidt frugt, mens jeg har holdt mig fra _ALT_ korn (Ris, pasta, brød - Selv fuldkorn af alle typer)
Det er Paleo hvis du skulle være i tvivl. Jeg synes det virker, og der er rigtig mange der oplever det samme :)
Det er Paleo hvis du skulle være i tvivl. Jeg synes det virker, og der er rigtig mange der oplever det samme :)
ild.
| #754 | 24.04.2012 18:31 |
Hejsa.
Der er en ting, der har gået mig på i et stykke tid efterhånden. Jeg er meget høj og pænt slank. Det virker måske absurd, men når jeg så endelig tager på, så tager jeg på på benene. Men det virker ikke til, at jeg taber mig på lårene, selvom jeg løbetræner.Det skal så nævnes, at jeg er utrolig slank på min overkrop, arme og i ansigtet.
Jeg har ikke har økonomi til at gå i fitness, så det er udelukket.
Jeg tænkte, om der er nogle, der ligger inde med noget god viden omkring, hvordan man bedst træner ben og taber sig på dem? Og yderligere hvilke øvelser man kan lave for at få veltrænede - ikke pumpet - arme og overkrop, som ikke indebærer alle de dersens fitnessmaskiner?
Der er en ting, der har gået mig på i et stykke tid efterhånden. Jeg er meget høj og pænt slank. Det virker måske absurd, men når jeg så endelig tager på, så tager jeg på på benene. Men det virker ikke til, at jeg taber mig på lårene, selvom jeg løbetræner.Det skal så nævnes, at jeg er utrolig slank på min overkrop, arme og i ansigtet.
Jeg har ikke har økonomi til at gå i fitness, så det er udelukket.
Jeg tænkte, om der er nogle, der ligger inde med noget god viden omkring, hvordan man bedst træner ben og taber sig på dem? Og yderligere hvilke øvelser man kan lave for at få veltrænede - ikke pumpet - arme og overkrop, som ikke indebærer alle de dersens fitnessmaskiner?
| #755 | 24.04.2012 21:56 |
Dips og pullups er alsidige kropøvelser, som kan laves i hjemmet.
Men jeg forstår ikke helt hvad du gerne vil. Vil du gerne tage på? Vil du gerne tabe dig på lårene? Vil du gerne være veltrænet?
Kan du ikke specificerer det lidt mere klart?
Men jeg forstår ikke helt hvad du gerne vil. Vil du gerne tage på? Vil du gerne tabe dig på lårene? Vil du gerne være veltrænet?
Kan du ikke specificerer det lidt mere klart?
| #756 | 24.04.2012 23:00 |
Jeg vil gerne tabe mig på mine lår og får en mere veltrænet overkrop og arme ved øvelser, der ikke kræver et fitnesscenter.
| #757 | 24.04.2012 23:30 |
Man kan ikke punktforbrænde fedt. Men det du skal gøre, er enten at starte med at tabe dig, så din fedtprocent bliver lavere - derved vil du automatisk også tabe dig på benene. Derefter kan du begynde at bygge masse på.
Du kan lave nogle hjemmeøvelser der hedder:
Pull-upps, dips (benched dips i starten, som regel), amstrækkere, lunges, squats, atomic situps, rygbøjninger. De øvelser er med til at danne starten til en grundform - men så heller ikke mere. Det vil være fint til at cutte med, hvis du kombinerer det med motion og en god sund kost. Ellers vil du ikke se nogle resultater.
Google øvelserne, hvis du er i tvivl.
Du kan lave nogle hjemmeøvelser der hedder:
Pull-upps, dips (benched dips i starten, som regel), amstrækkere, lunges, squats, atomic situps, rygbøjninger. De øvelser er med til at danne starten til en grundform - men så heller ikke mere. Det vil være fint til at cutte med, hvis du kombinerer det med motion og en god sund kost. Ellers vil du ikke se nogle resultater.
Google øvelserne, hvis du er i tvivl.
| #765 | 25.04.2012 11:15 |
JLC har fuldstændig ret i det han siger, men lige for at uddybe så vil du ikke kunne tabe dig og tage muskelmasse på samtidig - med visse undtagelser. Men set bort fra dem, så skal du gøre op med dig selv om du vil tabe dig, og dine lårbasser, eller om du bare vil klø på som du er.
Med pullups, dips og nogle andre af de øvelser som JLC foreslår, så vil det være meget begrænset hvor meget du vil få opbygget af fysik. Men hvis du gør nok ud af pullups og dips, så vil det gøre noget ved dine arme, bryst og ryg.
Med pullups, dips og nogle andre af de øvelser som JLC foreslår, så vil det være meget begrænset hvor meget du vil få opbygget af fysik. Men hvis du gør nok ud af pullups og dips, så vil det gøre noget ved dine arme, bryst og ryg.
| #759 | 25.04.2012 07:59 |
Kanon tråd! Jeg skal ikke udelukkende, at du allerede har svaret på mit spørgsmål, men orker ikke at læse over 700 svar.
Jeg har kun mulighed for at styrketræne 2, maks 3 gange om ugen. Så jeg tænker, om den optimale idé ikke ville være, at få lavet et helkropsprogram, hvor jeg træner alle muskelgrupper?
Ps. jeg har ikke en dyt forstand på styrketræning. :)
Jeg har kun mulighed for at styrketræne 2, maks 3 gange om ugen. Så jeg tænker, om den optimale idé ikke ville være, at få lavet et helkropsprogram, hvor jeg træner alle muskelgrupper?
Ps. jeg har ikke en dyt forstand på styrketræning. :)
jeg er en lille motorcykel
| #760 | 25.04.2012 09:34 |
Jo, et fullbody program, som det også kaldes, vil klart være at foretrække. Der er et ganske fint begynder-program inde på www.getbig.dk - det hedder noget med 5x5 så vidt jeg husker. Selve teorien bag det er, at du starter med nogle store compound øvelser, hvori du selvfølgelig laver 5 set á 5 gentagelser.
Hvis du er interesseret i noget hjemmestrikket siger du bare til.
Hvis du er interesseret i noget hjemmestrikket siger du bare til.
| #761 | 25.04.2012 09:41 |
Synes umiddelbart ikke, at jeg lige kan finde det derinde. Så hvis du evt. ville finde det til mig? :)
Det kunne egentlig også være interessant, hvis du kunne strikke noget sammen, hvis der ikke er for meget arbejdet i det. Jeg har styrketrænet lidt siden december, men ikke rigtig seriøst, så er stadig på begynderniveauet.
Det kunne egentlig også være interessant, hvis du kunne strikke noget sammen, hvis der ikke er for meget arbejdet i det. Jeg har styrketrænet lidt siden december, men ikke rigtig seriøst, så er stadig på begynderniveauet.
| #766 | 25.04.2012 11:24 |
Squat variant (Back squat, front squat, bulgarian split squat)
Dødløft variant (konventionel, sumo, trapbar, rackpull)
Horisontal pres (Barbel eller dumbbel bænkpres, incline, decline)
Horisontal træk (Bent over row, dumbbell row, t-bar row, cabel row)
Vertikal pres (Military press, dumbbell press, (dips))
Vertikal træk (Pullups, chinups, pulldowns)
Weakpoints: lateral raise til miderste del af skulder, calfraise til læg og gunshow (triceps dips og chinups fx, eller pushdowns og curls). Varier efter behov.
Vælg en øvelse af hver kategori. Variation er godt, men lad være med at gøre det ofte. Skift evt. mellem øvelserne hver måned - der er ingen mening i at springe i mellem dem alle, fra gang til gang.
Her kunne 5 x 5 være fint
Dødløft variant (konventionel, sumo, trapbar, rackpull)
Horisontal pres (Barbel eller dumbbel bænkpres, incline, decline)
Horisontal træk (Bent over row, dumbbell row, t-bar row, cabel row)
Vertikal pres (Military press, dumbbell press, (dips))
Vertikal træk (Pullups, chinups, pulldowns)
Weakpoints: lateral raise til miderste del af skulder, calfraise til læg og gunshow (triceps dips og chinups fx, eller pushdowns og curls). Varier efter behov.
Vælg en øvelse af hver kategori. Variation er godt, men lad være med at gøre det ofte. Skift evt. mellem øvelserne hver måned - der er ingen mening i at springe i mellem dem alle, fra gang til gang.
Her kunne 5 x 5 være fint
Edited: 25.04.2012 11:25
| #767 | 25.04.2012 11:25 |
Se, der står jeg allerede af. Jeg har ingen idé om, hvad nogen af de ord betyder inden for styrketræning. :D
edit: har fundet en defination på de ord du skriver, så jeg siger mange tak. Og har også fundet begynderguiden, som JLC omtalte, så der burde være nok at starte på :)
edit: har fundet en defination på de ord du skriver, så jeg siger mange tak. Og har også fundet begynderguiden, som JLC omtalte, så der burde være nok at starte på :)
Edited: 25.04.2012 11:35
| #769 | 25.04.2012 12:09 |
Okay okay, jeg specificerer det så godt som muligt! :)
I et fullbody burde du have en af hver kategori, for det er komplet.
Altså:
F.eks. vil det være være oplagt:
Back squat - ben
Konventionel dødløft - ryg, og til dels ben
Bænkpres - bryst, skulder triceps
Dumbbell bent over row - ryg
Military press - skulder
Pullups (pulldowns i kabel, hvis du ikke er stærk nok). - ryg
Alle øvelserne kan du slå op på google, så du kan se hvordan de skal udføres. Hvis du er helt grøn mht. træning, er det vigtigt at du lærer at udføre øvelserne korrekt. Der findes mange guides på youtube og google. De tre store, squat, dødløft og bænkpres er nogle af de øvelser der giver bedst, men de er også dem skader dig, hvis du ikke udfører dem korrekt. Brug derfor tid på at lære det. Du vil kunne lære teknikken på google, eller endnu bedre af en der kan hjælpe dig i virkeligheden - instruktør, kammerat eller el. lign.
Nu har jeg helt glemt at spørge om dit formål med træning? Men ovenstående er rimelig fundnementalt, og udmærket for en begynder. Det vil give dig både styrke og vil opbygge masse.
I et fullbody burde du have en af hver kategori, for det er komplet.
Altså:
F.eks. vil det være være oplagt:
Back squat - ben
Konventionel dødløft - ryg, og til dels ben
Bænkpres - bryst, skulder triceps
Dumbbell bent over row - ryg
Military press - skulder
Pullups (pulldowns i kabel, hvis du ikke er stærk nok). - ryg
Alle øvelserne kan du slå op på google, så du kan se hvordan de skal udføres. Hvis du er helt grøn mht. træning, er det vigtigt at du lærer at udføre øvelserne korrekt. Der findes mange guides på youtube og google. De tre store, squat, dødløft og bænkpres er nogle af de øvelser der giver bedst, men de er også dem skader dig, hvis du ikke udfører dem korrekt. Brug derfor tid på at lære det. Du vil kunne lære teknikken på google, eller endnu bedre af en der kan hjælpe dig i virkeligheden - instruktør, kammerat eller el. lign.
Nu har jeg helt glemt at spørge om dit formål med træning? Men ovenstående er rimelig fundnementalt, og udmærket for en begynder. Det vil give dig både styrke og vil opbygge masse.
| #773 | 25.04.2012 18:22 |
Begynderguiden henviser også til nogle af de ting, som er her.
Dog skal du være obs på, at mange af øvelserne kræver meget god teknik. Især squat og dødløft er vitale. Teknikken skal øves flere gange og overvejes. Se videoer på youtube.
Hvis du er i tvivl om hvordan øvelserne skal laves, så se på getbig.dk under øvelsesbibliotek eller blot youtube dem. Dog må du gerne være kritisk overfor kilden på youtube.
Dog skal du være obs på, at mange af øvelserne kræver meget god teknik. Især squat og dødløft er vitale. Teknikken skal øves flere gange og overvejes. Se videoer på youtube.
Hvis du er i tvivl om hvordan øvelserne skal laves, så se på getbig.dk under øvelsesbibliotek eller blot youtube dem. Dog må du gerne være kritisk overfor kilden på youtube.

Wolves vs.
Wizards
dAT
n!
NiP vs.
S.fox vs.
LDLC
CPLAY
ENTiTY vs.
eSuba