Glemt kodeord
Husk Opret profil

Flere veje til anerkendelse

Skribent: Lizzard
Tidspunkt: 2008-02-04 23:34
Kategori: XplayN

 

 

 

 

Mens foreningslivet i Danmark lider under unge menneskers uvilje til frivillig indsats, blomstrer der nye tiltag op på den danske spilscene. Det er kun små 4 dage siden vi skrev om et vordene Dansk Computerspil Forbund og opfordrede Jer til at støtte op om oprettelsen. I går lanceredes så endnu et tiltag, eSport Danmark, der i væsentlig grad minder om det hedengangne DEU, hvis formål var at etablere esportklubber rundt om i landet under et fælles tag:

eSport Danmark (ESD) blev stiftet d. 8. november 2007 i København, og i onsdags d. 30. januar var 10 foreninger indbudt til ekstraordinært repræsentantskabsmøde i ESD, hvoraf 8 valgte at tilslutte sig initiativet, således at vi i dag kan skrive historie.

 

ESD er en paraply organisation for et landsdækkende netværk af lokale eSports foreninger bestående af: Gentofte eSport, Roskilde eSport, Foreningen eSport København, Kolding eSport, Slagelse eSport, Århus eSport, Holstebro eSport og Skanderborg eSport.

eSport Danmark består således i dag af 8 foreninger og finder støtte hos Dansk Metal, Regroup, Slap, The-Experience og DGI. Målet er at samle foreninger i forbundet, der vil arbejde for eksekveringen af et officielt danmarksmesterskab (liga) og en pokal turnering (cup) indenfor eSport, samt oprettelsen af klubhuse rundt om i landet. Forbundet vil stå for udskrivelse af nationale turneringer, cups og mesterskaber, arrangering af landskampe, udgivelse af oplysende publikationer, uddannelse af og tilsynsføring med spillere, ledere, trænere og dommere m.v. Du kan læse mere om ESD via linket i bunden af nyheden.

 

 

Der er også nyt fra Dansk Computerspil Forbund.

Rasmus 'Aikmore' Pedersen har fulgt debatten og søgt at besvare nogle af de ubesvarede spørgsmål omkring det politiske arbejde, han bruger sin tid på sammen med Ungdomsringen, Carsten Jessen, Thomas Vigild, GamingSchool og Københavns Kultur- og Fritidsforvaltning. Målet er at få skabt et politisk initiativ omkring branchen og spørgsmål søges besvaret via en FAQ på hjemmesiden, der løbende vil blive udvidet. Rasmus ser frem til den 19. februar, hvor Danmarks Radio bringer en feature med fokus på forbundsarbejdet og en senere høring i folketinget.

 

Her er et kort uddrag af FAQ' en:

Q: Hvem står bag forbundet?

A: "Før Jeg sætter navne på, vil Jeg gerne understrege, at hverken Jeg selv eller andre med økonomiske interesser i Computerspil bør drive dette forbund. Forbundet skal være økonomisk uafhængigt af alt udover medlemmerne og de af ministeriet tildelte midler. Et forbund skal repræsentere alle, fra den nye spiller på scenen til ejeren af det største site uden at føle sig hævet over eller presset af nogen".

 

(I svaret uddybes omkring Carsten Jessen, ungdomsringen, 

Københavns Kultur- og Fritidsforvaltning samt Gaming School)

 

Q: Hvis det lykkedes at få penge igennem Kulturministeriet, hvad går pengene så til?

A: "Det har jeg ikke direkte indflydelse på. Det vil blive afgjort af en gruppe kompetente personer med indsigt i børn, unge og computerspil, der tildeler midler til computerspil projekter. Det kan principielt være alt mellem himmel og jord, blot de retter sig mod oplysning, aktiviteter og bedre vilkår for computerspillere og deres pårørende."

Med den risiko, der følger med en nedskæring til kun 4 linier, vil jeg prøve at hive essensen ud af de to forbunds mål og metoder:

 

ESD satser altså på at vinde indflydelse via klubdannelser og fastlagte mål i form af turneringer og uddannelse.

 

DCF satser på at samle kompetencer med politisk slagkraft og indsigt i børn og unge-området, der kan bære initiativet frem hos politikerne.

 

Det vil sige, at uanset hvem der kommer i mål med opgaven kan vi alle være glade. Er det ikke herligt?

 

Links:

ESD

DCF (pdf)

 

 

 

Ovenstående reklame vises ikke til medlemmer af XplayN Club.
Du kan tilmelde dig her.



Kommentarer i alt: 293   -  
Side:: [1] 2

#1 04.02.2008 23:45
Nice tiltag.
jeg elsker xplayn
#2 04.02.2008 23:46
puha, mange projekter på en gang, men helt sikkert gode initiativer.
Pyro - KPS
#3 04.02.2008 23:46
fandme om det er herligt!, super godt initiativ, igen :)
hook da bass
#4 04.02.2008 23:48
Lækkert arbejde Rasmus (og Janus selvfølgelig også!), hands up herfra!

Edited: 04.02.2008 23:54
Mad_Lee is not gonna be pleased!
 
#179 05.02.2008 17:48
nu må du stoppe med at sætte folk i parentser :)
www.LS-Entertainment.net
 
#182 05.02.2008 17:52
Janus!!
Mad_Lee is not gonna be pleased!
#5 04.02.2008 23:51
Kun mig der synes at han OVERHOVEDET ikke svarer på spørgsmålet om hvem der står bag forbundet?
You look like I need a drink
 
#6 04.02.2008 23:53
Nu er det kun et uddrag af svaret du kan læse her - resten må du klikke dig ind på FAQ-en for at se.
Debat bør udvide horisonten
 
#11 04.02.2008 23:59
hehe sorry for dobbelt flueknepperi men plejer man ikke linke til den direkte kilde når man citerer på den måde? :p
You look like I need a drink
 
#23 05.02.2008 00:10
Dunno - men done.
Debat bør udvide horisonten
 
#8 04.02.2008 23:54
Du har ret .
Jeg er okay tricky
 
#13 05.02.2008 00:00
generelt synes jeg at der er mange ubesvarede spørgsmål omkring DCF... f.eks. hvem der har grundlagt og styrer det, og hvad penge fra Kulturministeriet konkret skal gå til, såfremt der er penge at hente.
www.roskilde-ravens.dk
 
#18 05.02.2008 00:05
præcis :)
www.roskilde-ravens.dk
 
#38 05.02.2008 07:30
ding ding ding ding ding - Præmie udløst.
Lizzard er gammel.
 
#91 05.02.2008 11:47
der er forskel på at stille spørgsmål, og så være på tværs. så det er stadig dig der gør krav på den præmie :)
www.roskilde-ravens.dk
 
#15 05.02.2008 00:02
"En af dem er Carsten Jessen, der som forsker har forsvaret computerspil i pressen i mere end 17 år. Han har blandt andet arbejdet med læringsbegreber i folkeskolen og fungerer som vejleder for nye forskere i computerspil, bl.a. ved Learning Lab, DPU og Syddansk Universitet."

"Endnu en vigtig brik bag er Ungdomsringen. Organisationen repræsenterer 1.100 ungdomsklubber i landet, og har igennem de sidste 3 år arbejdet med spil og mediepolitikker i landets klubber. Deres erfaring er uvurderlig for forbundsdannelsen."

"En anden uvurderlig del af projektet udgøres af Københavns Kultur- & Fritidsforvaltning. Også her kan vi trække på en betragtelig erfaring vedrørende forenings- og kulturliv og et helt konkret engagement i vores fælles projekt."

 
#17 05.02.2008 00:04
det er vel en del af netværket, og ikke dem der hverken har grundlagt eller styrer DCF, eller?
www.roskilde-ravens.dk
 
#20 05.02.2008 00:06
det blev jo besvaret i sidste nyhed
 
#21 05.02.2008 00:09
tror ikke helt du forstår hvad jeg mener :)
www.roskilde-ravens.dk
 
#52 05.02.2008 08:58
Der er ikke blot en som styrer, det er en samling af disse grupper hvor alle er med til at vælge til og fra. En bestyrelse uden formand så vidt jeg ved.

Dog vil jeg gætte på Aikmore har en del at skulle have sagt, da han er mere eller mindre front figur.
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#77 05.02.2008 10:57
så vidt jeg ved er Rasmus (aikmore) arbejde mindet på CPH esport - firmaet. Og janus er mindet på foreningen.
 
#92 05.02.2008 11:48
og det er netop den slags oplysninger jeg savner, når jeg læser om DCF.
www.roskilde-ravens.dk
 
#149 05.02.2008 14:54
Hvad har deres opgaver med DCF at gøre?
lege atque lacrima
 
#96 05.02.2008 11:54
Kan jeg ikke udtale mig om, dog vil jeg gætte på Rasmus har en del at skulle have sagt :)
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#105 05.02.2008 12:11
Jeg er sikker på de har en dialog på kontoret ja - men Janus er frontmand på Foreningen - så vidt jeg er orienteret.
 
#108 05.02.2008 12:12
Ved blot at det var Rasmus som var i TV2 Sporten :)
Samt at det var ham jeg snakkede med til D3.
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#110 05.02.2008 12:22
Og det kan man jo så spørge sig selv om hvorfor det forholder sig sådan ;)
 
#115 05.02.2008 12:49
Præcis :)
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#137 05.02.2008 14:05
Det er egentlig ligemeget om man har en erhversmæssig eller foreningsmæssig interesse i at fremme Dansk Computerspil Forbund, da målet er at få sammensat en gruppe udenfor esporten med kompetencer på børn- og ungeområdet og særlig indsigt i computerspil. Hverken Rasmus, XplayN, foreninger eller andre med interesseser i esporten skal repræsenteres i forbundet - målet er at få frigjort midler, som alle derefter kan søge på lige fod.

Edited: 05.02.2008 14:39
Debat bør udvide horisonten
 
#144 05.02.2008 14:28
Det var også det jeg ville frem til i den første post jeg lavede Henrik. Nu blev samtalen blot ført ud på hvem der har ordet når der skal tales til offentligheden :)
www.KK07.dk /// www.XplayN.com
 
#146 05.02.2008 14:37
Ah, ok - jamen der er da ingen tvivl om, at Rasmus er den der har optrådt i medierne på vegne af gruppen.
Debat bør udvide horisonten
#7 04.02.2008 23:54
win-win situation!

Men hvordan nåede e-sporten så langt, til at få penge af kulturministeriet? damn :P
*Indsæt nice citat*
 
#14 05.02.2008 00:00
NoA I think :p og tiden er vel også ved at være inde til det, emnet har jo været diskuteret i computerspilskredse i jeg ved ikke hvor mange år efterhånden.
You look like I need a drink
 
#19 05.02.2008 00:05
Tja.

Men bare det, jeg har været på scenen i 4-5 år - og for 5 år siden, var det her vidst utopi =D
*Indsæt nice citat*
 
#55 05.02.2008 09:16
Sammenligner du eSport med fodbold er det gået forbavsende stærkt - selvom jeg føler det er taget langtid :)
lege atque lacrima
#9 04.02.2008 23:57
Ser rigtig spændende ud.

Hvem kommer til at stå for Århus eSport, og hvor kommer "klubhuset" til at ligge henne?
lyl it's the roflcopters!
 
#39 05.02.2008 07:31
Så langt er disse foreninger vidst slet ikke. Jeg tror(de kan jo rette mig hvis det er forkert) de bare er oprettet, men hverken har lokaler eller medlemmer endnu eller noget omkring det.
Lizzard er gammel.
 
#44 05.02.2008 08:06
Vi har holdt stiftende generalforsamling og et enkelt møde siden da. Pt. er vi en opbyggende fase og igang med en masse praktiske ting (bank, indmeldingsprocedurer, hjemmeside osv.), men igang er vi da og klubhuset er jeg ikke i tvivl om nok skal komme i stand på et tidspunkt.

Jeg er forresten kasserer i foreningen.
 
#46 05.02.2008 08:28
Okay, tak for opdateringen ;)
lyl it's the roflcopters!
#10 04.02.2008 23:59
Hvis de to dele som den danske scene så tydeligt er delt op i kunne slå sig sammen tror jeg virkelig vi kunne rykke!
JEG VIL VÆRE KENDT I CS VERDENEN
#22 05.02.2008 00:10
Jeg er ret sikker på at hvis ESD skal have penge bliver det gennem en af DCFs medlemmer, nemlig Kultur- og Fritidsforvaltningen; det er da lidt pudsigt :)

Jeg ved sq ikke med det her... ESD vil udskrive nationalt mesterskab, og ud fra hvad jeg kan læse på deres side bliver det fokuseret med deres egne klubber. Det udvander jo totalt den sportslige værdi af et mesterskab, hvis zonic og mates ikke kan være med.
Det kan selvføgelig gå en anden vej, men deres bestyrelse taler på papiret i mod det.

DCF virker ret "hippy minded" og det er i og for sig fint nok, jeg tror bare ikke det er det som skal for at få gaming gjort større end det er. Jeg har slet ikke behov for at blive opfattet på lige fod med spejdere, fodboldspillere etc.

Jeg har svært ved at se fordelen og fremskridtet i de her projekter, men jeg lader mig gerne overraske.
http://www.hltv.org/?pageid=14&u
 
#162 05.02.2008 16:06
Kunne ikke sige det bedre selv. Dog synes jeg det er et plus at man med DCF ikke har en ledende gruppe med deciderede interesser i esporten, som man har hos ESD i form af SLAP og Regroup. 1 er at støtte op omkring projektet, noget andet er at lede og diktere det..
www.gamemadness.hestesider.dk
#24 05.02.2008 00:13
Gid vi kunne få en dansk scene og så Lizzard som tunerings-chef#1

**Kan man så godt være på Team-Danmark og få længere tid til sin uddannelse? :D

Edited: 05.02.2008 00:14
Jeg er narcissist of first class
 
#25 05.02.2008 00:15
Så skal det være eliteidræt. Det tror jeg sq ikke det bliver :) Jeg tror det er mere noget spejderforeningish vi er ude i.
http://www.hltv.org/?pageid=14&u
 
#26 05.02.2008 00:21
Må jeg så øve knob på dig? :)
Debat bør udvide horisonten
 
#27 05.02.2008 00:27
*rRRrRRrR*
http://www.hltv.org/?pageid=14&u
 
#99 05.02.2008 11:58
en fra min gamle klasse er på team-danmark. Ved ikke om det er være elite, når man har vundet dm i o-løb :P
Jeg er narcissist of first class
 
#58 05.02.2008 09:20
Ja, muligvis.
lege atque lacrima
 
#142 05.02.2008 14:18
Det lyder jo topdolar, meeen der sker jo nok først om mange måneder/år
Jeg er narcissist of first class
 
#169 05.02.2008 16:54
Nej og atter nej :)
Q( '_')-O
 
#192 05.02.2008 18:49
guddo siger muligvis, du siger nej. Hvad skal jeg så tro? :)
Jeg er narcissist of first class
 
#276 06.02.2008 23:29
Team Danmark vælger me