Glemt kodeord
Husk Opret profil

Kan WoW bruges til eSport?

Skribent: Admin kontoen.
Tidspunkt: 2007-04-11 22:41
Kategori: XplayN

 

 

 

- Skrevet af Onkel_Fodsved

 

 

Skal World of Warcraft nu til at være eSport? Der var en del rystende hoveder da  Pandemic i sidste måned annoncerede, at de indlemmede en gruppe World of Warcraft-spillere i deres trup.

 

Sidenhen har danske SteelSeries meldt sig på banen ved at sponsorere World of Warcraft-guilden, nihilum. Selvom det ikke er første gang et firma sponsorerer MMOG-guilds, så vakte det alligevel opsigt, specielt på Counter-Strike scenen, hvor firmaet har en stærk profil.

 

Nu har World Series of Video Games (WSVG) annonceret, at blandt andet World of Warcraft skubber Counter-Strike 1.6 ud af listen over hovedspil til deres turneringer. Hvad gør egentlig World of Warcraft egnet til turneringsspil?

 

På verdensplan er der i skrivende stund over 8 millioner registrerede World of Warcraft spillere. Sammenlignet, så er der lidt under 3 millioner spillere på Steam-platformen, hvoraf Counter-Strike 1.6 og Counter-Strike: Source udgør størstedelen. Man skal så også notere sig, at udvidelsespakken til World of Warcraft, The Burning Crusade, ikke er udgivet i  Kina endnu, hvilket meget vel kan øge antallet af spillere betydeligt.

 

 

Turneringsform

 

Den tekniske løsning forhindrer andre i at afholde turneringer uden at involvere Blizzard, hvilket i princippet giver dem fuld kontrol over hvad der sker. At Blizzard selv afholder et 5vs5 verdensmesterskab i World of Warcraft er højst sansynligt grunden til, at WSVG afholder 3vs3 turnering og ikke 5vs5 som er det mest attraktive.

 

Den turneringsform WSVG annoncerede er som nævnt 3vs3 PvP Arena. Efter udvidelsespakken; The Burning Crusade, blev udgivet tidligere på året, har spillet tilbudt en ny form for gameplay, nemlig PvP arenaen. Arenaen adskiller sig fra resten af spillet, da det er en isoleret del af spillet hvor spillere uden udefrakommende forstyrrelser kan kæmpe i 2-, 3- eller 5-mands hold mod hinanden. Rollespilselementet er altså helt fjernet i denne spilform.

 

Det har udvikleren; Blizzard Entertainment, fulgt op med at bygge et dynamisk rangsystem ind i arenasystemet, så spillere og hold stiger i rang jo bedre de klarer sig i arenakampene. Der er altså indbygget nye mål i World of Warcraft for spillere som enten har gennemført det, eller simpelthen ikke gider det andet indhold i spillet.

 

Det er nødvendigt for Blizzard at holde spillerne i spillet længst muligt, da der er abonnement betaling. Kynikere ville måske sige, at tilføjelsen af dette system kun er designet for at holde på spillerne, men er det netop ikke også formålet med et spil: At lave produkt som folk ikke bliver trætte af i længden.

 

Tidligere har World of Warcrafts PvP Battlegrounds handlet om missionbaserede mål, såsom Capture The Flag og Area Domination. Arenaen introducerer simpel Death Match og som en ven udtaler det: Det er Tekken som massive-multiplayer.

 

 

Lige vilkår for spillerne

 

Uden at gå ind i detaljer omkring, hvordan Arena kampe fungerer, skal det nævnes, at Blizzard har opbygget reglerne således, at alle spillere mere eller mindre er lige. Det vil sige at visse specielle evner, som de forskellige karakterer besidder, er låst og at der ikke kan bruges andre specielle bonusser, end dem de involverede karakterer i forvejen kan fremstille.

 

Der er desuden en restriktion på hvilket udstyr en karakter kan bruge og oven i det vil al tilladt udstyr være frit tilgængelig for spillerne til WSVG. Sådan er det dog ikke for de almindelige dødelige der sidder og spiller hjemme foran skærmen.

 

Udligningen af spillernes startvilkår er en nødvendighed for at kunne skabe et balanceret spil, hvorpå den afgørende faktor for at være blandt toppen bliver talent og ikke tidsforbrug, hvilket resten af spillet bærer preg af. Selvom det ikke er perfekt, så er det i mine øjne nok til at skabe et godt fundament til et turneringsspil.

 

Kampe vil derfor blive afgjort af holdets samarbejdsevne, koordination, strategi og taktik, samt den enkelte spillers forståelse af situationen og evnen til at reagere korrekt.

 

Basalt set kan man aldrig udligne folks vilkår selvom man prøver. Man vil altid kunne forbedre sine præstationer ved fx bedre hardware eller tilbehør, som andre ikke har mulighed for at skaffe.

 

 

WoW egnet som eSport

 

At disse turneringsmekanismer nu er indbygget i World of Warcraft gør det altså attraktivt ikke bare for spillere, men også for tilskuere at følge. Udfordringen er at få en bred tilskuerskare til at insteressere sig for spillet. Det er naturligt, at spil med den største spillerskare vil klare sig bedst i det henseende, og det er her World of Warcraft har oddsene med sig.

 

Der har været en del kritik omkring valget af netop World of Warcraft, da mange mener at spillet ikke egner sig til konkurrencebrug og ikke kræver noget form for talent. Der er jeg uenig. Det kan godt være at det ikke kræver talent at spille såkaldt PvE indhold i spillet, men i Player vs Player-delen er der altid den ukendte faktor: Modspilleren. Man kunne i princippet lave konkurrencer i sten-saks-papir, hvis folk altså gad se på det.

 

De eSport-organisationer, der nu inddrager World of Warcraft-hold, følger med udviklingen og kan se potentialet i spillet. Det vil ikke undre mig, hvis de inden længe tager flere konsoltitler med i porteføljen af spil.

 

Så for at svare på det indledende spørgsmål: World of Warcraft, eller nærmere bestemt PvP Arena-delen af spillet, har det der kræves for at blive et accepteret turneringsspil og en del af eSportsverdenen.

 

 

 

 

Ovenstående reklame vises ikke til medlemmer af XplayN Club.
Du kan tilmelde dig her.



Kommentarer i alt: 686   -  
Side:: [1] 2 3 4 5 6

#1 11.04.2007 22:44
nej det kan det imo ikke....
nuff said!
 
#550 12.04.2007 22:22
Godt du virkelig argumentere for dit svar, du virkelig går i dybden og forklare HVORFOR wow-arena ikke kan blive en del af E-sporten.
One might say im from another wo
 
#584 12.04.2007 23:12
jeg behøver ikke forklare mig selv. jeg har skrevet min mening og den er ikke til debat.... hvis jeg ville have haft debateret med folk som dig der kun leder efter en undskyldning for at debatere ville jeg have haft snakket med min far.... det jeg skrev der var MIN egen mening og holdning da jeg ikke mener det kan være specialt godt da alle folks "heroes" er forskællige og det ville blive ALT for imba.
nuff said!
 
#597 13.04.2007 03:05
Hvis jeg gad og høre på folk små latterlige kommentare som de ikke kan argumentere for, så havde jeg taget en hurtig snak med min lillesøster om ungdomshuset, men det slap jeg for, ved at se din post her inde.
Men at folk ikke kan eller vil argumentere for deres holdninger og påstande, viser jo kun uvidenhed, og at de som sådan er bange for konfrontationer.
Jeg LEDER ikke efter en konfrontation, jeg forsøger at ændre folks mening, ved at give dem nogle facts, og evt. konstruktiv kritik af deres holdning.
Hvis de får mig til at skifte mening, og jeg godt kan se mine fejl, jamen så er det jo kun bedre.
One might say im from another wo
 
#598 13.04.2007 03:16
kan kun grine af dig... du er direkte dum at høre på.... jeg vælger at sige at det er min mening og den ikke er til debat... der er en grund til det... da jeg personligt ikke mener wow kan bruges som en esport..... i hvert tilfælde ikke endnu... kan jo være det kommer før eller senere men jeg vælger at mene at det er for imba. lige for tiden. Derfor jeg skriver som jeg gør... og derfor er min mening/holdninger ikke til debat...

og jo du søger direkte efter konfontationer... har luret den måde du skriver til flere af de andre i denne "samtale" men ved du hvad.. ? jeg vælger at ignorer alt der kommer fra dig ang. denne samtale i fremtiden.... dine "argumenter" og "svar" er set og taget til eftertanke.... føl dig endelig velkomen til at skrive en privbesked på sitet her til mig... da jeg ikke har noget til overs for den måde du skriver til folk på i denne "nyhed/topic".
nuff said!
 
#599 13.04.2007 03:24
Hvor meget du kender til wow kan jeg ikke sige lige pt, og derfor vil jeg ikke sidde og sige du ikke kan argumentere for din holdning, men for sjov skyld, har du spillet meget wow?

Om du mener at jeg søger konfrontationer er jo din holdning, jeg forsøger bare at forstå hvordan folk, kan sidde og tro at folk virkelig ikke er ligeglade med deres svar som 'ja / nej / efter min mening nej' jamen så lad det være sådan, men jeg får da mere ud af at læse folks argumenter for og imod, og det vil artiklens skribent da også uden tvivl, da han kommer med SIN mening, forventer han også at blive stillet til regnskab med konstruktiv kritik, fremfor en tilfældig forbi passerene der er uenig, og derfor sig 'jeg er uenig' og derefter fortsætter sin dag.

One might say im from another wo
 
#601 13.04.2007 07:14
Så burde du have formuleret dig anderledes. Noget i stil med: "Nej, det mener jeg ikke".
The Prodigal Son Returns
 
#619 13.04.2007 11:41
nej det kan det imo ikke....

det skriver jeg jo faktisk også imo = in my oppinion eller hvordan det staves det sidste :)

Edited: 13.04.2007 11:42
nuff said!
#2 11.04.2007 22:44
Det lyder faktisk fedt nok.. Men jeg håber sgu ikke det bliver for stort.
FCK since 1993
 
#77 11.04.2007 23:30
at blandt andet World of Warcraft skubber Counter-Strike 1.6 ud af listen over hovedspil til deres turneringer.

Tror det har taget overhånd :)
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#165 12.04.2007 07:56
Nemlig, og som 'store' folk/spillere på cs scenen har sagt før, vil der gå tid før cs scenen for alvor slå igennem. Men jeg tror bare ikke at det når og gøre det, for før at det ville gøre det, så har WoW eller et andet spil overtaget gaming scenen, og cs vil være tabt. Selvfølgelig vil der stadig være events med det, men et eller andet sted tror jeg bare det går dødt, for folk følger flokken og det er naturligt.

Trist, men det er desværre sandt :/
#3 11.04.2007 22:44
Nej.
bleh
 
#7 11.04.2007 22:48
Gode argumenter dér.
The Prodigal Son Returns
 
#40 11.04.2007 23:01
pure hate! vi spiller cs!, vi er fyldt med had, intet andet...
"I can has cheeseburgers?"
deu
 
#105 12.04.2007 00:14
Man kunne i princippet lave konkurrencer i sten-saks-papir, hvis folk altså gad se på det.

http://www.dumpalink.com/videos/American-Rock-Pa...
^_^
Det er min skyld!
 
#157 12.04.2007 07:33
Proves my point.
The Prodigal Son Returns
 
#172 12.04.2007 08:25
Hahaha :) - Der kan man bare se..
Kender du typen?
 
#336 12.04.2007 14:22
haha, typisk Amerikansk!
whispers: Hun var kun 12..
 
#590 12.04.2007 23:42
Det er ikke kun amerikansk, der er også diverse turneringer i Norge, Australien og New Zealand.
Disse verdensmesterskaber blev afholdt i Canada og de 4 første år var det en fra Canada der vandt, hvor sidste år var det en fra England som vandt :P

Læs mere her http://en.wikipedia.org/wiki/Rock,_Paper,_Scissors
Det er min skyld!
 
#606 13.04.2007 07:47
Oh My God!
whispers: Hun var kun 12..
 
#36 11.04.2007 22:59
Jo.
"Woohoo" - anonymous
 
#145 12.04.2007 01:41
Hvorfor mener du ikke det kan det?
''Paper is fine, nerf rock''
 
#198 12.04.2007 09:53
altså, kunne hltv.org overveje at vise så spændende en ting som WoW?? syntes absolut ikke det virker seervenligt. At 5 mand rider på et dyr og kæmper med magi. det er ikke noget som JEG føler tiltrækker opmærksomhed.
De med næsen højt i sky, træder
 
#213 12.04.2007 10:27
Harry Potter og Ringenes Herre har ellers solgt rigtig godt.
en cigar gør tanken klar
 
#262 12.04.2007 12:05
Sammenligner du Ringenes Herre med Wow-Arena-lort? Jeg må da brække mig.
fabrikismen
 
#380 12.04.2007 16:08
han skriver "At 5 mand rider på et dyr og kæmper med magi" - og så betvivler han at det er noget som vil trække folk til. Så pointerer jeg bare at magi og kamp før har solgt rigtig godt.
en cigar gør tanken klar
 
#385 12.04.2007 16:14
Sjovt du viger uden om mit spørgsmål. Men synes du da Ringenes Herre handler om 5 mennesker der rider på dyr og skyder med magi..? Hvis du gør, så føler jeg da med dig :)
fabrikismen
 
#386 12.04.2007 16:18
Det kommer an på hvordan man ser på det. Det handler om magi, fabeldyr og kamp - noget som ringenes herre har. Og jeg har læst bøgerne, har du?
en cigar gør tanken klar
 
#391 12.04.2007 16:27
Du kan ikke slippe af sted med det. Skal vi så også sammenligne det med ridning fordi de rider dér?? Eller med THe wAizarDD^3 fordi han har en stav der kan SkyDe MAgI??? Jeg ser dog ingen relevans i dit sidste spørgsmål. Men ja, jeg har læst den første bog da jeg var mindre, dog gad jeg ikke læse de andre da filmene udkom.
fabrikismen
 
#603 13.04.2007 07:21
Han sammenligner ikke. Han pointerer bare at det er samme genre som Harry Potter og LOTR, som virkelig har pustet liv i den igen.
The Prodigal Son Returns
 
#624 13.04.2007 14:26
Han synes selv det var en sammenligning, og det er dét det handler om, så jeg gider slet ikke diskutere noget ligegyldigt med dig.

Edited: 13.04.2007 14:32
fabrikismen
 
#636 13.04.2007 21:16
Han siger jo bare at fantasy genren er ret populær for tiden, hvilket omfatter bl.a. WoW, Harry Potter og ikke mindst LOTR. Hvordan kan det nogensinde gå den og blive en sammenligning mellem tingene? Jeg tror du skal slå ordet op engang eller spørge din dansklærer hvad det betyder.
The Prodigal Son Returns
 
#641 14.04.2007 00:09
Søde skat, du har vist ikke fattet pointen i det hele. Prøv at læs det alt sammen igennem én gang til.
fabrikismen
 
#642 14.04.2007 02:03
Luk klappen idiot. Jeg gider ikke høre på dit nedladende pis. Hvis du vil skrive noget så gør det ordenligt.

Marlboroman skriver: "Så pointerer jeg bare at magi og kamp før har solgt rigtig godt."
og
"Det handler om magi, fabeldyr og kamp - noget som ringenes herre har."

Ergo: At betegne forskellige ting som fantasy, som er den genre som han henviser til ved at skrive "magi og kamp", er ikke en sammenligning. Det han gør er at kategorisere .. ikke sammenligne.

Hvis du så hårdnakket mener han sammenligner så skriv venligst det citat du mener er en sammenligning, for jeg kan ikke finde det.
The Prodigal Son Returns
 
#643 14.04.2007 03:57
Haha du er da for langt ude. Du har stadig ikke fattet pointen i alt det vi snakker om. Vi snakker ikke om hvilket ord der er korrekt at bruge hvornår, Jesus fucking Christ. Men en gang til; du kan jo læse alt igennem igen - Og du skal vist ikke snakke om at være nedladende, klovn :-)
fabrikismen
 
#645 14.04.2007 15:52
Så jeg kan konkludere at du ikke kan vise hvad du mener der er en sammenligning. Jamen så har du jo ikke noget at have det i. Synd.
The Prodigal Son Returns
 
#646 14.04.2007 17:39
Kmi :)
fabrikismen
 
#647 14.04.2007 17:47
Du kommer jo ikke med nogle argumenter, kun "læs". Det er ikke et argument. Vi gentag det i det mindste. Jeg tvivler på du kan og du kommer sikkert bare med en eller anden ligegyldig kommentar igen .. :/
The Prodigal Son Returns
 
#648 14.04.2007 17:50
At 5 mand rider på et dyr og kæmper med magi. det er ikke noget som JEG føler tiltrækker opmærksomhed.

Harry Potter og Ringenes Herre har ellers solgt rigtig

Han synes at Harry Potter og Ringenes Herre er lig med 5 mænd der rider på dyr og kæmper med magi. Jeg fortæller ham, at det ikke er til at sammenligne, hvad er så svært at forstå? Fucking ordkløver
fabrikismen
 
#649 14.04.2007 18:01
Hvordan kan det blive en sammenligning? Han kategoriserer jo... det er ikke det samme.
The Prodigal Son Returns
 
#650 14.04.2007 18:20
Igen; fucking ordkløver - Enhver idiot ved jo hvad diskussionen går ud på
fabrikismen
 
#651 15.04.2007 11:42
Nice try. UL.
The Prodigal Son Returns
 
#655 15.04.2007 16:40
Hold nu din kæft, du er da for latterlig at høre på. Han siger, at Harry Potter(magi) og Ringenes Herre(kamp) har solgt godt. Han siger ikke, at Harry Potter eller Ringenes Herre ligner WoW, længere er den ikke.
Idiot på fuldtid
 
#662 15.04.2007 18:29
Der er også kamp i Harry potter, det er rimelig tydeligt at se hvad han mener, klovn ;-)
fabrikismen
 
#311 12.04.2007 13:45
nok den dårligste sammenligning
De med næsen højt i sky, træder
 
#381 12.04.2007 16:08
Synes jeg ikke.
en cigar gør tanken klar
 
#602 13.04.2007 07:19
Det er da heller ikke en sammenligning. Det er samme genre. That's it.
The Prodigal Son Returns
 
#342 12.04.2007 14:35
Det tiltrækker åbenbart også kun opmærksomhed for 8 millioner, så er helt enig, nærmest ingen gider at se det da ..................
 
#359 12.04.2007 15:29
Der er forskel på at spille det, og glo på en arena kamp.
Ka du så forstå det marianna!
 
#362 12.04.2007 15:37
Hvis man har interesse for spillet, vil man sandsynligvis også finde det interessant at se på.
 
#456 12.04.2007 18:04
Jamen der er sikkert endnu flere der spiller tetris, lad os da lave konkurrencer i det!!!
bleh