| Træning, fitness & kost | 06.12.2010 15:32 |
Kære brugere af Xplayns livsstils forum,
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
Efter en stigende aktivitet indenfor netop dette emne, har jeg valgt at bidrage med en meget mere specificeret tråd, for at se hvor meget I egentlig lyster det.
Dette topic vil være "sticky", hvilket betyder, at den vil være i toppen - hele tiden. De hovedsagelige emner herinde vil, og SKAL, være træning- samt træningsprogrammer, fitness, kost og andre spørgsmål, som man kunne have indenfor dette univers.
Jeg har modtaget utallige private beskeder her på sitet, hvor folk spørger til råds om alle mulige ting, og her vil jeg - og andre - svare på Jeres spørgsmål.
Så hvis man gerne vil vide mere omkring ovenstående emner, eller har input/forslag til nogle ting, så er det her det skal foregå. Jeg vil være den som svarer hovedsageligt på spørgsmålene, men jeg ser rigtigt gerne positive svar, som giver den rigtige information.
Nogle eksempler kunne være:
Bruger:
1) "Hej!
Jeg vil gerne have et nyt træningsprogram, jeg er gået helt død i det nuværende. Kan I hjælpe?"
2) "Hej,
Jeg vil gerne tabe mig, hvordan skal det gøres på den bedste måde?"
2. Man skal IKKE gøre sig klog på noget, man intet aner om. Forkerte råd/informationer vil blive slettet omgående, uden varsel, da det kan have følger for flere brugere, som vælger at benytte sig af det.
3. Hvis der findes en bruger derude, som ikke vil fremstille sig selv, er man mere end velkommen til at sende mig en priv. Får man intet svar må man a) vente lidt mere eller b) skrive spørgsmålet i en priv igen, da den kan være blevet overset. Jeg vil svare i et vidst omfang. Dog skal man være forberedt på, at Q&A vil blive posted herinde, dog selvfølgelig stadig i fuld anonymitet
Så slå Jer løs ... Det er her det skal foregå fremover. Hvis en tråd indenfor dette emne bliver posted, så vil jeg i starten nok bare flytte den herover og/eller henvise til dette topic, men i værste tilfælde vil den blive slettet, og pågældende bruger vil få en pm, hvori han bedes oprette den heri.
Hvis en anden struktur vil forekomme, poster jeg det selvfølgelig inden.
Have fun.
Mvh
Jeppe
Edited: 06.12.2010 16:31
| #453 | 11.01.2011 22:59 |
Min veninde og jeg er begyndt i Fitness-World, hvor vi deltager i noget stram-op (navnet giver sig selv) holdtræning. Til gengæld er det lidt irriterende nogle gange at være afhængig af faste holdtidspunkter uden garanti for plads :/
Vi er ikke så hammer kloge på træning endnu, men indtil videre gør vi bare hvad der falder os mest naturligt ved maskinerne og vægtene. Hvad er dit bedste råd hvis man gerne vil stramme musklerne op (baller, lår, mave, arme, you name it), uden at tage for meget på i muskelvægt? :)
Vi er ikke så hammer kloge på træning endnu, men indtil videre gør vi bare hvad der falder os mest naturligt ved maskinerne og vægtene. Hvad er dit bedste råd hvis man gerne vil stramme musklerne op (baller, lår, mave, arme, you name it), uden at tage for meget på i muskelvægt? :)
Edited: 11.01.2011 23:04
derp derp
| #455 | 11.01.2011 23:10 |
Men så er vi jo tilbage til det med at være afhængig af et hold. x_o
derp derp
| #459 | 12.01.2011 10:38 |
Selvom jeg ikke er meget for crossfit, så er crossfit bevidst at være bedre end spinning mht til hvor høj din puls arbejde. Derudover får man også en vis grad af styrke med under rutinerne. Derfor vil jeg sige et moderete CF program på begynderstadie.
eller evt dette program:
http://bodybuilding.dk/artikler/styrketraening/k...
Nederst på siden
eller evt dette program:
http://bodybuilding.dk/artikler/styrketraening/k...
Nederst på siden
Edited: 12.01.2011 11:07
Power to tha people!
| #491 | 12.01.2011 15:54 |
Hej!
Interessant, at en pige skriver. Det havde jeg ikke set komme, men god stil!
Jeg har faktisk selv kørt nogle hold, der kørte "stram op", og jeg kan godt forstå jeres dilemma med faste mødetider. Jeg har det dog sådan, at det klart gør det nemmere for mig.
Der er nogle øvelser, som er super gode til at stramme op, men det afhænger lidt af jeres seriøsitet, sådan niveaumæssigt. Hvordan ser det ud? Alt efter det, så vil jeg gerne lave et program til Jer, som I kan følge.
Interessant, at en pige skriver. Det havde jeg ikke set komme, men god stil!
Jeg har faktisk selv kørt nogle hold, der kørte "stram op", og jeg kan godt forstå jeres dilemma med faste mødetider. Jeg har det dog sådan, at det klart gør det nemmere for mig.
Der er nogle øvelser, som er super gode til at stramme op, men det afhænger lidt af jeres seriøsitet, sådan niveaumæssigt. Hvordan ser det ud? Alt efter det, så vil jeg gerne lave et program til Jer, som I kan følge.
| #517 | 15.01.2011 02:36 |
Det du i dine øjne ser som en opstramning er netop enten større muskler eller reduceret fedtprocent. Piger er i mine øjne ofte alt for bange for at få for store muskler, hvilket egentligt er sjovt, da det ikke bare er noget, der kommer lige pludseligt(især for piger) og man kan jo altid stoppe eller sænke trænings mængden, hvis man synes det begynder at blive for voldsomt. Men du vågner jo ikke bare op en eller anden dag med for store muskler ;)
okay mr.megahøjpande
| #474 | 12.01.2011 14:05 |
Jeg ved ikke, om det er det forkerte sted at spørge, men er der nogle, som ved, hvordan en professionel bodybuilders hverdag foregår? Tænker med hensyn til træning, kost osv.
| #477 | 12.01.2011 14:31 |
Well det kommer jo an på sæsonen!
ONseason:
Kost: Så bliver der cuttet - Men spiser sundere og indtager gerne under sit ligevægtsindtag.
Træning: De mekanismer der grundlæggende virker i vægttræning ændres ikke fordi man kommer i energiunderskud. Til gengæld falder ens træningstolerance, når man går i underskud, så en træning der opleves som meget hård, når man er i energioverskud, kan sagtens være for meget, når man kommer i underskud. Derfor skal man være villig til at neddrosle volumen, udmattelsesgraden, intensiteten, hvis det bliver nødvendigt. Ellers kan risikoen for at høste skader eller sygdom hurtigt stige. //taget fra en artikel
Offseason: Der bliver der trænet igennem og spist igennem! ;D Har en ven der vandt i 2006-7 og når han var offseason spiste han alt han kunne komme i nærheden af!
Forskel på offseason og onseason i kg: offseason 98kg, onseason 82kg fx :)
Håber det gav lidt svar!
ONseason:
Kost: Så bliver der cuttet - Men spiser sundere og indtager gerne under sit ligevægtsindtag.
Træning: De mekanismer der grundlæggende virker i vægttræning ændres ikke fordi man kommer i energiunderskud. Til gengæld falder ens træningstolerance, når man går i underskud, så en træning der opleves som meget hård, når man er i energioverskud, kan sagtens være for meget, når man kommer i underskud. Derfor skal man være villig til at neddrosle volumen, udmattelsesgraden, intensiteten, hvis det bliver nødvendigt. Ellers kan risikoen for at høste skader eller sygdom hurtigt stige. //taget fra en artikel
Offseason: Der bliver der trænet igennem og spist igennem! ;D Har en ven der vandt i 2006-7 og når han var offseason spiste han alt han kunne komme i nærheden af!
Forskel på offseason og onseason i kg: offseason 98kg, onseason 82kg fx :)
Håber det gav lidt svar!
Power to tha people!
| #482 | 12.01.2011 15:19 |
Kan huske jeg så et klip med phil heath hvor han netop sagde bare fordi man var ved at cutte var der ingen grund til at ændre i sin træning :)
| #479 | 12.01.2011 14:57 |
Hey jeg har et problem med min ryg! Min ryg er så svag, at jeg ikke engang kan tage én ordenlig rygbøjning, så hvordan kan jeg i stedet stille og roligt begynde at træne den op?
KYHLZE!!!!!!!!!!!!!!
| #486 | 12.01.2011 15:38 |
Det du kan gøre, er at lave rygbøjninger på gulvet, hvor du bruger armene til at løfte dig. Det er en god start. Dertil har de fleste fitness centre nogle maskiner hvor du kan lave rygbøjninger med belastning, hvor du f.eks. kan vælge 5kg's belastning, så det KUN er de 5 kg du skal skubbe.
Men jeg må erkende, at det lyder meget usandsynligt at du dårligt kan tage nogen overhovedet..
Men jeg må erkende, at det lyder meget usandsynligt at du dårligt kan tage nogen overhovedet..
| #480 | 12.01.2011 15:07 |
Hej eksperter :)
Jeg er efter en korsbåndsskade gået igang med at træne lidt løst og fast i forbindelse med at jeg alligevel skal i et fitness center og lave øvelser til knæet. I den forbindelse ville jeg høre om i synes det jeg laver er helt i skoven (er der noget som ikke bliver trænet og dermed kan blive et problem senere i forløbet).
Mål med træningen: Almen styrketræning, markeret.
Program (det samme hver gang):
Ro maskine: pt. 2,6 km
Mavebøjninger i en "låst" position (aner ikke hvad det ellers hedder): 40*3 (20 lige på, 20 skrå)
Mave: 5-6*3 (på knæ og ruller ud i strakt, trækker selv tilbage, antallet er fordi jeg ikke kan flere)
Rygbøjninger i oprejst position: 25*3
Omvendte armhævninger: så mange jeg kan uden hjælp (pt 10-7-6)
Brede armhævninger: så mange jeg kan uden hjælp (pt 8-6-6)
Dips: 12-10-8
Derudover svømmer jeg nogengange (kun crawl pga. korsbåndsskaden), men det sker ikke så ofte.
Kost går jeg ikke vildt op i, men jeg forsøger at indtage noget protein holdigt mad når jeg kommer hjem fra træning (læs: fuldkorns pasta med tun).
Jeg har ikke nogen ambition om at blive wtf grande eller træne målrettet i det i kalder splits, det er mere så jeg er klar til stranden uden en dunk og til efteråret starte med at spille badminton igen (om knæet vil det).
På forhånd tak
-Rasmus
Jeg er efter en korsbåndsskade gået igang med at træne lidt løst og fast i forbindelse med at jeg alligevel skal i et fitness center og lave øvelser til knæet. I den forbindelse ville jeg høre om i synes det jeg laver er helt i skoven (er der noget som ikke bliver trænet og dermed kan blive et problem senere i forløbet).
Mål med træningen: Almen styrketræning, markeret.
Program (det samme hver gang):
Ro maskine: pt. 2,6 km
Mavebøjninger i en "låst" position (aner ikke hvad det ellers hedder): 40*3 (20 lige på, 20 skrå)
Mave: 5-6*3 (på knæ og ruller ud i strakt, trækker selv tilbage, antallet er fordi jeg ikke kan flere)
Rygbøjninger i oprejst position: 25*3
Omvendte armhævninger: så mange jeg kan uden hjælp (pt 10-7-6)
Brede armhævninger: så mange jeg kan uden hjælp (pt 8-6-6)
Dips: 12-10-8
Derudover svømmer jeg nogengange (kun crawl pga. korsbåndsskaden), men det sker ikke så ofte.
Kost går jeg ikke vildt op i, men jeg forsøger at indtage noget protein holdigt mad når jeg kommer hjem fra træning (læs: fuldkorns pasta med tun).
Jeg har ikke nogen ambition om at blive wtf grande eller træne målrettet i det i kalder splits, det er mere så jeg er klar til stranden uden en dunk og til efteråret starte med at spille badminton igen (om knæet vil det).
På forhånd tak
-Rasmus
| #481 | 12.01.2011 15:18 |
Så du er klar til stranden? ;D hehe
1. Din mave er muskel som alle andre - det hjælper ikke at lave 100reps med den. Du laver heller ikke 100reps med biceps.
2. Skal du have dunken væk skal du kraftigt overveje din kostplan
3. Du træner ingen bryst, ingen skuldre, ingen ben, ja og for lidt ryg :) Generelt mangefuldt.
Just 4 info :)
1. Din mave er muskel som alle andre - det hjælper ikke at lave 100reps med den. Du laver heller ikke 100reps med biceps.
2. Skal du have dunken væk skal du kraftigt overveje din kostplan
3. Du træner ingen bryst, ingen skuldre, ingen ben, ja og for lidt ryg :) Generelt mangefuldt.
Just 4 info :)
Power to tha people!
| #488 | 12.01.2011 15:42 |
Klar til stranden for mig er bare at der ikke er en dunk ;)
Nu har du sikkert mere forstand på det end mig, men når jeg laver feks brede armhævninger, så føles det i den grad som om skuldre og den øvre del af ryggen bliver trænet. Omvendte armhævninger trækker også en hel del i mit bryst, men det kan selvfølgelig være jeg laver dem forkert :D
Med hensyn til kost versus dunk, så er jeg 179 høj og vejer 79 kg i skrivende stund, så det er ikke fordi der nået kritisk masse endnu. Træningen skal nok ses mere som et præventivt indgreb, fremfor decideret brændslukning senere i processen :)
Men jeg siger tak for input, jeg kører det forbi en jeg kender i centeret, som sikkert kan pege nogen øvelser ud :)
Nu har du sikkert mere forstand på det end mig, men når jeg laver feks brede armhævninger, så føles det i den grad som om skuldre og den øvre del af ryggen bliver trænet. Omvendte armhævninger trækker også en hel del i mit bryst, men det kan selvfølgelig være jeg laver dem forkert :D
Med hensyn til kost versus dunk, så er jeg 179 høj og vejer 79 kg i skrivende stund, så det er ikke fordi der nået kritisk masse endnu. Træningen skal nok ses mere som et præventivt indgreb, fremfor decideret brændslukning senere i processen :)
Men jeg siger tak for input, jeg kører det forbi en jeg kender i centeret, som sikkert kan pege nogen øvelser ud :)
| #489 | 12.01.2011 15:47 |
Ja, nogle mennesker er jo bare tynde i forvejen og har ikke en dunk ;)
Chinups og pullups som du nævner er ryg(vinger) om du vil. Så derfor kan du mærke det bag på din ryg.
chin-up = underhånd (supinated grip)
pull-up = overhånd (pronated grip)
Chinups og pullups som du nævner er ryg(vinger) om du vil. Så derfor kan du mærke det bag på din ryg.
chin-up = underhånd (supinated grip)
pull-up = overhånd (pronated grip)
Power to tha people!
| #492 | 12.01.2011 16:06 |
Jeg glemte i øvrigt at kommenterer ben øvelser. Eftersom jeg er blevet opereret for korsbåndsskaden, har jeg nogle ben øvelser der skal laves, men det er mig strengt forbudt at lave "hårde" øvelser til højre ben. Derfor er der ingen ben øvelser i det ovenstående :)
Forresten, hvorfor mener du ikke dips træner bryst? På en maskine hvor man sider og trykker ned med armene (vel også at sidestille med dips oder?), er brystregionen afmærket som at blive trænet?
Forresten, hvorfor mener du ikke dips træner bryst? På en maskine hvor man sider og trykker ned med armene (vel også at sidestille med dips oder?), er brystregionen afmærket som at blive trænet?
| #502 | 12.01.2011 19:57 |
Ville det være muligt at gå på en "sund kur" udelukkende med frugter? For jeg har en dårlig vane med at få grøntsager ned. kan simpelthen ikke få det ned uden at kaste op. og det er virkeligt minimalt hvad jeg kan få ned af grøntsager. Har prøvet at lave smoothies, hvor jeg har blandet frugter og så noget af de grøntsager jeg ikke normalt spiser, men med det samme udkom..
Så er det muligt at være "sund" på kun frugter? kunne forestille mig aftensmaden nok bliver lidt mærkelig hvis jeg skal spise ris og så et stykke æble til f.eks :-P
Så er det muligt at være "sund" på kun frugter? kunne forestille mig aftensmaden nok bliver lidt mærkelig hvis jeg skal spise ris og så et stykke æble til f.eks :-P
| #508 | 13.01.2011 14:13 |
Du kan ikke som sådan bare erstatte grøntsager med frugt.. du får nogle ting fra grøntsager som du ikke får gennem frugt. Hvis jeg var dig ville jeg tvinge mig selv til at æde grøntsager og holde det nede i maven. Først og fremmest ville det være bedst for din kur, men også noget du vil blive glad for når du bliver ældre så du ikke resten af dit liv behøver undgå grøntsager :P..
Desuden er der langt flere kulhydrater i frugt end i grøntsager :P
Desuden er der langt flere kulhydrater i frugt end i grøntsager :P
| #509 | 13.01.2011 14:22 |
Kan du seriøst ikke æde en agurk, tomat eller peberfrugt?!
:D|-<
| #510 | 13.01.2011 15:54 |
Jo en agurk og salat plejer jeg nok at kunne få ned. Men sådan ca 80% af andre grøntsager ryger op igen. Og det er faktisk noget så trælst.
| #515 | 14.01.2011 16:41 |
Har du overvejet at søge hjælp hos din læge? Jeg er på ingen måde kostekspert, men det lyder absolut ikke normalt.
Er det kun rå grøntsager? Og hvad hvis du ikke ved at du spiser grøntsager, de kan jo tilberedes så de smager af alt muligt lækkert :-) Og hvis alt andet fejler kan du jo rulle bacon om lortet ;-)
Er det kun rå grøntsager? Og hvad hvis du ikke ved at du spiser grøntsager, de kan jo tilberedes så de smager af alt muligt lækkert :-) Og hvis alt andet fejler kan du jo rulle bacon om lortet ;-)
Dr. Phil siger: "tab dig tykke!
| #521 | 17.01.2011 14:45 |
Er der nogen der har nogle råd til hvad jeg kan ændre ved mit træningsprogram eller ved min kostplan?
Squat
Dødløft
Bent over barbell rows
Pullups
Bænkpres
Incline dumbell bænkpres
Military presses
Side laterals
Barbell curls
Fransk pres
Calf raises
Weighted cruches
Jeg træner fullbody 3x i ugen. Jeg tager 3 sæt x 6 reps af hver øvelse.
Min kostplan er sikker nok helt hen i vejret, så derfor håber jeg i kan give nogle gode råd:
kl. 07 / 08:
100-120g havregryn + mini mælk / skummet mælk
kl. 10:
2-3 stk grovboller med enten tun eller makral.
kl. 12:
2-3 stk grovboller med enten tun eller makral (måske lidt kedeligt :)
kl. 15: Nogen ideer? Plejer enten at tage en masse sund yougurt eller hvad jeg finder af sunde ting.
kl. 18:
Mors hjemmelavet mad (det kan desværre ikke ændres, selvom det ikke altid er sundt. Bor stadig hjemme)
Kl. 19.30 / 20.00:
En banan + mathilde kakao efter træning.
Kl. 22:
En time før sovetid ca. spiser jeg en masse grønsager, alt hvad jeg kan finde.
Nu håber jeg ikke at "mors hjemmelavet mad" ødelægger hele ens kostplan, da jeg kan sagtens kan bruge noget fedt, da jeg er utrolig tynd.
Er 20år, vejer 52kg, er 181cm(nej har ikke anoreksi og har aldrig haft det. Er blevet spurgt om det alt for mange gange, så undlad venligst det, tak)
Tak på forhånd, Kasper.
Squat
Dødløft
Bent over barbell rows
Pullups
Bænkpres
Incline dumbell bænkpres
Military presses
Side laterals
Barbell curls
Fransk pres
Calf raises
Weighted cruches
Jeg træner fullbody 3x i ugen. Jeg tager 3 sæt x 6 reps af hver øvelse.
Min kostplan er sikker nok helt hen i vejret, så derfor håber jeg i kan give nogle gode råd:
kl. 07 / 08:
100-120g havregryn + mini mælk / skummet mælk
kl. 10:
2-3 stk grovboller med enten tun eller makral.
kl. 12:
2-3 stk grovboller med enten tun eller makral (måske lidt kedeligt :)
kl. 15: Nogen ideer? Plejer enten at tage en masse sund yougurt eller hvad jeg finder af sunde ting.
kl. 18:
Mors hjemmelavet mad (det kan desværre ikke ændres, selvom det ikke altid er sundt. Bor stadig hjemme)
Kl. 19.30 / 20.00:
En banan + mathilde kakao efter træning.
Kl. 22:
En time før sovetid ca. spiser jeg en masse grønsager, alt hvad jeg kan finde.
Nu håber jeg ikke at "mors hjemmelavet mad" ødelægger hele ens kostplan, da jeg kan sagtens kan bruge noget fedt, da jeg er utrolig tynd.
Er 20år, vejer 52kg, er 181cm(nej har ikke anoreksi og har aldrig haft det. Er blevet spurgt om det alt for mange gange, så undlad venligst det, tak)
Tak på forhånd, Kasper.
| #523 | 17.01.2011 15:21 |
tror du skal æde noget mere :-)
Hvad er dit ligevægtsindtag?
Hvor mange kalorier får du dagligt? :-)
Hvad er dit ligevægtsindtag?
Hvor mange kalorier får du dagligt? :-)
| #524 | 17.01.2011 16:29 |
får omkring 2200-2500 kalorier om dagen.
jeg skal indtage omkring 2000 kalorier om dagen, fik jeg at vide, da jeg tog sådan en test og så skal der ligges 500 til når jeg træner jo.
Eller noget jeg har misforstået? :)
jeg skal indtage omkring 2000 kalorier om dagen, fik jeg at vide, da jeg tog sådan en test og så skal der ligges 500 til når jeg træner jo.
Eller noget jeg har misforstået? :)
| #538 | 19.01.2011 00:57 |
Som Kajika skriver! Du kan sagtens oppe dit indtag - Man kan nemt oppe sit indtag med 1000kcal over sit ligevægtsindtag og mere endda.
Mål dig uge for uge for at se din fremgang, stiger du for meget nedjustere du dit kcal indtag. Stiger du ikke så meget, ja så opjusterer du det.
Bare sørg for at holde dig fra transfedtsyrer.
De sunde fedtstoffer kan findes i så som: advocado, hørfrøolie eller snack som (pistacienødder, hasselnødder, valnødder, cashewnødder) De skal selvf være usaltede.)
Tag gerne et glas juice om morgenen! Det sætter din appetit op, således du kan spise mere, og indeholder gode vitaminer og kalk.
Byt nogle af dine ggrovboller ud med rugbrød (spis evt, torskerogn, markel, tun, kyllingepålæg, ost(man må gerne få animalske produkter i et vis omfang) Hytteost fx.
Drøs evt noget hørfrøolie på dine rugbrødsmadder (du kunne ligge salat under kyllingepålæget)
Spis brocolli til aftensmad.
Mål dig uge for uge for at se din fremgang, stiger du for meget nedjustere du dit kcal indtag. Stiger du ikke så meget, ja så opjusterer du det.
Bare sørg for at holde dig fra transfedtsyrer.
De sunde fedtstoffer kan findes i så som: advocado, hørfrøolie eller snack som (pistacienødder, hasselnødder, valnødder, cashewnødder) De skal selvf være usaltede.)
Tag gerne et glas juice om morgenen! Det sætter din appetit op, således du kan spise mere, og indeholder gode vitaminer og kalk.
Byt nogle af dine ggrovboller ud med rugbrød (spis evt, torskerogn, markel, tun, kyllingepålæg, ost(man må gerne få animalske produkter i et vis omfang) Hytteost fx.
Drøs evt noget hørfrøolie på dine rugbrødsmadder (du kunne ligge salat under kyllingepålæget)
Spis brocolli til aftensmad.
Power to tha people!
| #526 | 17.01.2011 16:35 |
Et godt alternativ til weightgainer er at drikke over 1 liter mælk hver dag, gerne 2 liter.
På den måde får du ekstra protein og kalorier, som du ellers ikke vil have fået, og du kan stort set spise det samme som normalt uden problemer, da det ikke rigtigt mætter.
Jeg har i hvertfald haft stor succes med det, og har taget ca. 7 kg på over de sidste 3 måneder.
På den måde får du ekstra protein og kalorier, som du ellers ikke vil have fået, og du kan stort set spise det samme som normalt uden problemer, da det ikke rigtigt mætter.
Jeg har i hvertfald haft stor succes med det, og har taget ca. 7 kg på over de sidste 3 måneder.
| #528 | 17.01.2011 21:56 |
Hej.
Ville høre om nogle kloge hoveder (Som xplayn jo er fyldt af (; ). Kunne lave et trænings program til mig.
Der skal ligges vægt på to ting.
1: At 'tabe' mig, altså fedt%.
2: At blive markeret op til sommeren.
- Min kostplan er allerede lagt af en ven, som er en 'såkaldt ekspert'
På forhånd tak. :)
Ville høre om nogle kloge hoveder (Som xplayn jo er fyldt af (; ). Kunne lave et trænings program til mig.
Der skal ligges vægt på to ting.
1: At 'tabe' mig, altså fedt%.
2: At blive markeret op til sommeren.
- Min kostplan er allerede lagt af en ven, som er en 'såkaldt ekspert'
På forhånd tak. :)
Mere Disco Pogo. NU!
| #531 | 18.01.2011 15:00 |
1. At tabe sig hænger ikke bare sammen med at træne og dyrke cardio - din kost skal også passe hertil.
- Herunder er Powerwalk en fremragende tilgang til at få smidt overlfødelige kg. 40mins powerwalk om dagen er et hit her når jeg cutter.
- Læs evt dette. http://bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/cut-til-sommer.html
2. At blive markeret? Som wiLL skriver så er et FB den perfekte måde at starte sin træning på hvis man er nybegynder.
- Herunder er Powerwalk en fremragende tilgang til at få smidt overlfødelige kg. 40mins powerwalk om dagen er et hit her når jeg cutter.
- Læs evt dette. http://bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/cut-til-sommer.html
2. At blive markeret? Som wiLL skriver så er et FB den perfekte måde at starte sin træning på hvis man er nybegynder.
Power to tha people!
| #532 | 18.01.2011 15:45 |
Nu det min tur til at skrive herinde :)
Det står sådan til at jeg har taget lidt på igen. (5 kg) efter mit 30 kg tab for 3 år siden.
så nu vejer jeg 90 Kg og er 185 høj.. Mit mål er at komme ned på 78-80 kg på længere sigt. (hastigheden gør mig ikke så meget).
I mit hoved har jeg lagt et "program" for hvordan jeg vil gøre det :)
Det kommer her:
Træning:
Starter til badminton Torsdag, hvor jeg kommer til at spille 2 timer mandag og 2 timer torsdag. kampe osv i weekenden. Har tænkt mig at spille sporten udelukkende for motion og hygge.. (har tænkt på andre sportsgrene, men badminton er det der tiltrækker mig mest. Plus det også ligger tæt på hvor jeg bor.
Udover badminton 2 gange om ugen har jeg tænkt mig at styrketræne 2-3 gange om ugen i 1 time. (Har et program som køre kroppen igennem, sådan et standard et) mit mål med styrketræningen er udelukkende for at danne lidt muskler og stramme lidt op. orker ikke at være dernede i 2 timer eller mere, for så går jeg død i det.
Mad:
Morgen: mellem 7 og9 alt efter hvad tid jeg skal møde.
Mysli med mælk(skummemælk). Bare en enkelt potion (aner ikke hvor mange gram)
Frokost: mellem 11 og 12
2 stk rugbrød med forskelligt pålæg(arbejder i en børnehave. så det er hvad de får serveret som jeg spiser) kan være alt fra makrel til leverpostej.. sådan standard pålæg.
Frugt: Mellem 14 og 15
Et eller to stykker frugt. kan være æble, pære, melon, banan, gullerød osv. (kan spise rugbrød også. men havde jeg ikke tænkt da min tanke er at tabe mig)
Aften: Mellem 18 og 20
Bare standard mad i moderat mængde. selvfølgelig spare man på sovsen og undgår fastfood. :)
f.eks idag skal vi have spaghetti .. spiser en potion og det er det. Så får vi så besøg så der ryger lige et par glas gode rødvin ned også ;)
Skal siges jeg ikke går super op i min mad og har ikke tænkt mig at bruge 3 timer i et køkken for at lave mad. :) Men har den ide hvis jeg spiser i moderat mængde og dyrker motion som jeg har beskrevet burde det være nok til at tabe mig :) ?
Hvordan synes i det her ser ud ? vil evt gerne have råd til maden :) (morgen, frokost)
Det står sådan til at jeg har taget lidt på igen. (5 kg) efter mit 30 kg tab for 3 år siden.
så nu vejer jeg 90 Kg og er 185 høj.. Mit mål er at komme ned på 78-80 kg på længere sigt. (hastigheden gør mig ikke så meget).
I mit hoved har jeg lagt et "program" for hvordan jeg vil gøre det :)
Det kommer her:
Træning:
Starter til badminton Torsdag, hvor jeg kommer til at spille 2 timer mandag og 2 timer torsdag. kampe osv i weekenden. Har tænkt mig at spille sporten udelukkende for motion og hygge.. (har tænkt på andre sportsgrene, men badminton er det der tiltrækker mig mest. Plus det også ligger tæt på hvor jeg bor.
Udover badminton 2 gange om ugen har jeg tænkt mig at styrketræne 2-3 gange om ugen i 1 time. (Har et program som køre kroppen igennem, sådan et standard et) mit mål med styrketræningen er udelukkende for at danne lidt muskler og stramme lidt op. orker ikke at være dernede i 2 timer eller mere, for så går jeg død i det.
Mad:
Morgen: mellem 7 og9 alt efter hvad tid jeg skal møde.
Mysli med mælk(skummemælk). Bare en enkelt potion (aner ikke hvor mange gram)
Frokost: mellem 11 og 12
2 stk rugbrød med forskelligt pålæg(arbejder i en børnehave. så det er hvad de får serveret som jeg spiser) kan være alt fra makrel til leverpostej.. sådan standard pålæg.
Frugt: Mellem 14 og 15
Et eller to stykker frugt. kan være æble, pære, melon, banan, gullerød osv. (kan spise rugbrød også. men havde jeg ikke tænkt da min tanke er at tabe mig)
Aften: Mellem 18 og 20
Bare standard mad i moderat mængde. selvfølgelig spare man på sovsen og undgår fastfood. :)
f.eks idag skal vi have spaghetti .. spiser en potion og det er det. Så får vi så besøg så der ryger lige et par glas gode rødvin ned også ;)
Skal siges jeg ikke går super op i min mad og har ikke tænkt mig at bruge 3 timer i et køkken for at lave mad. :) Men har den ide hvis jeg spiser i moderat mængde og dyrker motion som jeg har beskrevet burde det være nok til at tabe mig :) ?
Hvordan synes i det her ser ud ? vil evt gerne have råd til maden :) (morgen, frokost)
| #537 | 18.01.2011 22:19 |
Du mangler de sunde fedtkilder! Dette kunne være i form af advocado, hørfrøolie, nødder. Tag dem evt som en snack inden du går i seng eller sidder og gamer.
Power to tha people!
| #539 | 19.01.2011 08:32 |
okay , bliver nødder :d for kan ikke fordrage nogle af de andre 2 ;d
hvad slags nødder og hvor mange ? har hørt det er skidt at spise for mange nødder nemlig :p
hvad slags nødder og hvor mange ? har hørt det er skidt at spise for mange nødder nemlig :p
| #540 | 19.01.2011 10:10 |
Da du ikke skal tage på skal du ikke have så mange g. 20g vil være fint. Det er blot for at få nogle sundefedtstoffer ind i din kost.
Du kan evt. vælge imellem, hasselnødder, valnødder, pistacienødder, cashewnødder fx. Dog husk de skal være usaltede.
Du kan evt. vælge imellem, hasselnødder, valnødder, pistacienødder, cashewnødder fx. Dog husk de skal være usaltede.
Power to tha people!
| #548 | 19.01.2011 16:40 |
tak for svaret .
med den mad jeg har tænkt mig at spise er der okay resultater for jeg taber mig ? :)
med den mad jeg har tænkt mig at spise er der okay resultater for jeg taber mig ? :)
| #544 | 19.01.2011 11:21 |
Jeg synes helt sikkert du skal overveje at få lidt protein i løbet af dagen. I dit tilfælde ville jeg nok benytte kosttilskud i form af proteinpulver. Det optimale er at fordele det over hele dagen, altså ca 10 gram hver 3 time. Men ellers morgen, efter træning og aften.
Det behøver ikke være svært, du kan feks drysse noget pulver i din morgenmad, tage en shake efter træning, og et glas mælk med pulver til aften. Jeg kan anbefale jordbærsmag..
Det behøver ikke være svært, du kan feks drysse noget pulver i din morgenmad, tage en shake efter træning, og et glas mælk med pulver til aften. Jeg kan anbefale jordbærsmag..
| #545 | 19.01.2011 11:25 |
Slet ingen grund til at erstatte kost med pulver - Men rigtig, han skal indtage mere protein end kulhrydrater hvis han vil tabe sig og beholde noget af sin muskelmasse! Jo mere protein under cut, jo mindre muskelmasse mister man.
Derudover glemte jeg nok at sige at man jo helst skal undgå, ris,pasta kartofler når man prøver på at tabe sig - men da du ikke rigtig har en tidsbegrænsning på så gør det ikke så meget (man skal jo også have lov til at nyde maden lidt eller man er måske ikke i stand til at bestemme hvad man får til aftensmad hvis man bor hjemme)
Ps. En gulerrod er ogås utrolig god da de mætter forholdvis godt.
Derudover vil jeg nok sige at fersken/appelsin er den bedste smag der findes (Det smager 100% af appelsinjuice) - Men selvf en smagssag.
Derudover glemte jeg nok at sige at man jo helst skal undgå, ris,pasta kartofler når man prøver på at tabe sig - men da du ikke rigtig har en tidsbegrænsning på så gør det ikke så meget (man skal jo også have lov til at nyde maden lidt eller man er måske ikke i stand til at bestemme hvad man får til aftensmad hvis man bor hjemme)
Ps. En gulerrod er ogås utrolig god da de mætter forholdvis godt.
Derudover vil jeg nok sige at fersken/appelsin er den bedste smag der findes (Det smager 100% af appelsinjuice) - Men selvf en smagssag.
Power to tha people!
| #546 | 19.01.2011 11:38 |
Jeg vil også til hver en tid anbefale protein fra en naturlig kilde, men i og med han arbejder i børnhave, og aftensmaden er meget random, og han i øvrigt skriver at han ikke går super meget op i mad, så er proteinpulver et glimrende alternativ, som jeg selv har benytte i flere år, med gode resultater.
| #543 | 19.01.2011 11:20 |
Jeg synes helt sikkert du skal overveje at få lidt protein i løbet af dagen. I dit tilfælde ville jeg nok benytte kosttilskud i form af proteinpulver. Det optimale er at fordele det over hele dagen, altså ca 10 gram hver 3 time. Men ellers morgen, efter træning og aften.
| #550 | 19.01.2011 18:07 |
Hej!
Jeg går i gymnasie på tredje og sidste år, og jeg skal i år lave et træningsprojekt i idræt. Jeg har valgt at fokusere på cykling, da jeg har fået opsagt min nøgle til træningscenteret, og vejret ikke just er til løb. Jeg kunne godt bruge nogle gode råd og evt. nogle fancy ord at bruge til mit træningsprojekt - evt. også nogle steder man kan finde nogle gode madplaner, da jeg ikke just er den sundeste for tiden :D Gerne noget lækkert, fedtfattigt mad, der gør at man taber sig og hjælper på fremskridt til projektet.
På forhånd, tak.
Jeg går i gymnasie på tredje og sidste år, og jeg skal i år lave et træningsprojekt i idræt. Jeg har valgt at fokusere på cykling, da jeg har fået opsagt min nøgle til træningscenteret, og vejret ikke just er til løb. Jeg kunne godt bruge nogle gode råd og evt. nogle fancy ord at bruge til mit træningsprojekt - evt. også nogle steder man kan finde nogle gode madplaner, da jeg ikke just er den sundeste for tiden :D Gerne noget lækkert, fedtfattigt mad, der gør at man taber sig og hjælper på fremskridt til projektet.
På forhånd, tak.
Positivt menneske fra i dag! :)>
| #565 | 20.01.2011 10:48 |
Hej Veux.
FEDT input at komme med her, og skide spændende. Jeg er selv racer-entusiast når sæsonen er der (kun de varme måneder for mit vedkomne), og derfor er det da bare endnu mere spændende.
Når du siger, at du vil fokuserer på cykling, hvad mener du så speciefikt? Skal du lave en opgave på en professionel cykelrytter, eller blot en mere-end-almindeligt aktiv person, som cykler meget?
Cykling er meget ben-baseret, men det handler også om at time hvor man skal smide alle krafterne i mm. Jeg kan godt hjælpe dig med en madplan, hvis du har brug for hjælp. Det er altså noget andet, at være en 3timers tur på 75km hvor man bliver nødt til at få noget hurtigt sukker ned, end at træne 1½ time oppe i centeret!
FEDT input at komme med her, og skide spændende. Jeg er selv racer-entusiast når sæsonen er der (kun de varme måneder for mit vedkomne), og derfor er det da bare endnu mere spændende.
Når du siger, at du vil fokuserer på cykling, hvad mener du så speciefikt? Skal du lave en opgave på en professionel cykelrytter, eller blot en mere-end-almindeligt aktiv person, som cykler meget?
Cykling er meget ben-baseret, men det handler også om at time hvor man skal smide alle krafterne i mm. Jeg kan godt hjælpe dig med en madplan, hvis du har brug for hjælp. Det er altså noget andet, at være en 3timers tur på 75km hvor man bliver nødt til at få noget hurtigt sukker ned, end at træne 1½ time oppe i centeret!
| #551 | 19.01.2011 18:24 |
Hvad er jeres holdning til dropsets? Har eksperimenteret lidt med det et par gange i styrketræningen for at få en chok effekt, samt få kørt en muskelgruppe helt ud. Jeg kan desværre ikke finde noget dokumentation for virkningen på nettet, men synes det virker som et glimrende alternativ samme tider og følelsen af en udkørt muskel der brænder er jo lækker, spørgsmålet er lidt om det ødelægger mere end det gavner? :-)
På forhånd tak!
På forhånd tak!
___/\____\o/____
| #552 | 19.01.2011 19:42 |
Nu ved jeg ikke hvad du forstår ved dropset, men det er der hvor du sænker kilo pr. set, ikke? :)
Har aldrig rigtigt kørt det, da jeg selv har synes bedre om "raise"set, hvor du så stiger i kilo pr. set, hvilket jeg selv har haft ret gode resultater med. :)
Har aldrig rigtigt kørt det, da jeg selv har synes bedre om "raise"set, hvor du så stiger i kilo pr. set, hvilket jeg selv har haft ret gode resultater med. :)
U mad bro?
| #554 | 19.01.2011 20:30 |
Raise som man også omtaler progression er ikke noget man nødvendigvis behøver gør under hvert sæt. Progression skaber fremgang og er en rigtig gode måde for at stige.
Progression måles fx fra uge til uge. Hvis du har starter på 12kg biceps om mandagen, ja så tager du fx 13kg næste mandag. Dette er progression og er fremragende! :)
Progression måles fx fra uge til uge. Hvis du har starter på 12kg biceps om mandagen, ja så tager du fx 13kg næste mandag. Dette er progression og er fremragende! :)
Power to tha people!
| #555 | 19.01.2011 21:20 |
Jeg kørte et program med progressionsets(lad os kalde dem det), hvor jeg skulle stige 10 kilo pr. set :) Dette virkede udemærket den korte periode jeg kørte det :)
Det betyder selvfølgelig at jeg startede utroligt lavt i kilo, men endte i max.
Det betyder selvfølgelig at jeg startede utroligt lavt i kilo, men endte i max.
U mad bro?
| #557 | 19.01.2011 22:55 |
Min træning består normalvis af et program der lige netop tager udgangspunkt i progression. Mit spørgsmål var udelukkende for at få afvide hvor vidt det kunne bruges som afveksling og chok effekt for musklerne.
Men tak for dit svar alligevel :-)
Men tak for dit svar alligevel :-)
___/\____\o/____
| #576 | 20.01.2011 20:41 |
Ja det glemte jeg da lige at svare på i farten, men er enig med Jolly. Lad være med at køre det konsekvent :)
U mad bro?
| #553 | 19.01.2011 20:27 |
Dropsets er en utrolig effektiv måde at træne på DOG skal man huske ikke at misbruge dropsets. Man skal ikke gøre det hver gang.
Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding...
Men som jeg skrev før: Lad være med at gøre alt til dropsets. Benyt til det engang i mellem.
Håber du får gode oplevelser med det, jeg har haft rigtige gode resultater med det.
Her har du et program med dropsets:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeningspro...
Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding...
Men som jeg skrev før: Lad være med at gøre alt til dropsets. Benyt til det engang i mellem.
Håber du får gode oplevelser med det, jeg har haft rigtige gode resultater med det.
Her har du et program med dropsets:
Edited: 19.01.2011 20:29
Power to tha people!
| #558 | 19.01.2011 23:05 |
Havde bestemt heller ikke tænkt mig at bruge det hver gang, troede det fremstod af min post. Træner et program med udgangspunkt i progression, så dropset er jo lige netop stik modsat, så måtte lige høre. Det føles super lækkert at lave dropset somme tider og man kører musklen helt ud - det føles som en rigtig god måde at "chokke" en muskelgruppe. Men tak for links :-)
___/\____\o/____
| #560 | 20.01.2011 00:39 |
Nu kan jeg se du spiller fodbold, hvordan kombinere du det med styrketræningen? Sætter du bare dit kcal indtag op? Og hvordan med dødløft, squat og andre øvelser der går i benene, kan du godt både træne hårdt der og have friske ben?
Er igang med fodbolden igen efter en længere skade, så alle råd tages med. Havde forestillet mig bare at sætte mit kcal tilsvarende op til hvad jeg forbrænder til bold (stadig ligge i overskud) og så gå over til et fullbody program med fokus på styrke som feks madcow 5x5 eller sl 5x5, men meget af fokus i de programmer ligger jo lige netop på dødløft og squat. Har du nogen gode råd? Synes det er lidt tricky at kombinere styrketræningen med 4x fodbold om ugen igen :-)
Er igang med fodbolden igen efter en længere skade, så alle råd tages med. Havde forestillet mig bare at sætte mit kcal tilsvarende op til hvad jeg forbrænder til bold (stadig ligge i overskud) og så gå over til et fullbody program med fokus på styrke som feks madcow 5x5 eller sl 5x5, men meget af fokus i de programmer ligger jo lige netop på dødløft og squat. Har du nogen gode råd? Synes det er lidt tricky at kombinere styrketræningen med 4x fodbold om ugen igen :-)
___/\____\o/____
| #561 | 20.01.2011 09:05 |
Madcow (Billstar) Er stort set ens programmer - De har i hvert fald den samme tilgang til træningen(sæt + reps).
Jeg træner fodbold 1-2 gange om ugen (inkl kamp)
Jeg har et kcal indtag på 1500 over mit ligevægtsindtag, da det er der det passer mig bedst. Det er forskelligt fra person til person.
Jeg træner ben som jeg altid har gjort - Det er en stor fejl at tro fordi man spiller fodbold eller en anden sport, at man så kan springe over ben træningen. Nej det kan man ikke!!!!! Men jeg kan måske vælge at træne let på de dage der ligger før min fodboldtræning fx. og så tungt de andre dage.
Træner du 4 gange om ugen, vil jeg anbefale dig madcow (bill stars) program (aner ikke hvor ny du er til træning) ? Men der bliver der nemlig trænet tungt, medium og let. Det vil nok passe mest til al din fodbold.
Jeg træner fodbold 1-2 gange om ugen (inkl kamp)
Jeg har et kcal indtag på 1500 over mit ligevægtsindtag, da det er der det passer mig bedst. Det er forskelligt fra person til person.
Jeg træner ben som jeg altid har gjort - Det er en stor fejl at tro fordi man spiller fodbold eller en anden sport, at man så kan springe over ben træningen. Nej det kan man ikke!!!!! Men jeg kan måske vælge at træne let på de dage der ligger før min fodboldtræning fx. og så tungt de andre dage.
Træner du 4 gange om ugen, vil jeg anbefale dig madcow (bill stars) program (aner ikke hvor ny du er til træning) ? Men der bliver der nemlig trænet tungt, medium og let. Det vil nok passe mest til al din fodbold.
Power to tha people!
| #562 | 20.01.2011 10:40 |
Som du skriver, så vil det klart være at foretrække, at køre nogle "lette" træningspas, grundet caspergj's fodbold.
Et andet alternativ er at smide noget HST ind over, hvor sæt+reps varierer 3 gange om ugen. Fx;
Mandag: 3 x 10
Onsdag: 3 x 6
Fredag: 5 x 4
Jeg har selv haft stor succes når fodbold og ovenstående blev kombineret. Det samme har min coach på arbejdet, dog bare med håndbold. :-)
Et andet alternativ er at smide noget HST ind over, hvor sæt+reps varierer 3 gange om ugen. Fx;
Mandag: 3 x 10
Onsdag: 3 x 6
Fredag: 5 x 4
Jeg har selv haft stor succes når fodbold og ovenstående blev kombineret. Det samme har min coach på arbejdet, dog bare med håndbold. :-)
| #568 | 20.01.2011 11:48 |
Jeg er godt klar over vigtigheden af at træne ben, det er jo netop derfor jeg skriver. Men går det ikke ud over min restitution at jeg træner hårdt på fodboldfrie dage og så går ud og træner fodbold dagen efter? Eller er det no problemo så længe jeg holder mit kalorieoverskud og sover optimalt?
Har stadig lidt svært ved at greje hvordan det ikke kommer til at gå ud over fodbolden, det holder ikke at jeg kun kan give 80% på grund af trætte ben :-/
Har stadig lidt svært ved at greje hvordan det ikke kommer til at gå ud over fodbolden, det holder ikke at jeg kun kan give 80% på grund af trætte ben :-/
___/\____\o/____
| #570 | 20.01.2011 12:01 |
Som sagt - Arbejde med LET bentræning før din fodboldtræning. JEg kan ikke sige dig hvor hårdt du har det.
Hvis det var mig trænede jeg igennem, følte jeg så benene skulle hvile, ville jeg køre lidt lettere på næste gang. Det er forskelligt fra person til person, og der er ikke et korrekt svar. Jeg synes du skal gøre som du føler for. Kan du ikke yde 100% efter en tung bentræning, ja så skal du nok træne mildere næste gang.
Kost og nok søvn er selvfølgelig essentielt. :) God fornøjelse med det -
ps. Jeg skriver heller ikke hvad du ikke ved, men informerer blot om det så andre også kan finde svaret brugbart, da ca. 80% nok springer over bentræning i det de tror fodbold/anden sport gør sig ud for bentræning.
Hvis det var mig trænede jeg igennem, følte jeg så benene skulle hvile, ville jeg køre lidt lettere på næste gang. Det er forskelligt fra person til person, og der er ikke et korrekt svar. Jeg synes du skal gøre som du føler for. Kan du ikke yde 100% efter en tung bentræning, ja så skal du nok træne mildere næste gang.
Kost og nok søvn er selvfølgelig essentielt. :) God fornøjelse med det -
ps. Jeg skriver heller ikke hvad du ikke ved, men informerer blot om det så andre også kan finde svaret brugbart, da ca. 80% nok springer over bentræning i det de tror fodbold/anden sport gør sig ud for bentræning.
Power to tha people!
| #564 | 20.01.2011 10:45 |
Hej.
Jeg har ikke selv nogen decideret erfaring med det, da jeg selv kører tungt og varierende reps og sæt, alt efter hvor oplagt jeg er på selve dagen.
Når du træner, kan man i bund og grund sige, at du river dine muskelfibre over. Der findes 3 af slagsen, og vi kalder dem T1, T3 og A1 hos os.
Grunden til, at blodet kommer så hurtigt til musklerne og i så store mængder, er for at "fixe" dem igen, altså en slags reperation, hvis du forstår.
Om det ødelægger mere end det gavner, det ved jeg ikke. Folk træner, spiser og restituerer forskelligt. Men det er jo ikke noget jeg ville gøre vanvittigt meget brug af.
Jeg har ikke selv nogen decideret erfaring med det, da jeg selv kører tungt og varierende reps og sæt, alt efter hvor oplagt jeg er på selve dagen.
Når du træner, kan man i bund og grund sige, at du river dine muskelfibre over. Der findes 3 af slagsen, og vi kalder dem T1, T3 og A1 hos os.
Grunden til, at blodet kommer så hurtigt til musklerne og i så store mængder, er for at "fixe" dem igen, altså en slags reperation, hvis du forstår.
Om det ødelægger mere end det gavner, det ved jeg ikke. Folk træner, spiser og restituerer forskelligt. Men det er jo ikke noget jeg ville gøre vanvittigt meget brug af.
| #567 | 20.01.2011 11:39 |
Hej JLC,
Jeg er helt med på hvordan det fungerer, det var primært bare med dropsets hvor man kører musklen HELT ud - det kunne jo godt tænkes det belastede for meget i forhold til hvad det gavnede, eventuelt i forhold til CNS, som jeg ikke ligefrem har lyst til at belaste yderligere end i den tunge træning, men ud fra Jolly's link, så er det vist intet problem.
Men tak for dit svar! :-)
Jeg er helt med på hvordan det fungerer, det var primært bare med dropsets hvor man kører musklen HELT ud - det kunne jo godt tænkes det belastede for meget i forhold til hvad det gavnede, eventuelt i forhold til CNS, som jeg ikke ligefrem har lyst til at belaste yderligere end i den tunge træning, men ud fra Jolly's link, så er det vist intet problem.
Men tak for dit svar! :-)
___/\____\o/____
| #571 | 20.01.2011 17:00 |
Yay. Lasse her..
Jeg har før trænet i 2 måneder, hvor det dog slet ikke var seriøst. Jeg havde ikke gejsten, men jeg fik alligevel trænet 1-2 gange om ugen. Jeg gik som sagt ikke op i min kost, og jeg drak og røg. Dog så jeg fremskridt på min mave, og biceps, hvilket jeg syntes var underligt, når jeg ikke gik mere op i det.
Inden jeg kommer til mine spørgsmål, vil jeg lige fortælle lidt om mine mål osv.
Mål
Jeg er 21 år, og jeg er 178 høj og vejer 64kg. Jeg er rimelig normal af bygning, men jeg har lidt hvalpefedt på maven og brysterne. Mht. min kost, går jeg ikke synderligt op i det. Noget jeg dog har tænkt mig at ændre, men jeg ved ikke helt hvordan.
Min kost ser i øjeblikket sådan ud:
Morgen 8:00
En stor potion havregryn med skummetmælk og rosiner, efterfulgt af et stort glas vand.
Mellemmad 10.30
200 gram frugt
Middag 12:00 (frokost på arbejdet)
Stor salatskål med agurker, tomater, broccoli, samt dagens varme ret. (som regel noget køb mm. Jeg sørger dog for at holde mig væk fra kartofler, da jeg har hørt det er meget skidt)
Mellem måltid 15:00
Frugter (banan, æble, pære)
Middagsmad 19:00
Alt muligt junk, som lasagne, spagetti carbonara, bolonegse, rugbrød med pålæg. Aner ikke hvad jeg skal spise. Jeg ved dog at jeg skal undgå kartofler, hvide ris og pasta.
Jeg drikker ca 2-3 liter vand om dagen. Jeg drikker ikke andet, overhovedet.
Jeg løber 2 gange om ugen (20 min, ved noglelunde intensitet), samt spiller 1½ times badminton på høj intensitet om ugen.
Målet med træning
Mht. træning, er mit mål at jeg får en veltrænet krop. Jeg er ikke ude på, at få store svulmende muskler, men mere en flot veltrænet krop, men en pæn markering af musklerne. Flot, markeret, og ikke overdrevet. Det vil nemlig slet ikke passe til mig.
Til spørgsmålene:
Jeg skal i gang med at træne seriøst. Jeg kan virkelig ikke finde et program, og jeg tør ikke sætte min lid til Fitnessworlds instruktørere. Jeg vil have mulighed for at træne 3-4 gange om ugen. Kan du/i linke til et program, som er godt til en begynder, der gerne vil se resultater (vil alle vel).
Kosten skal helt sikkert laves om. Men på hvilke punkter? Af hvad jeg selv tror, er det mest aftensmaden den er gal med, da jeg ikke spiser noget sundt her.
Jeg har læst mig frem til at banan ikke er så godt, som honningmelon osv. Hvilke frugter skal jeg spise, og hvilke skal jeg ikke spise?
Håber nogle kan hjælpe mig:) Ved godt der er mange spørgsmål..
kys
Jeg har før trænet i 2 måneder, hvor det dog slet ikke var seriøst. Jeg havde ikke gejsten, men jeg fik alligevel trænet 1-2 gange om ugen. Jeg gik som sagt ikke op i min kost, og jeg drak og røg. Dog så jeg fremskridt på min mave, og biceps, hvilket jeg syntes var underligt, når jeg ikke gik mere op i det.
Inden jeg kommer til mine spørgsmål, vil jeg lige fortælle lidt om mine mål osv.
Mål
Jeg er 21 år, og jeg er 178 høj og vejer 64kg. Jeg er rimelig normal af bygning, men jeg har lidt hvalpefedt på maven og brysterne. Mht. min kost, går jeg ikke synderligt op i det. Noget jeg dog har tænkt mig at ændre, men jeg ved ikke helt hvordan.
Min kost ser i øjeblikket sådan ud:
Morgen 8:00
En stor potion havregryn med skummetmælk og rosiner, efterfulgt af et stort glas vand.
Mellemmad 10.30
200 gram frugt
Middag 12:00 (frokost på arbejdet)
Stor salatskål med agurker, tomater, broccoli, samt dagens varme ret. (som regel noget køb mm. Jeg sørger dog for at holde mig væk fra kartofler, da jeg har hørt det er meget skidt)
Mellem måltid 15:00
Frugter (banan, æble, pære)
Middagsmad 19:00
Alt muligt junk, som lasagne, spagetti carbonara, bolonegse, rugbrød med pålæg. Aner ikke hvad jeg skal spise. Jeg ved dog at jeg skal undgå kartofler, hvide ris og pasta.
Jeg drikker ca 2-3 liter vand om dagen. Jeg drikker ikke andet, overhovedet.
Jeg løber 2 gange om ugen (20 min, ved noglelunde intensitet), samt spiller 1½ times badminton på høj intensitet om ugen.
Målet med træning
Mht. træning, er mit mål at jeg får en veltrænet krop. Jeg er ikke ude på, at få store svulmende muskler, men mere en flot veltrænet krop, men en pæn markering af musklerne. Flot, markeret, og ikke overdrevet. Det vil nemlig slet ikke passe til mig.
Til spørgsmålene:
Jeg skal i gang med at træne seriøst. Jeg kan virkelig ikke finde et program, og jeg tør ikke sætte min lid til Fitnessworlds instruktørere. Jeg vil have mulighed for at træne 3-4 gange om ugen. Kan du/i linke til et program, som er godt til en begynder, der gerne vil se resultater (vil alle vel).
Kosten skal helt sikkert laves om. Men på hvilke punkter? Af hvad jeg selv tror, er det mest aftensmaden den er gal med, da jeg ikke spiser noget sundt her.
Jeg har læst mig frem til at banan ikke er så godt, som honningmelon osv. Hvilke frugter skal jeg spise, og hvilke skal jeg ikke spise?
Håber nogle kan hjælpe mig:) Ved godt der er mange spørgsmål..
kys
Shut the fuck up
| #573 | 20.01.2011 17:07 |
find dig et billstar program - anbefaler jeg til alle nybegyndere. Det er pisse godt og giver de nødvendige gains.
Lad være med at ligge så meget i kosten pt. nu når du er nybegynder.
Du skal blot vide du skal holde dig fra alt junk osv. Så skal hesten nok komme i mål :)
GL
Lad være med at ligge så meget i kosten pt. nu når du er nybegynder.
Du skal blot vide du skal holde dig fra alt junk osv. Så skal hesten nok komme i mål :)
GL
Power to tha people!
| #574 | 20.01.2011 17:23 |
Det ser faktisk ret fedt ud, det program. (det er det, ikke?) Og hvad er dibs? Dibs triceps?
Det ser faktisk ret fedt ud, det program. (det er det, ikke?) Og hvad er dibs? Dibs triceps?
Shut the fuck up
| #577 | 20.01.2011 21:19 |
Kosten er jo så det der er det man skal have mest styr på af alt hvis man virkelig vil have nogle seriøse gains.
| #689 | 15.02.2011 15:21 |
Jeg har postet et træningsprogram herinde - led efter det. Det er super godt til nybegyndere, og jeg benytter mig faktisk selv af det lige pt., da jeg er i gang med at bygge grundformen op igen.
Mht banan... For mange bananer giver forstoppelse, og det får dit glukoce niveau til at sprænge i luften. Jeg spiser engang i mellem en halv banan efter træning, men det er lige så meget fordi det stimulerer hjernen og din "trænings-potens" til næste besøg i centeret.
Hvis du har flere spørgsmål skyder du bare løs, Lasse. :-)
Mht banan... For mange bananer giver forstoppelse, og det får dit glukoce niveau til at sprænge i luften. Jeg spiser engang i mellem en halv banan efter træning, men det er lige så meget fordi det stimulerer hjernen og din "trænings-potens" til næste besøg i centeret.
Hvis du har flere spørgsmål skyder du bare løs, Lasse. :-)
| #580 | 25.01.2011 16:59 |
Lidt inspiration til garvede fitnessdrenge som er gået død i deres split/FB eller hvad man nu træner:
Afprøv det program der hedder SDH (Stripped Down Hypertrophy)
Programmet er et FB 5 gange om ugen (Du kan selv vælge dine dage)
Man deler programmet op i grupper således at man har 2 grupper i alt som man kører henholdsvis 5x5 og 4x10 på.:
Et eksempel på en gruppe kunne være:
Dag 1
Gruppe1: (5x5)
Bænkpres
BB rows
Dødløft
Gruppe 2: (4x10)
Pullups
Military Presses
Leg Extensions
Dag 2
Gruppe1: (4x10)
Bænkpres
BB rows
Dødløft
Gruppe 2: (5x5)
Pullups
Military Presses
Leg Extensions
:::repeat herefter dag 1 og dag 2:::::
Programmet skal løbes igennem på ca.40 min. Men det gør ikke noget at spendere 60min på det, da du ellers vil få alt for tralvt og ikke ville kunne træne tungt nok!
Er der nogen som har spørgsmål eller erfaringer er i selvf velkommen til at skrive her på formuet eller en privat besked hvis i vil have et excel ark således det er lidt bedre sat op.
Go træning :)
Afprøv det program der hedder SDH (Stripped Down Hypertrophy)
Programmet er et FB 5 gange om ugen (Du kan selv vælge dine dage)
Man deler programmet op i grupper således at man har 2 grupper i alt som man kører henholdsvis 5x5 og 4x10 på.:
Et eksempel på en gruppe kunne være:
Dag 1
Gruppe1: (5x5)
Bænkpres
BB rows
Dødløft
Gruppe 2: (4x10)
Pullups
Military Presses
Leg Extensions
Dag 2
Gruppe1: (4x10)
Bænkpres
BB rows
Dødløft
Gruppe 2: (5x5)
Pullups
Military Presses
Leg Extensions
:::repeat herefter dag 1 og dag 2:::::
Programmet skal løbes igennem på ca.40 min. Men det gør ikke noget at spendere 60min på det, da du ellers vil få alt for tralvt og ikke ville kunne træne tungt nok!
Er der nogen som har spørgsmål eller erfaringer er i selvf velkommen til at skrive her på formuet eller en privat besked hvis i vil have et excel ark således det er lidt bedre sat op.
Go træning :)
Power to tha people!
| #582 | 27.01.2011 18:00 |
Endnu et træningsprogram koncentreret omkring styrkelse af bænkpress, squat, dødløft.
Programmet hedder Smolov JR
Programmet er som følger at man træner i 3 uger:
Uge 1
SÆT/REPS/VÆGT AF 1RM
6x6@70% Dag 1
7x5@75% Dag 2
8x4@80% Dag 3
10x3@85% Dag 4
Uge 2
6x6@70% dag 1
+5 kg
7x5@75% dag 2
+ 5 kg
8x4@80% dag 3
+5 kg
10x3@85% dag 4
+ 5 kg
Uge 3
6x6@70% dag 1
+ 7,5 kg
7x5@75% dag 2
+ 7,5 kg
8x4@80% dag 3
+ 7,5 kg
10x3@85% dag 4
Dette skal gøres alle 4 dage i et 2split program.
Man skal ikke træne andet bryst når man er igang med dette program. Dvs ingen skrå og ingen flyvers. Det samme gælder ved dødløft og squat.
Træner du 3split skal du selvfølgelig bare dele det ud på de dage du finder passende.
Programmet anbefales ikke til nybegyndere, men gerne folk med lidt erfaring.
4 ud af 5 hatte.
Programmet hedder Smolov JR
Programmet er som følger at man træner i 3 uger:
Uge 1
SÆT/REPS/VÆGT AF 1RM
6x6@70% Dag 1
7x5@75% Dag 2
8x4@80% Dag 3
10x3@85% Dag 4
Uge 2
6x6@70% dag 1
+5 kg
7x5@75% dag 2
+ 5 kg
8x4@80% dag 3
+5 kg
10x3@85% dag 4
+ 5 kg
Uge 3
6x6@70% dag 1
+ 7,5 kg
7x5@75% dag 2
+ 7,5 kg
8x4@80% dag 3
+ 7,5 kg
10x3@85% dag 4
Dette skal gøres alle 4 dage i et 2split program.
Man skal ikke træne andet bryst når man er igang med dette program. Dvs ingen skrå og ingen flyvers. Det samme gælder ved dødløft og squat.
Træner du 3split skal du selvfølgelig bare dele det ud på de dage du finder passende.
Programmet anbefales ikke til nybegyndere, men gerne folk med lidt erfaring.
4 ud af 5 hatte.
Power to tha people!
| #583 | 28.01.2011 16:46 |
Hey, vil gerne have lidt input/ændringsforslag til program/træning.
Jeg vil ikke kalde mig selv erfaren, men er heller ikke komplet nybegynder og har styr på at lave øvelser med korrekt form
Pt. kører jeg træning 3-4 gange om ugen FB typisk mandag-tirs-tors (3) eller man-tirs-tors-fre (4)
Jeg varierer øvelserne på de dage der ligger "op ad" hinanden
Eksempel
man:
benchpress (5x6)
deadlift (5x6)
dumbellpress (4x8)
lateral raise (4x8)
pulldown (5x6)
pecs (4x8)
triceps(varieret) (4x8)
biceps(varieret) (4x8)
tirs:
squat (5x6)
military press (4x8)
legpress (5x6)
Seated row (4x8)
pulldown (5x6)
pecs (4x8)
triceps(varieret) (4x8)
biceps(varieret) (4x8)
Mht kost fylder jeg bare på pt (weightgainer) og regner med at cutte senere, evt med noget cardio
Programmet virker fint for mig pt, men jeg er lidt i tvivl om set og reps samt om der er vigtige basale øvelser jeg mangler, på forhånd tak for input.
Jeg vil ikke kalde mig selv erfaren, men er heller ikke komplet nybegynder og har styr på at lave øvelser med korrekt form
Pt. kører jeg træning 3-4 gange om ugen FB typisk mandag-tirs-tors (3) eller man-tirs-tors-fre (4)
Jeg varierer øvelserne på de dage der ligger "op ad" hinanden
Eksempel
man:
benchpress (5x6)
deadlift (5x6)
dumbellpress (4x8)
lateral raise (4x8)
pulldown (5x6)
pecs (4x8)
triceps(varieret) (4x8)
biceps(varieret) (4x8)
tirs:
squat (5x6)
military press (4x8)
legpress (5x6)
Seated row (4x8)
pulldown (5x6)
pecs (4x8)
triceps(varieret) (4x8)
biceps(varieret) (4x8)
Mht kost fylder jeg bare på pt (weightgainer) og regner med at cutte senere, evt med noget cardio
Programmet virker fint for mig pt, men jeg er lidt i tvivl om set og reps samt om der er vigtige basale øvelser jeg mangler, på forhånd tak for input.
~TT
| #586 | 08.02.2011 15:57 |
set og reps er pisse hamrende ligegyldigt. (forstået på den måde som skrevet nedenunder)
Det er fint du kører 5x5 eller 5x6 i de store øvelser da det giver primært styrke i de øvelser - men det kommer så meget an på hvad du ønsker med træning osv. Ingen set og reps er rigtig eller forkert - det afhænger af hvad man vil opnå og hvad man ønsker for de forskellige ting.
Om du kører 4x10 eller 4x8 eller 4x12 kan være det samme. Eller om du kører 3x10 eller 3x12.
Vil du varerier det så lig let og tung træning ind.
Det er fint du kører 5x5 eller 5x6 i de store øvelser da det giver primært styrke i de øvelser - men det kommer så meget an på hvad du ønsker med træning osv. Ingen set og reps er rigtig eller forkert - det afhænger af hvad man vil opnå og hvad man ønsker for de forskellige ting.
Om du kører 4x10 eller 4x8 eller 4x12 kan være det samme. Eller om du kører 3x10 eller 3x12.
Vil du varerier det så lig let og tung træning ind.
Edited: 08.02.2011 15:58
Power to tha people!
| #584 | 08.02.2011 11:11 |
Hvor meget kan man stole på motionscykler? Kørte 7,5 km på 10 minutter forleden i centeret. Tvivler på, at jeg ville kunne gøre det samme med optimale forhold på en rigtig cykel
www.copenhagenwolves.dk
| #585 | 08.02.2011 15:56 |
Stole på hvad? Du kan jo selv indstille sværhedsgraden. Du vil jo aldrig få de rigtige samme oplevelser som der er ude i den virkelige verden.
Power to tha people!
| #588 | 10.02.2011 22:23 |
Jeg tænker på, om der er en håndregel for om man kan oversætte det til at cykle ude i naturen. Jeg ville ikke kunne give det samme på alm vej ved jeg. Så 45 km i timen er vel ikke et realistisk bud på hvad jeg egentlig har cyklet.
I sidste ende vil jeg egentlig bare vide hvordan min præstation var sammenlignet med det jeg kender fra landevejen
I sidste ende vil jeg egentlig bare vide hvordan min præstation var sammenlignet med det jeg kender fra landevejen
www.copenhagenwolves.dk
| #606 | 11.02.2011 09:42 |
45km i timen kan sagtens lade sig gøre - dog må du også forvente at dine sværhedsgrad er noget ala cykle ned af bakke og derfor ikke givende. At man cykler hurtigt er ikke ens betydende med gode resultater eller gode ben. Det er svært at oversætte en motioncykel til virkelighedens udfordringer i form af bakker, vejr osv. Der er derfor indbygget programmer som "prøver" efterligne dette.
Hvis man vil løbe vil du også få mest ud af det IRL - men i et fitness center vil du have et mere kontrolleret miljø og derfor kunne tilpasse din træning til dine behov.
Hvis man vil løbe vil du også få mest ud af det IRL - men i et fitness center vil du have et mere kontrolleret miljø og derfor kunne tilpasse din træning til dine behov.
Power to tha people!
| #690 | 15.02.2011 15:24 |
Jeg kan sige det så nemt, som at det er meget hårdere i virkeligheden.
For at perspektivere lidt, så har jeg en ven, som har fremskaffet sig L'Alpe d'Huez i program-form til motionscykel. Det program kører han 3-4 gange om ugen. Selvom det er så tæt på, som det overhovedet kan komme, så siger han, at det ikke er nær så hårdt som i virkeligheden.
For at perspektivere lidt, så har jeg en ven, som har fremskaffet sig L'Alpe d'Huez i program-form til motionscykel. Det program kører han 3-4 gange om ugen. Selvom det er så tæt på, som det overhovedet kan komme, så siger han, at det ikke er nær så hårdt som i virkeligheden.

Wolves vs.
Wizards
NaVI
ESC vs.
dAT
k1ck vs.
ENTiTY
n!
NiP vs.
S.fox vs.
LDLC
CPLAY