Glemt kodeord
Husk Opret profil

CPL indgår aftale med Valve

Skribent: Admin kontoen.
Tidspunkt: 2007-09-23 09:52
Kategori: CPL

 

 

 

Valve Corporation er efterhånden en sand pengemaskine, hvilket i går kom til udtryk endnu engang. Måden hvorpå det kom til udtryk, var ved lanceringen af en licensaftale med CPL. Faktisk var det CPL, der valgte at skrive om licensaftalen og gøre alle brugere opmærksomme på dette. Det er herefter blevet taget imod med åbne, såvel som lukkede, arme.

 

Aftalen indebærer først og fremmest en licensaftale, som giver CPL retten til at afholde turneringer i flere spil gennem CAL. Der er her tale om følgende spil:

  • Counter-Strike 1.6
  • Counter-Strike: Source
  • Day of Defeat
  • Day of Defeat: Source
  • Half-Life: Deathmatch
  • Team Fortress 1 og 2

Dette skal forstås på den måde, at CPL blot har sikret sig retten til, at de fremover må bruge disse spil i deres CAL-turneringer. En ganske simpel licensaftale. Det er næste udtalelse fra CPL, der gør aftalen mere unik:

 

The license, which renews in 2010, includes the right to feature multiple game competitions at the Cyberathlete Amateur League (CAL) and global rights in countries like: USA, China, South Korea, Canada, Singapore, South Africa, Sweden, Italy, and Brazil.

 

Globale rettigheder til at afholde turneringer i ovenstående spil. Det er tilsyneladende anden del af den nye licensaftale. Hvordan dette skal forståes, er for de fleste svært at tolke, og før arrangørerne bag CPL eller Valve har udtalt sig nærmere, så må det stå hen i det uvisse.

 

 

Link:

Statement fra CPL

 

 

 

Ovenstående reklame vises ikke til medlemmer af XplayN Club.
Du kan tilmelde dig her.



Kommentarer i alt: 63   -  

#1 23.09.2007 09:55
WHAT? Må ingen andre nu afholde turneringer i alle de spil?!?
ish for life
 
#2 23.09.2007 09:57
Håber kræftedme ikke, at du får ret!
 
#7 23.09.2007 10:18
Det er vel en licens som Valve har fundet på, som de kan sælge til en masse organisationer og tjene lidt flere penge på det spil de har opgivet for længst :)
Der er ikke det jeg ikk kan fix,
 
#17 23.09.2007 11:13
tror bare man skal købe rettigheder til diverse spil, man vil afholde turneringer i til LAN's.
-Når først en viser interesse for Licens, så ser valve penge i skidtet og vil med garanti kræve licens fra alle event's.
no_user
 
#28 23.09.2007 12:45
Dette skal forstås på den måde, at CPL blot har sikret sig retten til, at de fremover må bruge disse spil i deres CAL-turneringer.

Tror ikke det er så slemt som det lyder. Ellers havde det jo været en katastrofe. Man skulle øjeblikkeligt hænge og brænde Angel Munoz som forrædder imod esport hvis han pludselig umuligjorde CS til alle andre LAN's end CPL.
Jeg hader intolerance!
 
#44 23.09.2007 16:56
kom nu ind i kampen, hvis tilfældet er at der sælges 1 licens, så er der da ikke munoz, der ødelægger noget, det var bare ham der fik rettigheden.
 
#50 23.09.2007 18:27
Hvis han sikrer sig licens for at CPL skal have enret på spillene?
Jeg hader intolerance!
 
#55 24.09.2007 09:59
ja men ellers havde en anden organisation jo bare gjort det.

Ændrer jo ikke ved at hvis rygterne er rigtige så er der kun 1 licens.
 
#57 24.09.2007 13:21
Vidner historien noget om at der kun skulle være en enkelt licens?
Jeg hader intolerance!
 
#59 25.09.2007 17:31
men hvorfor fanden mener du så han ødelægger noget ?
 
#62 25.09.2007 20:41
For du kan gætte på hvor mange events der bliver afholdt i forhold til nu hvis alle arrangører skal betale det hvide ud af øjnene for at få en licens ligesom CPL.
Jeg hader intolerance!
 
#63 26.09.2007 11:50
ja men kan seriøs ikke se hvorfor du bebrejder munoz for den problemstilling.
#3 23.09.2007 09:58
Jeg tvivler på at andre ikke må afholde konkurrencer i spillene.

Men det er da muligt at vALVE nu vil til at tjene penge på at sælge licenser, hvilket vil sige at turneringer skal købe rettigheder for at kunne af holde konkurrencer i det.

Og så er det jo bye-bye små LANs :(
And that's that!
 
#9 23.09.2007 10:23
Det har de så ingen mulighed for at styre :)

Mon ikke bare det er for at kunne få en ettiket på sig hvor der står: godkendt af Valve eller sådan noget.
KOM SÅ DE HVIIIIE
 
#11 23.09.2007 10:24
Og/eller evt. noget man skal have, for at kunne få support direkte fra Valve....også en mulighed.
KOM SÅ DE HVIIIIE
 
#12 23.09.2007 10:27
Det har de da forholdsvist nemt ved at styre, eftersom spillene kører igennem Steam.
And that's that!
 
#13 23.09.2007 10:34
Ja, men hvordan skal de kunne se om en spiller deltager i en turnering eller spiller ffa?
Debat bør udvide horisonten
 
#20 23.09.2007 11:26
Tjah... Det vil indrømmet være svært til mindre LANs som er BYOC. Men mon ikke man kan finde ud af noget.
And that's that!
 
#14 23.09.2007 10:41
Og så alligevel ikke :)

For du har købt et produkt af dem, og der står intet sted på dette produkt, at du ikke må deltage i XX turneringen,
Ergo kan de ikke bestemme noget som helst omkring hvor og i hvad du deltager af turneringer,
Ligesom de ikke kan bestemme noget som helst omkring om du kan/må afholde en turnering/lan hvis du har lyst.
KOM SÅ DE HVIIIIE
 
#15 23.09.2007 10:45
Arrgh, hvorfor er der ingen edit knap :(

Det jeg ville sige var, at begynder de at udelukke/slette accounts, bare fordi at brugerne spiller i turneringer uden en Valve licens, så tror jeg de får en bunke retsager på nakken....og disse vil de med sikkerhed tabe.
KOM SÅ DE HVIIIIE
 
#19 23.09.2007 11:25
Det er jo ikke spillerne de skal gå efter, men arrangørerne.

Ligesom man som café skal købe café licenser af vALVE, kunne de jo sagtens lave en turneringslicens.

Nu har jeg ikke læst hele vALVE's disclaimer (har du det?), men rent juridisk tror jeg sagtens de kan sanktionere mod at andre tjener penge på deres produkt.
And that's that!
 
#46 23.09.2007 17:29
Så er spørgsmålet om Valve kan dokumentere, at man tjener penge på at afholde turneringer. Umiddelbart er turneringer jo udelukkende udgiftskrævende, med penge til admins, præmier og servere. At der laves indtægter OMKRING turneringerne kan vel være svært for Valve at gøre krav på.
Debat bør udvide horisonten
 
#36 23.09.2007 13:12
Nej, men de har rettigheden til at ændre i købsaftalen... :-(
Mvh. David "esgar" Martinsen
 
#45 23.09.2007 16:57
kan man ikke.
 
#51 23.09.2007 18:45
det er jeg ret sikker på de kan :) Ved bare ikke i hvilket omfang de må.
Mvh. David "esgar" Martinsen
 
#56 24.09.2007 10:02
overhovedet ikke, en aftale er jo netop indgået af to parter, og medmindre der direkte står i aftalen at visse punkter kan ændres, så er det jo et brud på aftalen.
 
#58 24.09.2007 15:42
og netop, det at de har retten til at ændre det mener jeg og have set i den steam licence user agreement.
Mvh. David "esgar" Martinsen
 
#60 25.09.2007 17:32
ja men det skal jeg så ikke kunne sige.

Måske derfor man burde have læst den :)
 
#61 25.09.2007 18:42
jep :D vi er 2000000 brugere som er ved og blive OWNED af valve.
Mvh. David "esgar" Martinsen
 
#40 23.09.2007 14:45
Tror mest at det er rettet imod de internationale turneringer, som kører det som en forretning.

Jeg tror ikke at valve vil ramme de små LANs.
De fede må svede, de tynde må dø
 
#47 23.09.2007 17:31
Er Dansk Esport Liga så en lille turnering eller ej? Er Aimstars? Og er der forskel på online- og offline? Umiddelbart må der sgu ligge lidt mere i CPL's aftale med Valve end lige det med licenserne...eller også er det et skridt på vejen mod en fuldstændig licensiering, der går på at afgiftssætte ift. turneringers størrelser.
Debat bør udvide horisonten
 
#48 23.09.2007 17:39
Tja. På sin vis så kan man jo sige at online turneringer i de fleste tilfælde adskiller sig fra at skulle bruge denne licens, da det jo i realiteten er brugerne der sørger for at have server m.m., og at arrangøren derfor ikke har de samme forpligtigelser.. Tja.. I dunno - men så hvis de går så langt som det, skal man vel også have en licens for at oprette en FFA server. Men det kræver jo at de opretter noget der ligner Kinesiske tilstande.
De fede må svede, de tynde må dø
 
#49 23.09.2007 17:40
Og med det sagt, så tror jeg ikke at Valve gider indgå søgsmål imod turneringer som kun er lokalt kendt.
De fede må svede, de tynde må dø
#4 23.09.2007 10:01
WTF?!?!!?! :|
Føler du dig snydt?
CMP
#5 23.09.2007 10:05
Arj, mon dog, eller forhåbentlig ikke :(

Tror dog de små lans nok skal overleve dette, det er nok nærmere de semi-store.
Eat my shorts
#6 23.09.2007 10:06
Hvor er det nice gjort. mere CPL :DD:D:D
-alex
 
#16 23.09.2007 10:49
Har du læst nyheden?
Eat my shorts
 
#18 23.09.2007 11:15
hvad er problemet?
-alex
 
#21 23.09.2007 11:42
At CAL/CPL måske får alle rettigheder til at afholde cs-tuneringer.
Eat my shorts
 
#22 23.09.2007 11:59
Det står da ingen steder...
www.satanioN.dk/CS
 
#25 23.09.2007 12:17
Jeg skrev måske? Da det godt kunne lyde sådan.

Eller som folk siger, at folk skal købe licens hvis de vil afholde tuneringer i de spil.
Eat my shorts
 
#26 23.09.2007 12:26
hahahaha hvor står det ? :D kom igen
-alex
 
#30 23.09.2007 12:56
Hvis du læser nyheden, vil du også se at det kunne være en mulighed. At du så med det samme siger nice, viser lidt mere om dine læsefærdigheder :=) kom igen
Eat my shorts
 
#31 23.09.2007 12:56
Du ved desværre ikke hvad jeg siger nice til
-alex
 
#33 23.09.2007 13:00
Nej, for der er jo nemlig så mange glædelige ting i denne nyhed.
Eat my shorts
 
#34 23.09.2007 13:05
At det er en mulighed, det har intet med noget at gøre mht. dét han siger.

Du er åbenbart en af dem, som selvom de ved de har jokket i spinaten, så vil du simpelthen ikke indrømme det og prøver at køre den længere og længere ud.

Gro nosser og indrøm du mistolkede det han skrev. =)
 
#35 23.09.2007 13:11
Puha, kan godt nok stadigvæk ikke se jeg har mistolket noget. Efter hans replies, bekræfter han sådan set bare min fortolkning af det han skrev :). Kan du se noget jeg ikke kan?
Eat my shorts
#8 23.09.2007 10:21
tror faktisk det er et skridt i den rigtige retning til at få de professionelle folk frem på scenen :)
hids dig ned
#10 23.09.2007 10:23
Hmm hvis man virkelig skal til at have licens for at kunne spille en 1.6 turnering, så må man til at kalde det noget andet end turnering, fx bare hygge-lan. Ellers så kan det da ikke være lovligt at valve bestemmer om der må afholdes turneringer i deres spil, da vi jo har købt det.
en cigar gør tanken klar
#23 23.09.2007 12:06
Det lyder fandme hjerne dødt ... :(
:D
#24 23.09.2007 12:08
Forstår ikke helt. Så CPL må kun lave cs turneringer i de lande eller hvad og ingen andre?
OK
#27 23.09.2007 12:33
Det lyder ikke helt gennemtænkt.

Glæder mig til at høre lidt mere om det. Det der er ihvertfald rimelig tvetydigt.
831
dnL- - Thy
#29 23.09.2007 12:47
Hvis det her er en minilan-dræber, så lover jeg at ZC LAN vil fortsætte med at afholde officielle CS 1.6 turneringer, og Valve kan sutte min 8============================D i helvede.
tast, post, tænk, edit, repost
 
#32 23.09.2007 12:56
Hahah, for nice =D
Eat my shorts
#37 23.09.2007 13:13
Tror ikke det vil blokere for de små lans.. det ville jo bare være suicide ....
Hallo du!
FoO
#38 23.09.2007 13:15
Hvis det der betyder det jeg tror det gør så er det bye bye cs, cs:s og cs:ProMod. Så synes jeg fandme vi skal finde ud af at lave et spil på en anden motor end noget af det pis de griske idioter til valve har gang i. Men nu må vi liiige vente og se det an, kan være det ikke er så slemt som det lyder.

Edit: Det kunne vel også bare komme til at betyde der skulle stå CPL Licenced event, aftalen melder vel ikke noget om viderdistrubtion af sådan en aftale, kunne være det bare betød flere events ved navnet CPL. :)

Edited: 23.09.2007 13:16
Mvh. David "esgar" Martinsen
#39 23.09.2007 14:30
Det er vel godt nok. Så holder cs 1.6 vel nogle år endnu :)
ja
Sch
#41 23.09.2007 15:33
så skal man nok til at betale 100$ om måneden for at spille pik cs.. luder valve.. går ned over det der
khaled aka diMitri-_-
<